مجید رجبی‌معمار باید کنار خانه هنرمندان بماند/ سوتفاهم مجموعه ایرانشهر را حل کنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۲
در مراسم مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛

مجید رجبی‌معمار باید کنار خانه هنرمندان بماند/ سوتفاهم مجموعه ایرانشهر را حل کنید

مراسم تودیع مجید رجبی‌معمار مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران ۱۰ مردادماه برگزار شد.

یه گزارش خبرنگار تجسمی صبا، مراسم تودیع مجید رجبی‌معمار مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران عصر دوشنبه ۱۰ مرداد ماه با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان کشور در خانه هنرمندان برگزار شد‌.

ایرج راد رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران در ابتدای این مراسم‌ عنوان کرد: ۶ سال از زمانی که معارفه آقای رجبی‌معمار انجام شد، گذشت و انگار همین دیروز بود. در این ۶ سال مسائل و مصائب بسیاری بر همه ما گذشت و به خصوص در دوران کرونا سختی و فشار روحی و روانی و اقتصادی فراوانی به هنرمندان وارد شد.

او ادامه داد: آقای رجبی معمار از زمان تصدی مدیرعاملی خانه هنرمندان ایران تلاش فراوانی داشتند که طبق آنچه در اساسنامه پیش‌بینی شده بود، حرکتی به سوی تمام اهداف خانه صورت بگیرد و در این زمینه هم کارهای فراوانی انجام شد اما برخورد با کرونا و مسائلی که پیش آمد، این روند را کند کرد.

این‌ هنرمند پیشکسوت اظهار کرد: در زمان شیوع کرونا خانه هنرمندان ایران اولین نهادی بود که از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده کرد و برنامه‌ها و حرکت‌های فراوانی نیز انجام شد.

او درباره قطع حمایت های تماشاخانه ایرانشهر بیان کرد: با وجود مشکلات عدیده مالی که وجود داشت در ۶ سال گذشته تماشاخانه ایرانشهر خلاف جاهای دیگر که ۲۰ درصد فروش بلیت را دریافت می کردند، هیچ مبلغی از گروه‌های تئاتری نمی‌گرفت درنتیجه اکثر هنرمندان علاقه داشتند که کارهایشان در این مکان اجرا شود. بعد از مدتی بودجه کمی که به ایرانشهر می‌دادند، قطع شد و مجبور شدیم مبلغ ۱۰ درصد بلیت‌فروشی را دریافت کنیم و درنهایت ناچار شدیم ۲۰ درصد را از گروه‌های تئاتری بگیریم.

رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کرونا خانه هنرمندان ایران با مشکلات زیادی حتی در پرداخت‌ حقوق کارکنان خود مواجه بود و همه رستوران‌ها و کافی‌شاپ های مجموعه تعطیل شدند‌. به یاد دارم که آن‌ زمان آقای رجبی‌معمار دنبال این بودند که حداقل حقوق کارمندان پرداخت شود.

راد در پایان خاطرنشان کرد: در این سال‌ها اختلاف سلیقه‌‌هایی هم وجود داشت که سعی داشتیم برطرف شوند اما تا کسی در سمت مدیرعامل یک نهادی مانند خانه‌ هنرمندان نباشد متوجه فشارهای روحی و روانی در این سمت نمی ‌شود در نهایت ایشان هم ابراز خستگی کردند که حمایت دوسویه اتفاق نمی‌افتد و نمی توانستند حقوق کارکنان را بدهند و اهداف خانه هنرمندان را پیگیری کنند. جا دارد امروز از زحمات ایشان و خدماتی که انجام دادند، تشکر کنیم.

محمدجواد حق‌شناس عضو سابق شورای شهر تهران و فعال فرهنگی عنوان کرد: برای تجلیل از یک‌ مدیر و خادم حوزه فرهنگ و هنر دور هم جمع شده‌ایم. به سهم خودم از بزرگواری همه شما که در اینجا حضور پیدا کرده‌اید، تشکر می‌کنم.

گرچه عنوان این برنامه تودیع آقای رجبی‌معمار است اما اگر دقیق‌تر به مساله نگاه کنیم، بزرگداشت و احترام به یک مرکز بزرگ و جایگاه ارزشمند در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور است.

او درباره الگوی ساختاری خانه هنرمندان ایران تشریح کرد: این اعتراف را دارم که الگوی ساختاری خانه هنرمندان کشور می‌تواند به عنوان یک الگوی پیشتاز و یک نمونه بسیار عالی و فضای مناسب الگوی همه مسئولان و مراکزی که کار فرهنگی می کنند، قرار بگیرد. اینجا لازم است احترام شایسته خود را نسبت به کسانی که در بدو شروع این موسسه تلاش و اندیشه کردند، ابراز کنم البته چقدر باید غصه بخوریم که چرا این الگو ساختاری ساختار تکثیر نشد.

عضو سابق شورای خانه هنرمندان ایران تاکید کرد: در دیداری که با آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد داشتم او بودجه وزارت ارشاد را با بخش فرهنگی و هنری شهرداری مقایسه می‌کرد. در آن دوره بودجه کل وزارت ارشاد هزار میلیارد تومان بود و بودجه حوزه فرهنگی شهرداری تهران رقمی حدود ۲ برابر.‌ در تمام این فضاها شاید ده‌ها فرهنگسرا، خانه فرهنگ، خانه محله و… وجود دارد اما در مقایسه با خانه هنرمندان ایران پیشتازی و اثرگذاری لازم را ندارند. در این‌ مجموعه ۱۲ انجمن با چندهزار عضو وجود دارد که به عنوان نهادهای مدنی دور هم‌جمع می‌شوند.

او با اشاره به حذف ردیف بودجه خانه هنرمندان و صنوف ادامه داد: ما توانستیم برای همه انجمن‌ها ردیف بودجه درنظر بگیریم و برای خود خانه هم بودجه های حمایتی درنظر بگیریم اما در دوران کرونا بودجه ها تحقق پیدا نکرد و درنهایت حذف تمام ردیف بودجه‌های صنوف درنهایت منجر به قهر و ناراحتی رجبی‌معمار شد.

حق‌شناس در پایان خاطرنشان کرد: به جای اینکه با الگوی ساختاری خانه هنرمندان مقابله شود، دوستان مدیریت شهری باید به حمایت از این مجموعه بپردازند و از هنرمندان و امکانات آن بهره بگیرند. قطعا این روح بزرگ و جمع ارزشمند در این‌ مکان، هنر را به درستی می‌شناسند، مخاطب را می‌شناسند و دلشان برای هنر می‌سوزد.

وزارت فرهنگ فرهنگ ارشاد اسلامی، سازمان بودجه و برنامه کشور، شهرداری و شورای شهر تهران‌ باید اجازه دهند خود اهالی فرهنگ و هنر در این فضا فعالیت و مدیریت کنند.

حمیدرضا نوربخش نایب رییس شورای عالی خانه هنرمندان و مدیرعامل خانه موسیقی اظهار کرد: خوب شد که این‌ جلسه برگزار شد زیرا نگران گذشت زمان بودیم و اینکه قضیه تودیع ایشان به فراموشی سپرده شود. گرچه حافظه تاریخی ما ضعیف است اما نباید بگذاریم خدمات افراد و تاثیر آن‌ها فراموش شود. باید به این افراد بگوییم که ما متوجه بودیم و هستیم که شما چه کردید، در چه برهه‌ای آمدید و چه مشکلاتی را ازسر گذراندید.

او در ادامه به ویژگی‌های اخلاقی مجید رجبی‌معمار اشاره کرد و گفت: در این ۶ سال یکی از ویژگی‌های او ارتباطش با بدنه صنوف مختلف بود و همه حوزه‌های هنری او را دوست خود می دانستند. ایشان بسیار از منظر خوشرو بودن، پاک‌نهادی و پاک دستی انسان بااخلاقی هستند. یک ویژگی دیگر مجید رجبی‌معمار صبر، تحمل، انعطاف و بردباری اوست. این مساله مهمی است که همه هنرمندان و کارکنان یک مدیر را هم‌ قبول داشته باشند و هم دوستش بدارند.

مدیرعامل خانه موسیقی تصریح کرد: در مدت زمان مدیریت ایشان خانه هنرمندان ایران با بحران‌های زیادی مواجه شد و خانه‌ای که نگین فرهنگ و هنر کشور است با کم لطفی هایی روبه‌رو بوده و هست و دوران سختی را گذراند.

نوربخش در پایان تاکید کرد: دغدغه‌ ایرانشهر هنوز وجود دارد که با بی‌مهری قصد دارند این‌ مجموعه را از خانه هنرمندان جدا کنند و این اتفاق خوبی نبود‌. امیدواریم با تدبیر مدیران شهری این مجموعه ارزشمند و یگانه در کنار خانه هنرمندان بماند و به کار خود ادامه دهد.

احمد مسجدجامعی وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سابق شورای شهر تهران دیگر سخنران این مراسم بود و طی سخنانی گفت: بااخلاق بودن یک وجه ظاهری دارد و یک وجه باطنی و آقای رجبی‌معمار ادای اخلاق درنمی‌آورد و دلش برای ایران و هنر کشور می‌سوزد. هنر فوق سیاست و ایدئولوژی است و ایشان این روحیه را دارند.

او ادامه داد: ویژگی خانه هنرمندان این است که طول دوره مدیریت در آن زیاد است و عمر متوسطه مدیریت در اینجا حدودا ۵ سال است که فرصت خوبی است که برای آقای عسگرپور نیز وجود دارد. اینجا فرهنگسرا نیست بلکه چیزی است که می‌تواند در فرهنگسازی نیز تاثیر بگذارد و جایگاه الگوسازی و پاتوق دارد.

وزیر اسبق ارشاد تصریح کرد: ارتباط میان مدیران و هیات امنای خانه هنرمندان ایران همواره خوب بوده است اما هیات امنا باید از موجودیت خانه دفاع کند. اکنون شرایط عادی نیست و باید دست یکدیگر را بگیریم و کمک کنیم. خود آقای رجبی‌معمار نیز باید در این مجموعه باشد و کمک کند.

محمدمهدی‌ عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: این مراسم برای قدردانی از آقای مجید رجبی‌‌معمار است و قرار نیست وداعی صورت بگیرد. آقای رجبی‌معمار بیش از ۶ سال مدیر یک مجموعه بزرگ بودند و در این چند سال با چند شهرداری کار کرده‌اند و همه ما می دانیم که کار فرهنگی کردن در کشور ما بسیار سخت است درنتیجه استفاده از تجربیات ایشان مهم است.

او افزود: مجموعه قوانین ارشاد را مرور می‌کردم و متوجه شدم که در تقریبا تمام حوزه‌‌ها قوانین زیادی وجود دارد اما به چیزی دست نیافتم که کمک‌حال ما در حوزه مدیریت نهادهای صنفی باشد و در این مباحث قانون و شفافیتی وجود ندارد، به طور مثال توضیح اینکه یک مدیر در فضای دولتی و صنفی ما باید چه کارهایی انجام‌ دهد، بسیار سخت است و فکر می‌کنم تاریخ شفاهی مدیرانی که در این فضا کار کردند باید ثبت شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تاکید کرد: درباره اخلاق و منش آقای رجبی‌معمار باید بگویم که وقتی زیست بوم حوزه فرهنگ و هنر به خصوص در حوزه‌های صنفی توسط یک مدیر فهمیده شود ما احساس می‌کنیم که او مدیر خوبی است. یکی از مشکلات ما نیز همین است که این زیست بوم را نمی‌فهمند و  مدیران اغلب دنبال تغییر ریل هستند.

عسگرپور در پایان درباره تماشاخانه ایرانشهر گفت: امیدوارم سوتفاهم تماشاخانه ایرانشهر برطرف شود. در دوره مدیران قبل اتفاقات خوبی در حوزه صنوف و خانه‌ها رخ داده بود و امیدوارم ادامه داشته باشد. مجدد تاکید می‌کنم که این مراسم برای تودیع آقای رجبی معمار نیست و تنها از خدمات ایشان تشکر می‌کنیم. همچنان از خدمات ایشان استفاده خواهیم کرد.

سپس ایرج راد و عسگرپور از رجبی‌معمار تجلیل کردند و سیدمحمود رضوی و محمدهادی ایازی هدیه محمدباقر قالیباف شهردار تهران را به نمایندگی از او به رجبی‌معمار تقدیم کردند. در ادامه نیز نمایندگان انجمن‌هه هدابایی را به مدیرعامل سابق خانه هنرمندان اهدا کردند.

مجید رجبی معمار در پایان این مراسم‌طی سخنانی اظهار کرد: به شورای عالی خانه هنرمندان ایران برای انتخاب آقای عسگرپور تبریک می‌گویم. آقای عسگرپور در جامعه‌‌ای که به شدت دوقطبی و شرحه شرحه شده به نوعی خودی است.

مجید رجبی معمار در پایان این مراسم‌طی سخنانی اظهار کرد: به شورای عالی خانه هنرمندان ایران برای انتخاب آقای عسگرپور تبریک می‌گویم. آقای عسگرپور در جامعه‌‌ای که به شدت دوقطبی و شرحه شرحه شده به نوعی خودی است.

او ادامه داد: این ملت کم سرمایه ندارد و باید همه با هم‌ در کنار هم تلاش کنیم. چندماهی طول کشید که به خانه هنرمندان ایران آمدم و از همان ابتدا بر این‌ مبنا کار کردیم که خانه قرار است برای هنرمندان باشد. طبق اساسنامه‌ای هم که وجود دارد خانه هنرمندان همواره به دور از مسائل سیاسی و با استقلال فعالیت کرده است.

مدیرعامل سابق خانه هنرمندان تصریح کرد: شرایط برای کار کردن من مناسب نبود و تمام ردیف بودجه ما را حذف کردند و حتی جواب یک نامه ما را نمی‌دادند.

این گزارش به روز می‌شود…

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000