«آن» روایت خالقان آثار هنری است/ وقت آن رسیده سرمایه‌های از دست‌رفته بازیابی شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۹
احمدرضا بلیغ در گفتگو با صبا:

«آن» روایت خالقان آثار هنری است/ وقت آن رسیده سرمایه‌های از دست‌رفته بازیابی شوند

تهیه کننده «آن» که یکی از جدیدترین تولیدات شبکه دو سیماست درباره برنامه و شاخصه های آن و همچنین راه های جذب مخاطب صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، برنامه «آن» به تهیه‌کنندگی احمدرضا بلیغ و اجرای امیرحسین سمیعی هر پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن می شود.

احمدرضا بلیغ تهیه کننده برنامه «آن» درباره شکل گیری برنامه عنوان کرد: این برنامه تلویزیونی ابتدا در حوزه هنری انقلاب اسلامی و موسسه سلوک شکل گرفت و دغدغه اصلی ما پرداختن به آثار هنری خاطره‌انگیز و عامه‌پسندی بود که همواره مورد توجه و علاقه مخاطب بوده و شاید نحوه خلق و زیست‌جهان هنرمندان خالق این آثار و حال و هوایی که این آثار در آن‌ها شکل گرفته کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

او ادامه داد: پس از گفتگو و مشورت، بنا بر این شد که نخستین فصل برنامه «آن» با عنوان هنر و مرثیه به بررسی آثار خاطره‌انگیز آیینی در حوزه فرهنگ عاشورا بپردازد. با مساعدت و همکاری عزیزان در شبکه دو سیما این اتفاق تکمیل و بنا شد از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها مهمان خانه‌های مردم ایران باشیم.

بلیغ حال و هوای برنامه را اینگونه توصیف کرد: «آن» یک برنامه ترکیبی است که حدودا ۵۰ دقیقه بر آنتن می رود. حدود ۳۰ دقیقه از آن به گفتگو با مهمان اصلی و ۲۰ دقیقه از برنامه به آیتم های تولیدی اختصاص دارد؛ آیتم هایی همچون معرفی اثر، مستند معرفی مهمان، گفتگو با کارشناسان هنری، عوامل پشت صحنه این آثار و گفتگوی مردمی.

این تهیه کننده درباره موضوعات و هنرمندانی که تاکنون به برنامه دعوت شده اند، اظهار کرد: در این برنامه به موضوعاتی همچون نوحه‌های زنده یاد حسین سعادتمند در حسینیه فهادان یزد در گفتگو با احمد محبی، اشعار مرحوم محمدرضا آقاسی در گفتگو با غلامرضا آقاسی، سریال «شب دهم» در گفتگو با پرویز فلاحی‌پور، شعر خیز و جامه نیلی کن در گفتگو با استاد یوسفعلی میرشکاک، پرداختیم.

بلیغ افزود: اپرای عاشورا نیز در گفتگو با بهزاد عبدی آهنگساز و محمد معتمدی خواننده، کتیبه‌های محرمی موکب آرت، تئاتر «خورشید کاروان» در گفتگو با مهدی متوسلی، مستند «خانه‌های نورانی» در گفتگو با علی ملاقلی‌پور، رمان «نامیرا» در گفتگو با صادق کرمیار از دیگر‌ موضوعات به همراه مهمانان برنامه هستند.

او درباره کلیات این ویژه برنامه تصریح کرد: شاید ساده‌ترین فرمول ساخت برنامه تلویزیونی، قرار دادن یک مجری و مهمان با پاساژهای کوتاه و وله هایی که صرفا نقش تنفس در برنامه را ایفا می‌کنند، باشد ولی ما از ابتدا از گفتگو صرف گریز می کردیم و برای خلق روایتی منسجم در طول برنامه تلاش می کردیم؛ روایتی که با مستند معرفی اثر، مستند معرفی مهمان، گفتگو با مهمان، گفتگو با کارشناسان و عوامل پشت صحنه تولید آثار هنری و نیز گفتگو با مردمی که مخاطب این آثار بودند، تکمیل می شود. بنابراین آیتم‌ها و گفتگوی استودیویی در کنار یکدیگر و مکمل همدیگر خواهند بود و کلیت برنامه را تشکیل می‌دهند.

تهیه کننده «پشت شیشه» درباره دغدغه برعهده گرفتن تهیه کنندگی چنین برنامه ای اظهار کرد: با توجه به اینکه دانش آموخته جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی هستم و بخش مهمی از کارهای پژوهشی و آموزشی بنده در دانشگاه به موضوع فرهنگ و ادبیات عامه اختصاص دارد و نیز آثار رسانه‌ای متعددی با موضوع زندگی و اندیشه هنرمندان معاصر ایران تولید کردم، زمینه‌ای بود که هم بنده را مشتاق و مایل به ساخت این برنامه کرد و هم مورد توجه دوستان حوزه‌ هنری و شبکه دو قرار گرفت.

احمدرضا بلیغ چالش های پیش روی ساخت را اینگونه تبیین کرد: مهم‌ترین چالش ما دعوت از مهمانان و هنرمندان خالق این آثار بود. بعضی از هنرمندان شاید به دلیل مشغله فراوان یا حضور زیاد در عرصه رسانه و… از حضور در برنامه امتناع می‌کردند. از طرف دیگر بازه زمانی کوتاهی که برای تولید برنامه و آیتم های مستند و پژوهش و تدوین داشتیم به نوعی دیگر ما را دچار چالش کرد.

وقت آن رسیده که سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی از دست رفته سازمان نیز بازیابی شوند

او ادامه داد: نکته مهم دیگر در بحث انتخاب آثار عامه‌پسند و خط‌کشی میان آثار محبوب و کمتر شناخته شده بود. همان طور که می‌دانیم بخشی از هنرهای ما همچون هنرهای تجسمی یا تئاتر به دلیل ماهیت ذاتی‌شان امکان گسترش و بسط و به قول امروزی‌ها وایرال شدن به شکلی که آثار نمایشی، موسیقی و مداحی دارند، ندارند اما هر کدام در نوع خود آثار شاخصی بودند که ما مجبور به انتخاب و گزینش میان آنها شدیم و به هر ترتیب امیدواریم که نتیجه کار اتفاقی خوشایند برای مخاطبان باشد.

بلیغ پیشنهادی به رسانه ملی داد: به نظر می‌رسد با توجه به تحولات مدیریتی و عزم جدی که مدیران فعلی سازمان برای تغییر نشان می‌دهند یا دست کم تلاش می‌کنند تا مقدمات آن را فراهم کنند، وقت آن رسیده که سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی از دست رفته سازمان نیز بازیابی شوند. شاید مهم‌ترین نکته و پیشنهادی که در دوره فعلی به ذهنم می‌رسد این است که توجه به محتوای مطلوب نباید ما را از توجه به کیفیت فرمی آثار تولیدی تلویزیون غافل کند.

این تهیه کننده در پایان گفت: تلویزیون ذاتا رسانه سرگرم‌کننده و سرگرمی‌ساز است. بی‌توجهی به اقتضائات فرمی و جذابیت‌های بصری و صرف توجه به محتوای ارائه شده در تلویزیون می‌تواند به بحران مخاطبی که سازمان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، دامن بزند. شاید راز ماندگاری خیلی از آثاری که امروز به عنوان آثار ماندگار و محبوب هنری بین مردم شناخته می‌شوند همین تناسب فرم و محتوایشان باشد.

دیگر عوامل این برنامه تلویزیونی عبارتند از مجری طرح: احمدرضا زارعی، کارگردان: جمشید ابرازی، سردبیر: مصطفی صادق‌محمدی، مدیرتولید و تصویربرداری: سعید حدادی، روابط عمومی و هماهنگ : فاطمه کوخائی، تدوین: سعید دارابیان.

برنامه «آن» تولید مشترک موسسه هنری و رسانه ای سلوک در گروه معارف شبکه دو سیما است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است