زنان داستان «مستوران» را پیش می‌بردند/ پخش فصل دوم بعد از نوروز ۱۴۰۲ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۶
در نشست خبری مطرح شد؛

زنان داستان «مستوران» را پیش می‌بردند/ پخش فصل دوم بعد از نوروز ۱۴۰۲

نشست خبری سریال «مستوران» امروز ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در ساختمان اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما با حضور مدیر گروه شبکه یک سیما، مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما و عوامل این سریال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری سریال «مستوران» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و جمال سید حاتمی و تهیه‌‎کنندگی عطا پناهی امروز سه شنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ در ساختمان اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.

غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما در ابتدای این نشست توضیح داد:  تولید و پخش سریال «مستوران» در راستای هم‌افزایی صداوسیما در تولیدات نمایشی در دستور کار قرار گرفت. این اثر برگرفته از داستان ها و افسانه های کهن به همراه قصه های قرآنی و اخلاقی به روایتی، ایرانی بود.

وی ادامه داد: فصل اول سریال «مستوران» در ۲۶ قسمت تولید شد و جزو سریال هایی بود که مورد اقبال عمومی قرار گرفت زیرا داستان و روایت ایرانی همچنین قصه‌ای کهن در دامن تاریخ با حضور بازیگران سرشناس و طراحی صحنه و دکور برای مخاطبان جاذبه ایجاد کرد.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما در ادامه از ساخت فصل دوم «مستوران» خبرداد و گفت که این فصل دوم سریال در حال تولید است.

فائزه یارمحمدی نویسنده این سریال درباره جزئیات فیلمنامه عنوان کرد: ما تلاش کردیم تا سنت قصه گویی و شنیدن آن را احیا کنیم. منابع مطالعاتی ما قصه های موجود با عناصر و قصه های قدیمی بود. ما می خواستیم به یاد مردم بیاوریم که خیال‌پردازی کنند و خوشبختانه با اینکه هنوز مخاطبان به دنبال موقعیتی واقعی می گردند که به آن رجعت کنند، بازخوردهای خوبی گرفتیم.

او همچنین اعلام کرد که در فصل دوم همکاری با این مجموعه ندارد.

صفا آقاجانی بازیگر این سریال درباره تجربه همکاری با این سریال تصریح کرد: من در سه قسمت اول حضور داشتم و پس از آن کشته می شدم. کار اصلی من در داستان‌های شب بود به همین دلیل با قصه گویی بیشتر عجین هستم. تولیدات تلویزیون به سوی سریال های آپارتمانی کشیده شده و فانتزی را از یاد برده است. مردم ایران و تمام جهان دوست دارند که آثار فانتزی هم ببینند درنتیجه برانگیختن تخیل مخاطب باعث شد تا مخاطبان جذب این سریال شوند.

الهه خادمی دیگر بازیگر این سریال گفت: در این سریال یک تفاوت بزرگ و عمده ای وجود داشت و آن هم این بود که در این پروژه بانوان پیش‌برنده داستان بودند. حضور نویسنده خانم هم در این مجموعه بی اهمیت نیست.

الماسی در ادامه عنوان کرد: فصل دوم مستوران در حال کلید خوردن است و تا انتهای سال تولید آن به پایان می رسد با توجه به این که برای ایام نوروز و ماه رمضان سریال «نون خ» را تدارک دیده‌ایم، پخش این سریال به بعد از آن اختصاص می یابد و کنداکتور آن مطابقا اعلام می شود. طی روزهای آتی با سریال‌های «راز ناتمام»، «گیلدخت» و «جشن سربرون» خلاهای پخش را تا نوروز پر می کنیم.

او افزود: رویا و آرزو در ذهن گذشتگان ما بوده است که ما الان شاهد رخدادهایی مثل پرواز، تلفن همراه و تلویزیون هستیم. بازیگران، کاردان خوب و فیلمنامه قوی نفش موثری در پیشبرد این سریال داشت.

صفا آقاجانی بازیگر این سریال در ادامه صحبت های الماسی تصریح کرد: جمال سید حاتمی فانتزی را خوب می شناخت و او باعث می شد من در یک لحظه و با گفتن دیالوگ ها رها شوم. او آنقدر شخصیت ها را خوب می شناخت که هم قصه درست جلو می رفت و هم بازیگر آچار فرانسه ماجرا نمی شد بلکه باعث می شد گره هایی در داستان بیافتد و سرنوشت ساز باشد.

او در ادامه از مدیران سازمان صداوسیما خواهش کرد تا به قصه‌پردازی، دکور، نور و لباس اهتمام بورزند و از خط قرمزها عبور کنند تا مخاطب با وجود محدودیت ها به جزئیات توجه نکند بلکه به خود داستان اصلی بپردازد و قصه برایش جذابیت داشته باشد و روایت‌ها واقعی‌تر شود.

مدیرگروه فیلم و سریال شبکه یک تصریح کرد: ما در سازمان خط قرمز کاملی نداریم، در واقع خط قرمزهای ما را خواسته های مردم و داشته های فرهنگی و اسلامی تعیین می کند. حوزه پخش، گروه و تولید تلاش‌های زیادی هم دارند تا آسیبی به کار نخورد. خیلی از این نکات را خود مردم از ما می‌خواهند زیرا مردم ما مردمی فرهنگ مدار و اسلامی هستند. امروزه مردم به جزئیات توجه دارند چون سواد رسانه‌ای شان فرق کرده است. ما نمی‌توانیم مخاطب را ملزم کنیم که این نکته را ببین و این نکته را نبین ولی اگر مخاطب را از سیستان و بلوچستان یا خوزستان تا خراسان ببینیم، متوجه تنوع فرهنگی بالا می‌شویم.

الماسی در پاسخ به خبرنگار صبا، درباره اختصاص بیلبوردهای تبلیغاتی به این سریال عنوان کرد: صداوسیما طیف وسیعی از مخاطبان را دارد و آن‌هایی که به هر دلیلی تلویزیون نمی‌بینند ممکن است تبلیغات بیلبورد چشم آن‌ها را هدایت کند. البته من معتقدم که مخاطبی که می خواهد از طریق رسانه های دیگر به تلویزیون وصل شود، مخاطب جدی نیست. با این حال این طراحی از طرف خود دوستان اوج بود تا مخاطبان دیگر هم بتوانند در جریان این سریال قرار بگیرند البته به این انتقاد نسبت به ما وجود دارد که تبلیغات سریال‌ها به سامان نرسیده‌اند. ریال «مستوران » و هر سریال دیگری بسته فرهنگی گرانی است و برای اینکه مخاطب آن‌ها را ببیند باید برایشان هزینه کنیم.

فائزه یارمحمدی در ادامه درباره نقد وارد شده به این سریال مبنی بر اینکه قهرمانی مثبت در آن وجود ندارد، پاسخ داد: ادبیات کهن را که می خوانیم متوجه این می شویم که در آن داستان ها شخصیت خاکستری وجود ندارند یا سفید مطلق اند و یا سیاه مطلق. ما در مستوران شهاب و لطیفه را داشتیم که با وجود خصیصه های منفی برای مخاطبان جذاب بودند. ذائقه مخاطب را ما شکل می دهیم همانطور هم تلاش می کنیم که فضایی کاملا خیالی را به تصویر نکشیم تا مخاطب راهی برای همذات‌پنداری داشته باشد و اثر مناسب رده سنی کودک و نوجوان نشود.

صفا آفاجانی در ادامه سخنان نویسنده گفت: اتفاقا در این سریال هم قهرمان وجود داشت و هم ضدقهرمان، منتهی در شخصیت های جداگانه تعریف نمی شدند بلکه این آدم با قرارگیری در موقعیت های مختلف قهرمان و یا ضدقهرمان می شد.

حسین قرایی مدیرکل روابط سازمان صداوسیما عنوان «مستوران» را درست و به جا خواند و گفت: ادبیات فارسی از آغاز تا کنون بر قله بوده است. امروز ۱۴۴ تماس از مخاطبان داشتیم و عوامل به آنها پاسخ دادند. حتی در زمان پخش هم روزی حداقل ۷ بار با ما در رابطه با این سریال تماس می گرفتند. ما در دوره فعلی برآنیم که عوامل سریال ها همچنین مدیران پای صحبت های مردم بنشینند و پاسخگو باشند.

در پایان این نشست الهه خادمی جای عوامل دیگر همچون تهیه کننده و کارگردان و .. را خالی دانست و از زحمت های آنها قدردانی کرد. ابتدای نشست توضیح داده شده بود که کارگردان سریال به دلیل حضور در شهرستان نتوانسته است این نشست خبری را همراهی کند و همچنین تهیه کننده سر فیلمبرداری فصل دوم این سریال با مشکل مواجه شده است و به جلسه نرسیده است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است