واکنش فریمن به گفتگوی علی بیرنگ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۷

واکنش فریمن به گفتگوی علی بیرنگ

خواننده ایرانی قطعه «برخاستن از سقوط» به سخنان علی بیرنگ پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، در پی انتشار  نشست رسانه ای علی بیرنگ، مهران فرهادی و بیژن بیرنگ درباره حقوق مولف قطعه موسیقی «برخاستن از سقوط» در روز ۲۱ تیرماه در صبا، فریمن جبارزاده خوئی خواننده ایرانی این قطعه توضیحی برای این رسانه ارسال کرد.

متن ارسالی بدین شرح است: «علت این که آقای علی بیرنگ تاکنون علی‌رغم این که در مصاحبه‌های گذشته مدعی پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی بودند، به جای پیگیری قضایی با سوءاستفاده از شهرت خود سعی در اضرار به اینجانب و تشویش اذهان عمومی دارند، این است که به واهی بودن ادعاهای خود واقف است. به ویژه این که تا قبل از این ایشان همواره مادر خود را وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و حتی عضو هیات مدیره آن کانون در ادوار گذشته معرفی می‌نمود. یکی از تفاوت‌های افرادی که هنر را حرفه و شغل خود قرار می‌دهند، با افراد آماتور که اتفاقی یک کار هنری را انجام می‌دهند، آشنایی آن‌ها با حقوق و قراردادهای کاری خود است. ژست ناآگاهی از چنین شخصی پذیرفتنی نیست. وانگهی اصل بر صحت و لزوم قراردادها است. پس این که ایشان می‌گوید قرارداد خود به خود فسخ شده است، یک ادعا است و محل به قضاوت گذاشتن ادعاها دادگاه است، مگر این که هدف از طرح ادعا صرفا تشویش اذهان عمومی باشد.

دنبال کنندگان این اخبار اگر به مصاحبه‌های آقای بیرنگ دقت کنند، متوجه مطالب ضد و نقیض زیادی می‌شوند، مثلا ایشان در جایی می‌گوید ادعایی در ارتباط با حقوق مادی ندارد، که البته با توجه به قرارداد نمی‌تواند داشته باشد. در مورد قرارداد هم ابتدا منکر امضا بودند، سپس مدعی مغایرت آن با قانونی شدند و حال مدعی فسخ آن به بهانه تاخیر در اجرا شده‌اند. حق معنوی طبق قانون به حق انتساب اثر گفته می‌شود. ایشان در قسمتی از مصاحبه‌های خود، صفر تا صد کار را منتسب به خود معرفی می‌کند و در جای دیگر ۹۰ الی ۹۵ درصد آن را مختص به خود معرفی کرده است. صرف نظر از مبنای ایشان در محاسبه میزان مشارکت، که از حیث حق معنوی یعنی انتساب اثر نقشی ندارد، بالاخره ایشان یا اثر را مشترک با من می‌داند یا مختص به خود!؟ ناقض حق معنوی کسی است که صد درصد اثر مشترک را مختص به خود معرفی کند. ایشان در جایی صحبت از نقض حق معنوی به واسطه نام نبردن از خود می‌کند و در جای دیگر صحبت از نقض حق معنوی به واسطه نام بردن از اشخاص دیگری علاوه بر علی بیرنگ کرده است، ولی به خوبی می‌داند که من در هیچ جایی تنظیم موسیقی (پرودیوس) را به هیچ شخصی غیر از آقای علی بیرنگ و خودم انتساب نداده‌ام. جایی که از تیم همکاران تشکر نموده‌ام، از روی شرط ادب مفهومی اعم از همکار را مدنظر داشته‌ام که شامل هنرمندان مجری و نوازندگان هم می‌شود.

در پایان خطاب به ایشان که دوستشان آقای مهران فرهادی از طریق پیام شخصی در اینستاگرام سعی در وساطت برای اخذ رضایت می‌نماید، خاطرنشان می‌سازد هربار تکرار افترا و نشر اکاذیب تا قبل از صدور حکم نه تنها مشمول تعدد جرم و موجب تشدید مجازات است، که راه کسب رضایت را نیز بر ایشان می‌بندد.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است