سریال «آتش سرد» را می‌توان کنار خانواده دید/ هنوز هم مشکل ما فیلمنامه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۵
علی مهام در گفتگو با صبا:

سریال «آتش سرد» را می‌توان کنار خانواده دید/ هنوز هم مشکل ما فیلمنامه است

سریال «آتش سرد» به کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه کنندگی علی مهام، این ماه بر آنتن شبکه دو سیما می آید.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، مجموعه تلویزیونی «آتش سرد» به کارگردانی رضا ابوفاضلی، نویسندگی محسن سرتیپی و نازنین فرخلو و تهیه‌کنندگی علی مهام از ۲۲ مرداد در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه در ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو پخش خواهد شد.

علی مهام تهیه کننده این سریال درباره فرآیند تولید عنوان کرد: تقریبا یک سال و نیم روی فیلمنامه وقت گذاشتیم بدین ترتیب که محسن سرتیپی به همراه نازنین فرخلو متن را نگاشتند و پس از یک سال بازنویسی فیلمنامه به قلم نادر برهانی مرند و مهدی میرباقری انجام شد. در سال ۱۳۹۹ قرارداد بسته شد اما تولید آن به ۱۴۰۰ موکول شد و درنهایت بعد از ۲ ماه پیش تولید، در  ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ فیلمبرداری و تولید کار کلید خورد.

او با اشاره به اینکه این سریال در لوکیشن های زیادی هم در تهران و خارج آن فیلمبرداری شده است، تصریح کرد:  نام سریال «آتش سرد» است و به همان مضمون حضرت ابراهیم (ع) که آتش بر او سرد شد اشاره دارد و داستان اصلی نیز با آن مرتبط است. در این سریال به برقراری عدالت، یتیم نوازی، حق و حقانیت پرداخته می شود.

مهام ضمن اشاره به اینکه سریال «آتش سرد» ملودرام اجتماعی است، درباره داستان سریال گفت: این مجموعه درباره نوجوانی با نام فرید است که پدرش می میرد و یتیم می شود. چون او به سن قانونی نرسیده است قیمومیتش را شوهر عمه اش برعهده می گیرد. بخشی از کارخانه پدری به فرید می رسد اما مسئولیت اموالش به دست قیم است تا اینکه شریک شوهر عمه دست به ارث این پسر می برد و شوهر عمه همه تلاشش را می کند تا اموال او را بازگرداند. نقش شوهر عمه یا همان قیم را پرویز فلاحی پور و نقش شریک را عبدالرضا اکبری ایفا می کند.

او خاطرنشان کرد: در مباحث فقهی آمده است کسی که مال یتیم را می خورد در همین دنیا عذابش را می کشد و به برزخ نمی رسد و این واقعیتی است که براساس آموزه های دینی وجود دارد.

این تهیه کننده درباره ساخت چنین اثری گفت: من در حوزه های جامعه شناسی و قوم نگاری فعالیت می کردم، «بازی نقاب ها» و «حانیه» از کارهای پیشین من است. از این قبیل آثار که تاریخ و فرهنگ خاصی را برای پیاده کردن می طلبد و باید مو به مو اجرا شود مرا دچار معضل می کرد، برای همین به سمت کارهای رئال تر آمدم.

مهام درباره چالش های  مسیر تولید عنوان کرد: چالش ما مثل همه سریال های دیگر بحث کرونا بود و دامن گیر ما شد، بدون استثنا تمام بازیگران کرونا گرفتند اما کار را تعطیل نکردیم صرفا ناچار به انداختن وقفه دو، سه روزه شدیم. یکی از چالش های دیگر ما این بود که چون کار ما پر بازیگر و پر لوکیشن بود از سرعت تولید و آرامش ما می کاهید و باعث می شد وقت و انرژی بیشتری صرف کنیم.

او اظهار کرد: حق طلبی و یتیم نوازی شاخصه اصلی «آتش سرد» است. خوشبختان بدون هیچ نکته ای تمام شرایط هم مهیا است که خانواده ها کنار هم بنشینند و سریال را تماشا کنند.

مهام درباره ساخت سریال هایی که بتوان با خانواده دید، گفت: مدیران باید دغدغه های بیشتری داشته باشند که خانواده ها کنار هم بنشینند، در ضمن حرف اول و آخر را خود تهیه کننده می زند، او باید دغدغه درستی در این زمینه داشته باشد نه اینکه برای دیده شدن تولیدش دست به موارد زرد و قرمز بزند تا تماشاچی جذب کند. مصداق بارزش هم همین سریال های شبکه خانگی است که ۵ دقیقه اش هم خانواده ها نمی توانند ببینند. علتش هم نبود فیلمنامه و تفکر قوی است. تهیه کننده می بایست ممیزی های اولیه را در ذهنش داشته باشد و بداند بیت المال را به ما داده اند که خانواده را کنار هم جمع کنیم.

تهیه کننده «حانیه» درباره پیش بینی انتقال مفهوم حق طلبی که در این سریال به آن پرداخته شده به نسل جوان تصریح کرد: موضوع خیر و شر، موضوع مشخص و واضحی است کسی که به بلوغ فکری رسیده باشد به راحتی می تواند خیر و شر را از هم تفکیک کند.

این تهیه کننده اساسی ترین مشکل در مسیر تولید را فیلمنامه خواند و اظهار کرد: دو معضل اساسی در این سازمان داریم که شاید روزی رفع شود. ما نتوانستیم فیلمنامه را کنترل کنیم، همه آثار خوانده می شود اما باز هم مشکل داریم. شوراهای ما که همه افراد مشخصی هستند چگونه با کارهای شبیه به هم موافقت می کنند و چطور می شود در یک سال سه موضوع شبیه به هم تولید شود همچنین با وجود ممیزی ها چطور می شود خانواده ها از دیدن برخی سریال ها امتناع کنند.

مهام در راستای سطح ارتقای کیفی سریال ها عنوان کرد: منِ تهیه کننده نمی فهمم چطور می شود دو موضوع شبیه به هم در فاصله کوتاه توسط یک گروه تصویب می شود؟ ۱۵ نفری که همه هم را می شناسند متن ها را بررسی می کنند چرا باید متن های تکراری تصویب کنند.  مگر تلویزیون ما کابلی است که فقط شبکه یک را خریده باشی؟ بچه نشسته و ۱۲ کانال را همزمان می تواند ببیند پس باید مراقب تولید بود.

او درباره این موضوع پیشنهادی داد: بیشترین هزینه، وقت و انرژی ما را بازیگر می برد، دست بکشیم از کهنه شدن. ما بازیگران تئاتری داریم که در هنر بازیگری بهترین هستند، چرابازیگر محوریم؟ چرا سریال را بر اساس بازیگر می بینند؟ اجازه دهند نوآوری کنیم و بازیگران جدیدی بیاوریم، ما اگر مشکل فیلمنامه نداشته باشیم نیازی به بازیگران چهره هم نداریم.

علی مهام ادامه داد: از فیلمنامه های خوب آرشیو منظم داشته باشیم و سازمان منتظر تهیه کننده نباشد که طرحی ارائه دهد بلکه خودش با توجه به نیازها، فیلمنامه ها را طراحی کند و ما از میان آرشیو آنها فیلمنامه خوبی پیدا و تولیدش کنیم. فرصت و دقت کافی به فیلمنامهنویسی اختصاص داده شود تا کارها با کیفیت تولید شود و شبیه هم نشود.

تهیه کننده «آخرین غزل» در پایان عنوان کرد: یک تهیه کننده همزمان ۵ کار را تولید می کند، یعنی سریالی دارد که هم اکنون پخش می شود، کاری در دست تولید دارد، اثری را برای کار بعدش می نویسد و طرح دیگری هم دارد که روی آن فکر می شود. معلوم است این سریال ها خوب در نمی آید و سری دوزی می شود. این طرز فکر که فقط چند نفر مشخص باید فیلم و سریال بسازند چنگی به دل نمی زند.

بازیگرانی همچون پرویز فلاحی پور، عبدالرضا اکبری، فریبا متخصص، شیوا خسرومهر، مهسا کرامتی، جعفر دهقان، مهدی سلوکی، بهزاد خداویسی، پویا امینی، مریم موسویان، مرتضی ضرابی، شیوا خسرومهر، یلدا قشقایی، سارا احمدیان، پرهام امینی، سودابه علیپور، کامران ملکی، حسین حاجیعلی، رویسا طاهری، امیرعلی موسوی، حمید عرب سرخی، ستاره حیدر آبادی، آرش احمدی، رومینا حاجی حسنی، علی دهقانی، میلاد شوریده، حمید شکوهی فر، عاطفه شاکری، نسیم سروش، سمیرا چراغی، فریبا قدرتی و شاهد احمدلو در سریال «آتش سرد» نقش آفرینی کرده اند.

عوامل این سریال عبارتند از مدیر تصویربرداری: علیرضا تقوی، مدیر صدابرداری: روح الله جعفر بیگلو، طراح صحنه و لباس: مرتضی احمدخانی، طراح چهره پردازی: مهری شیرازی، تدوین: فرامرز هوتهم، صداگذار: محمدعلی درگاهی، مدیر تولید: حمید برزو، موسیقی تیتراژ : علی وانیار، موسبقی متن: دانیال سالاری و علی وانیار، منشی صحنه: لیدا صادقی، مدیر تدارکات: محمدحسن کاظمی، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: داود بابایی، دستیار دوم کارگردان: میلاد ایمانی، اصلاح رنگ: محراب مشهد بان، تیتراژ: محمدعلی پورسرکشه، مدیر مالی: مهدی مختاری حصار، پزشک پروژه:‌ بهاره برزو، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: تقی زنجانی و مدیر روابط عمومی: سپیده حیدرآبادی.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است