روایت یک قاتل زنجیره‌ای که «پرستار بچه» بود/این جنایات واقعی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۶
حسین مسعودی آشتیانی در گفتگو با صبا:

روایت یک قاتل زنجیره‌ای که «پرستار بچه» بود/این جنایات واقعی است

حسین مسعودی آشتیانی گفت که کتاب «پرستار بچه» روایت یک قاتل زنجیره‌ای است که پرستار بچه بود.

حسین مسعودی آشتیانی مترجم کتاب «پرستار بچه» نوشته لیزا رادمن و جنیفر جردن که به تازگی به همت نشر کراسه به چاپ رسیده است، در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا عنوان کرد: این کتاب یک ناداستان در ژانر جنایات واقعی است که شاید جزو اولین کتاب‌های این ژانر در ایران باشد که به صورت مستقیم و در قالب ناداستان و مستند به بحث جنایات واقعی می‌پردازد.

او درباره محتوای این کتاب‌ توضیح داد: «پرستار بچه» جزو بهترین‌های ۲۰۲۱ آمریکا بوده و ماجرای لیزا رادمن نویسنده کار است که از سال ۲۰۰۷ کابوس‌های ادامه‌داری می‌بیند که در بچگی یک نفر او را دنبال می‌کند تا بُکشد اما نمی‌تواند چهره او را ببیند تا اینکه روزی موفق می‌شود چهره مردی را که در خواب دنبالش می‌کند، ببیند و او کسی نیست جز پرستار دوران بچگی‌اش.

این مترجم ادامه داد: لیزا در کودکی هیچ تصور و خاطره بدی از تونی کاستا پرستار خود نداشته است و برای فهمیدن دلیل این خواب از مادرش سوال می‌پرسد و در اینجا متوجه می‌شود که تونی کاستا یک قاتل زنجیره‌ای معروف بوده است.

به گفته مترجم «دریاچه‌ متروک»، این کتاب ۲ روایت موازی از زندگی لیزا و تونی کاستا قاتل زنجیره‌ای دارد.

او درباره تفاوت شیوه روایت ۲ نویسنده تصریح کرد: «پرستار بچه» ۲ نوع شیوه روایت دارد؛ قسمتی که به صورت خاطره بچگی لیزا را روایت می‌کند حالتی شبه‌رمان دارد و همچنین خط داستانی، کنش، شخصیت، پی رنگ دارد و قسمت دوم با فرمی گزارشی اما روان نوشته شده است. لیزا قسمت‌های خاطرات مربوط به خود را نوشته است و جنیفر جردن که یکی از معروف‌ترین مستندنویسان در رسانه‌های آمریکایی‌ست جردن قسمت‌های مربوط به زندگی تونی کاستا را نگارش کرده است.

مترجم «وایولت» درباره این ژانر که به تازگی وارد ادبیات ایران شده است، توضیح داد: ژانر جنایات واقعی در آمریکا بسیار پرطرفدار است زیرا براساس اتفاقات واقعی روایت می‌شود. در این‌گونه ناداستان‌ها بسیار روی بُعد تحلیلی و روانشاسی افراد تمرکز و تحلیل می‌شود.

او با بیان اینکه ناداستان‌های آمریکایی شدیدا داستان‌محور هستند، اظهار کرد: این ژانر در ناداستان اتفاقا بسیار داستان‌محور و مخاطب کاملا با کتاب همراه می شود، حتی اگر در فرم گزارشی هم باشند الویت این است که با قلم روان نوشته شوند. فکر می‌کنم این ناداستان‌ها برای دوستداران ژانر ادبیات جنایی که دوست دارند با واقعیت بیشتری دست و پنجه نرم کنند، جذاب باشد.

حسینی مسعودی در پایان از چاپ کتاب دوم این مجموعه خبر داد و گفت: «پرستار بچه» می‌تواند شروع انتشار این ژانر در ایران باشد و اتفاقا قصد داریم این مجموعه را ادامه دهیم و کتاب دوم هم به زودی در نشر کراسه منتشر می‌شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است