جامعه هنری ناگزیر با NFT همراه می‌شود/ یک اثر هنری تنها برای فروش خلق نمی‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۳
ابراهیم حقیقی در گفتگو با صبا:

جامعه هنری ناگزیر با NFT همراه می‌شود/ یک اثر هنری تنها برای فروش خلق نمی‌شود

ابراهیم حقیقی با اشاره به تغییر نحوه ارائه و خریدوفروش آثار هنری از زمان گذشته تاکنون ارائه آثار به روش NFT را ناگزیر دانست.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، واژه NFT علامت اختصاری عبارت Non-Fungible Token است و برای معادل فارسی آن توکن غیرقابل تعویض به کار برده می‌شود، به این معنا که NFT یک فایل دیجیتالی یونیک یا منحصر به فرد است که هیچ فایل دیگری در جهان، نظیر آن نیست و این توکن ها را نمی‌توان مشابه‌سازی کرد، قابل ویرایش نیست و امکان حذف ندارد. چند سالی است که هنرمندان تجسمی نیز آثار خود را در بستر NFT ارائه می‌کنند و افراد می‌توانند با خریداری NFT ها روی آنها سرمایه‌گذاری کنند.

این شیوه جدید ارائه اثر هنری چه در ایران و چه در دیگر کشورها بااستقبال مواجه شده است و ازطرفی مسائل حقوقی آن همچنان با مشکلاتی مواجه است. مسائلی ازجمله حق مالکیت آثار برای NFT شدن یا اینکه عده‌ای این بستر را ذیل هنر تعریف نمی‌کنند و…

ابراهیم حقیقی هنرمند نقاش پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار صبا درباره تغییر نحوه ارائه و خریدوفروش آثار هنری از زمان گذشته تاکنون گفت: هر هنرمندی که شروع می‌کند به کار کردن، از ابتدا قصد فروش اثر خود را ندارد بلکه او به دنبال خلق یک اثر هنری است. معتقدم کسی که از اول به قصد فروش کار کند، لزوما معلوم نیست که اثر هنری خوبی خلق کند.

او درباره خرید و فروش اثر هنری در گالری‌ها تصریح کرد: شاید در سی سال اخیر تعدد گالری‌های ما زیاد شده است، درنتیجه مکانیزم‌های خرید و فروش با حضور گالری‌ها رشد پیدا کرده و مجموعه‌داران با هنرمندان ارتباط برقرار کرده‌اند‌. این رشد در ۲۰ سال اخیر اتفاق افتاده است وگرنه پیش از آن جمع‌آوری آثار توسط موزه‌ها اتفاق می‌افتاد که معروف‌‌ترین آن‌ها موزه هنرهای معاصر تهران است‌.

این هنرمند با اشاره به روی کار آمدن حراج‌ها گفت: قطعا وقتی هنرمندان امروز آثار خود را در گالری می‌گذارند، ابتدا قصد دارند آثارشان دیده شود و بعد فروخته شود. چندسالی است که حراج تهران نیز راه اندازی شده است که خود این پدیده در قیمت‌گذاری آثار هنری تاثیرگذار بوده است، حال چه تاثیر مثبت بوده باشد یا منفی ولی اتفاقی ناگزیر بود.

حقیقی در پایان خاطرنشان کرد: سیستم نوآورانه NFT هم به ناگزیر راه خود را خواهد گشود و خرید و فروش در آن رونق خواهد گرفت اما به شخصه برایم تجربه است که باید با فکرها و روش‌های نوین همراه شویم و تجربه کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000