«گیلگمش» اولین حماسه بشری به دست آمده است/ کنده‌کاری‌های باستانی منبع الهامم بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۵
حسین مرادی‌زاده در گفتگو با صبا:

«گیلگمش» اولین حماسه بشری به دست آمده است/ کنده‌کاری‌های باستانی منبع الهامم بود

حسین مرادی‌زاده درباره روند تولید پویانمایی خود با نام «گیلگمش» توضیح داد.

حسین مرادی‌زاده انیماتور در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا از نحوه انتخاب موضوع و محوریت داستان انیمیشن «گیلگمش» محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به تازگی جایزه «اسطوره‌شناسی» دومین جشنواره فیلم «کالچر سینما» هند را به خود اختصاص داده است، گفت: اقتباس و بهره‌مندی از داستان‌ها و نوشته‌های ادبی کهن بخشی از روال کاری من است که در بسیاری از کارهایی که تا به حال ساخته‌ام مانند «عقل سرخ» نوشته شهاب‌الدین سهروردی، قابل مشاهده است.

این انیماتور افزود: تاریخچه داستان پویانمایی «گیلگمش» به ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. این اثر مکتوب به صورت دوازده لوح متفاوت در بین‌النهرین و یا همان میان‌رودان پیدا شده است که به فرهنگ سومریان بازمی‌گردد. گفته ‌می‌شود که در حال حاضر این دوزاده لوح اولین نوشته‌ و اثر مکتوب داستان‌مانند حماسه بشری کشف شده تا امروز است و از این رو برای همه جای دنیا و کل بشریت مهم و دارای اهمیت است.

وی در باب حضور بین‌المللی انیمیشن «گیلگمش» بیان کرد: در برخی از رسانه ها گفته شده است که راهیابی این پویانمایی به جشنواره فیلم «کالچر سینما» اولین حضور بین‌المللی آن است اما لازم است که اضافه کنم انیمیشن «گیلگمش» قبلا نیز به پنج جشنواره‌ بین المللی نظیر فستیوال «CinemaMaking» در بنگلادش، سیلان در آمریکا، «RAM Film» در ایتالیا (که هنوز برگزار نشده است) و … راه یافته است اما جایزه فیلم اسطوره شناسی در جشنواره فرهنگ سینما در هند اولین جایزه بین‌المللی برای این فیلم است.

کارگردان انیمیشن «افسانه ماردوش» در پایان درباره گرافیک و تکنیک استفاده شده برای ساخت این پویانمایی اظهار کرد: برای ساخت انیمیشن «گیلگمش» از کامپیوتر و نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کردم و همچنین تکنیک به کار رفته شده برای ساخت این انیمیشن به صورت دو بعدی و با زمان ۱۰ دقیقه است که از لحاظ رویکردی و طراحی نیز به همان شیوه کنده‌کاری روی سنگ‌ها که از منظر تاریخی حدودا به ۱۰۰۰۰ سال پیش باز‌می‌گردد، است. این نوع از آثار باستانی یافت شده، بیانگر نوع زندگی و زیست انسان‌های گذشته است چراکه انسان‌ها در زمان‌های مختلف سعی در به تصویر کشیدن آن داشته‌اند که از این رو این اتفاق بسیار با ارزش و شگفت‌انگیز است و به همین دلیل برای طراحی صحنه‌های مختلف و گرافیک این پویانمایی از این آثار الهام گرفتم. همچنین موسیقی به کار گرفته شده با توجه به فضای داستان که حماسی است، با استفاده از سازهای باستانی برای هم‌خوانی و هم‌سویی با روند داستان، نواخته شده است.

در خط داستانی این انیمیشن آمده است: «گیلگمش، پهلوان نامدار اوروک، شهری از سرزمین سومر در میان‌رودان است، عمری در جستجوی جاودانگی می‌کوشد و بارها شکست می‌خورد اما سرانجام به گیاهی دست می‌یابد که او را جاودانه خواهد کرد ولی «مار»ی آن گیاه را می‌رباید و حاصل عمر او از دست می‌رود.»

عوامل سازنده این مستند عبارتند از انیماتور و کارگردان: حسین مرادی‌زاده، موسیقی و صدا: ایلیا مرادی‌زاده، بخش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: محمدرضا کریمی‌صارمی، میرفرزان حسینی، فریبا زرقلمی، فاطمه محسنی و حسن یوسف‌تبار.

پریسا مقیلان
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000