بررسی درهم تنیدگی هویت اسلامی ایرانی در نقاشی‌های عاشورایی

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، نخستین روز از سلسله نشست‌های تخصصی زیبایی‌شناسی حماسه واقعه کربلا به روایت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی سیف پژوهشگر هنرهای سنتی ایران و پژوهشگر نقاشی قهوه‌خانه (خیالی نگاری) روز یکشنبه ۹ مردادماه مصادف با دوم محرم با موضوع «شمایل‌شناسی در آثار قهوه‌خانه‌ای با تاکید بر واقعه عاشورٖا» در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

هادی سیف در این نشست شمایل شناسی در آثار قهوه‌خانه با تاکید بر واقعه عاشورا و روند تاریخی شکل‌گیری نقاشی قهوه‌خانه و نحوه شمایل شناسی مذهبی و ملی در آثار هنرمندان ایرانی از دوره صفویه تا دوره معاصر را بررسی کرد.

او در ادامه ویژگی های آثار هنرمندانی همچون سید مهدی، استاد علیرضا، مدبر، آغاسی و دیگر هنرمندان این عرصه و چگونگی شکل گیری و تولید آثار این هنرمندان را بیان کرد.

دومین روز این نشست‌ها سه‌شنبه ۱۱ مردادماه با عنوان «نقاشی قهوه‌خانه (خیالی نگاری – پرده‌های درویشی)» با سخنرانی امیر مازیار دکترای فلسفه هنر از دانشگاه علامه طباطبایی، دانشیار و مدرس دانشگاه هنر، پژوهشگر، نویسنده و مترجم برگزار شد.

امیر مازیار در دومین روز نشست به تحلیل پرده‌های درویشی دوره قاجار و بازگو کردن روایت‌های دینی و اسطوره‌ای پرداخت.

مازیار در این نشست همچنین به درهم تنیدگی هویت اسلامی، ایرانی و شیعی در نقاشی‌های عاشورایی و همسویی اندیشه دینی و عقلانی در هنرمندان انقلاب تاکید کرد.

در این سلسله نشست‌ها تا اربعین حسینی با حضور هنرمندان و صاحب‌نظران هنری، برخی آثار عاشورایی و مذهبی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بررسی می‌شود.

انتهای پیام/