تشریح ویژه‌برنامه‌های رادیو تهران برای تاسوعا و عاشورا | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۹

تشریح ویژه‌برنامه‌های رادیو تهران برای تاسوعا و عاشورا

رادیو تهران در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با ویژه‌برنامه‌های «شمیم کربلا»، «باغ فیض»، «حسینیه تهران»، «باران نامه» روانه آنتن می‌شود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، یکی از رویکردهای برنامه های مناسبتی ویژه ماه محرم بررسی هرچه بهتر نهضت عاشورا است بدان گونه که چهره واقعی این قیام ترسیم شود، شبکه رادیویی تهران در همین راستا با ویژه برنامه های «شمیم کربلا»، «باغ فیض»، «حسینیه تهران»، «باران نامه» و…. در روز تاسوعا و عاشورای حسینی در ۱۷ و ۱۸ مردادماه همراه عزاداران است.

شمیم کربلا

همزمان با روز تاسوعا و عاشورا شبکه رادیو تهران با دو گروه اخلاق و زندگی شهروندی و گروه تهران و رویدادها ویژه برنامه «شمیم کربلا» را از ساعت ۱۰ تا ۱۸:۵۰ پخش خواهد کرد.

بخش اول این ویژه برنامه به صورت زنده از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران از ساعت ۱۰ تا ۱۵:۵۰ روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می رود. در این ویژه برنامه با افراد خاص که زندگی آنها تحت تاثیر داستان قیام عاشورا بوده است، گفتگو می‌شود.

در بخش «مدافع حرم» با همسران مدافع حرم گفتگو می شود و در آیتم «قیام عاشورا» به اهمیت این قیام پرداخته می‌شود.

این برنامه به تهیه کنندگی محمد بخشایش و با اجرای سید جواد تشکری روی آنتن رادیو تهران می رود.

آیین‌های عزاداری در محرم و مقتل خوانی

در بخش دوم برنامه «شمیم کربلا» که به همت گروه تهران و رویدادها تهیه شده است با موضوع آیین‌های عزاداری در محرم و مقتل خوانی از رادیو تهران پخش می‌شود.

این برنامه به مرور آیین‌های عزاداری در محرم در شهرهای مختلف کشور می پردازد. پخش نوحه‌ها و صداهای ماندگار در عزای امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع)، مقتل خوانی و مرور واقعه عاشورا بخشی از این ویژه برنامه است.

از دیگر بخش های این برنامه می توان به پخش بخش هایی از سخنان بزرگان درباره واقعه کربلا و شعرخوانی شاعران در رثای امام حسین علیه السلام و یاران باوفایشان و نگاهی به عزاداری ها در تهران، شهرستان ها و ارتباط با گزارشگران مراکز شهرستانها اشاره کرد.

پخش زیارت ناحیه در روز عاشورا و ارتباط با عتبات عالیات و پخش آیتم های ویژه این ایام نیز از دیگر بخش‌های این برنامه خواهد بود.

«اینجا کربلاست» با واگویه در رثای ماتم امام حسین(ع)، «نوای عشق» در سوگ امام حسین(ع)، «عاشورایی باش» در مورد تبیین شخصیت حضرت ارباب و «عزادار حسین(ع)» خاطراتی از اتفاقات عجیب در عزای امام حسین(ع) است که به تهیه کنندگی محمدرضا پاکزادیان در این روز روی آنتن می رود.

باغ فیض

ویژه برنامه «باغ فیض» به مدت چهار شب به تهیه کنندگی حسین جهانی ویژه شب های تاسوعا، عاشورا و شام غریبان از ساعت ۲۳ از رادیو تهران پخش می شود.

پخش تماس های صوتی، نغمه ها و نواها، مداحی و موسیقی های متناسب با فضای برنامه از بخش‌های مختلف این برنامه است.

باران نامه

زنده نگاه داشتن و ادامه دادن راه امام حسین (ع) از سوی شهیدان مدافع حرم، محور اصلی ویژه برنامه «باران نامه» از رادیو تهران است. این برنامه در روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت ۱۶ با نامه نوشتن خواهر یک شهید مدافع حرم برای امام حسین (ع) شروع و در ادامه با یادآوری واقعه کربلا برای نسل قدیم و آشنایی نسل جدید به پایان می رسد.

مسابقه محرمی ویژه مخاطبان

شبکه رادیویی تهران یک مسابقه محرمی به نام «سرچشمه» تدارک دیده است که هر روز از ساعت ۱۹ پخش خواهد شد. شرکت کنندگان در این مسابقه با پاسخ به بخش اطلاعات عمومی که ویژه ماه محرم است، می توانند برنده این مسابقه رادیویی شوند.

 پرسش ها بیشتر پیرامون سیره زندگی و شخصیت امام حسین(ع) و یارانشان، قیام ایشان و واقعه کربلا و…. طراحی شده است. برای ثبت نام در این مسابقه، شنوندگان می توانند از طریق شماره پیامک ۳۰۰۰۰۹۴ یا با شماره تلفن های ۲۲۶۵۲۴۶۶ یا ۲۲۶۵۲۴۶۵ تماس بگیرند.

حسینیه تهران

همزمان با آغاز ایام ماه محرم ویژه برنامه «حسینیه تهران» هر شب از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲ روی آنتن رفته است و در شب های تاسوعا و عاشورا هم در این ساعت پخش خواهد شد.

هدف این برنامه برپایی یک حسینیه رادیویی برای عزاداری‌های دهه اول محرم است؛ برنامه ای که شامل گزیده‌ای از سخنرانی‌های سخنرانان، مداحی مداحان تهرانی و مرثیه سرایی ذاکرین اهل بیت(ع) در مساجد، حسینیه‌ها و هیات‌ها است.

مریم کریمی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است