روایتی از عزاداری محرم در استانبول | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۲

روایتی از عزاداری محرم در استانبول

کتاب «استانبولچی» نوشته معصومه صفایی‌راد در انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش صبا، «استانبولچی» عنوان کتاب سفرنامه‌ای است به قلم معصومه صفایی‌راد که به تازگی در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و به بازار کتاب عرضه شده است.

صفایی‌راد پیش از این، در کتابی با عنوان «به صرف قهوه و پیتا» حاصل تجربیاتش از سفر به کشور بوسنی را جمع‌آوری کرده بود که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.

او در این کتاب تجربیات خود و همسرش را از حضور در دهه نخست محرم در شهر استانبول، به مخاطبان عرضه می‌کند. در این ۱۰ روز صفایی‌راد و شفیعی که عکاس است و اتفاقا عکس‌های کتاب هم به دست او گرفته شده است، به اماکن مختلف در استانبول سر زده‌اند و در عزاداری‌های مردم استانبول که با سبک و سیاقی متفاوت انجام می‌شود، شرکت کرده‌اند.

زبان ساده و روان کتاب، سرک کشیدن این دو مسافر در اماکن تاریخی و مذهبی شهر استانبول، بازگویی جزییات و ترجمه فارسی اشعار ترکی که بر در دیوار شهر استانبول درج شده از ویژگی‌های «استانبولچی» است که به سوالات مخاطب کنجکاو ایرانی پاسخ می‌دهد.

فصل‌های این کتاب عبارتند از: دو حسین‌چی در استانبول، ولی افتاد مشکل‌ها، دیدار در گالاتا، معصومیت اشیا، شهر شیب‌ها، من ترک هستم، شهر گنبدها، حریم سلطان، حضرت شهریار، زن باید شبیه استانبول باشد و گوله گوله استانبول.

نویسنده در بخشی از متن کتاب با اشاره به دلیل نام‌گذاری آن نوشته است: «دهخدا: چی (ترکی، پسوند) در ترکی پسوند نسبت شغل است و دارنده و متصدی معنی می‌دهد. چون در آخر کلمه درآید به معنی «گر» و «کار» فارسی باشد… . ترک‌ها قشنگ واژه می‌سازند. به کسی که سر و کارش با حسین فاطمه باشد، می‌گویند «حسین‌چی». این خط‌ها اولین تجربه دو حسین‌چی در سفر است و تلاششان برای استانبولچی بودن. صرفا تلاششان!»

«استانبولچی» در انتشارات سوره مهر و با شمارگان ۱۲۵۰ راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است