آرزو دارم فیلمی درباره عاشورا بسازم/ درباره زنان صدر اسلام فیلم بسازیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۸
حجت‌الله سیفی در گفتگو با صبا:

آرزو دارم فیلمی درباره عاشورا بسازم/ درباره زنان صدر اسلام فیلم بسازیم

حجت‌الله سیفی به تصویر کشیدن عاشورا و آموزه‌های آن را عامل وحدت مسلمانان دانست.

حجت‌الله سیفی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره نقش سینما در اشاعه وحدت در جهان اسلام، اظهار کرد: طبق آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» ما اگر خدا را عبادت می‌کنیم باید فکر و کارمان هم در راستای کسب رضایت پروردگار باشد. برای رسیدن به این خواسته نیز ابزارهایی لازم است که برای سینماگران آن وسیله، فیلمسازی است.

او با بیان اینکه وحدت تنها با حرف به دست نمی‌آید، گفت: وحدت واقعی را باید در بین تمام ادیان الهی جستجو کرد. اسلام دینی است که ادیان پیش از خود را تکمیل کرده است، بنابراین می‌توان از هنر هفتم بهره برد و روی مشترکات نظر داشت. در چنین شرایطی علاوه بر اینکه در جهان اسلام وحدت ایجاد خواهیم کرد، می‌توانیم در دنیا نیز به این خواسته دست پیدا کنیم و یکی از راهکارهای رسیدن به وحدت نیز تمسک به عاشورا است.

سیفی در پاسخ به این پرسش که چگونه فیلمی درباره حضرت رسول (ص) یا امام حسین (ع) بسازیم که ظرفیت بین المللی شدن داشته باشد، گفت: حاشیه ساخت فیلم درباره اصحاب و نزدیکان پیامبر (ص) می‌تواند موقعیتی برای ساخت کارهای مورد نظر فراهم کند. در همین رابطه فیلمنامه‌ای به رشته تحریر درآوردم که در آن بخشی از زندگی حضرت رسول (ص) در مدینه روایت می‌شود. در این فیلمنامه سعی کردم نشان دهم اسلام آن چیزی نیست که داعشیان منادی آن هستند. درضمن آرزو دارم روزی بتوانم فیلمی عاشورایی را جلوی دوربین ببرم.

کارگردان «خانه‌ای مثل شهر» تاکید کرد: دردآور است وقتی می‌بینیم داعشیان به اسم پیامبر، جنایاتی وحشتناک انجام می‌دهند. پیامبر برای مردم دین الهی آورد و اسلام هیچگاه با شمشیر به دل‌ها رسوخ نکرد، بلکه با شمشیر همیشه دفاع انجام داد. در شرایط فعلی الزامی‌ست در سینما آثاری ساخته شود که در آن تنها به اشتراکات توجه شود تا بتوانیم چهره رحمانی اسلام را برای جهانیان بازگو کنیم. در این راستا حماسه عاشورا به‌نظرم بهترین مسیر برای اثبات حقانیت اسلام و شیعه است.

او در ادامه پیشنهادی مطرح کرد: یکی از راهکارهای نمایشی برای ساخت فیلم در حوزه وحدت اسلامی پرداختن به شخصیت زنان در سینماست. زنان در اسلام جایگاه والایی دارند و در زمانی که زنان کوچکترین حقی نداشتند، اسلام برای آنها ارزش و جایگاه در نظر گرفت. در صدر اسلام زنان بسیاری وجود داشتند که به واسطه تصویرسازی از آنها، می‌توان وحدت را در دنیا حاکم کرد.

کارگردان «به خاطر خواهرم» در پایان درباره نشان دادن چهره پیامبر تصریح کرد: برای اینکه به زندگی پیامبر (ص) در سینما توجه کرد حتما نباید چهره ایشان را نشان داد، بلکه می‌توان با پرداختن به سیره و نزدیکان حضرت رسول (ص) به این خواسته دست یافت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است