گرفتاران اعتیاد به سوی سرنوشتی نامعلوم قدم می‌گذارند/ ۲ مستند در مرحله پس‌تولید دارم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۹
میلاد خالقی‌منش در گفتگو با صبا:

گرفتاران اعتیاد به سوی سرنوشتی نامعلوم قدم می‌گذارند/ ۲ مستند در مرحله پس‌تولید دارم

میلاد خالقی‌منش گفت که برای ساخت مستند «دور افتاده‌ها» درباره زندگی معتادان و کارتن‌خواب‌ها تحقیقات میدانی داشته است.

میلاد خالقی‌منش کارگردان و مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا از انگیزه خود برای ساخت مستند جدیدش با نام «دور افتاده‌ها» که درباره مشکلات و شیوه زندگی معتادان و کارتن‌خواب‌های در بند به تازگی آماده نمایش شده است، توضیح داد: عزیزانی که گرفتار اعتیاد هستند و به بیانی دیگر به آخر خط رسیده‌اند، تبدیل به یک بحران برای شهر و جامعه شده‌‌اند، از این رو برای من سوال ایجاد شد که چه رفتاری با این افراد صورت می‌گیرد؟ به عنوان یک مساله و بحران اجتماعی چگونه با آن‌ها برخورد می‌شود؟ آیا شانسی به بازگشت برای خود قائل هستند یا خیر؟ این روال و روند به چه صورت است؟ تمامی این سوالات باعث شد تا بنده به ساخت مستندی با مضمون اعتیاد و کارتن‌خوابی اقدام کنم و همچنین آن چه که در تحقیقات میدانی شاهدش بودم من را بیشتر به سمت خود جذب کرد تا دریابم که احوال این افراد در این مسیر چگونه است و آیا کمک خاصی که مخصوص این افراد باشد، وجود دارد؟

او درباره نتایج تحقیقات میدانی خود و همچنین درباره راه‌حل‌های موجود برای مبارزه با این نوع بحران‌ها، اظهار کرد: چیزی که در طول فیلمبرداری هم برای این افراد و هم برای بنده مشخص بود، این بود که هیچ راه‌حل مقطعی و کوتاه‌مدتی که بگوییم صد در صد به نتیجه‌ درستی می‌رسد، وجود ندارد و برای به دست آوردن یک راه حل قطعی نیازمند سال‌ها تحقیق و آزمایش در این زمینه هستیم زیرا هنگامی که بحرانی ایجاد می‌شود، دلایل و جنبه‌های بسیار گوناگونی در آن دخالت دارد که یکی از این علل می‌تواند فقر باشد یا حتی در دسترس بودن مواد مخدر و نیز شرایط فرهنگی خانواده و اختلافاتی که در یک خانواده وجود دارد و بسیاری عوامل دیگر که نمی‌توان به همه آن‌ها پرداخت.

خالقی‌منش افزود: در پایان این مستند نیز سعی کردیم که به همگان نشان دهیم که این افراد پس از خروج از بند به سمت سرنوشت نامشخصی قدم می‌گذارند. به همین دلیل در پایان این فیلم نشان دادیم که اکثر این افراد هم معتقدند که بعد از این پروسه‌ها حتما و قطعا به سمت مواد مخدر روانه می‌شوند چراکه تمامی این اتفاقاتی که رخ داده است آن‌ها را به سوی جبری کشانده است که نمی‌توانند از آن دوری بجویند.

این کارگردان و مستندساز از امکان اکران عمومی مستند «دور افتاده‌ها» گفت: برای اجرای عمومی این مستند حتما برنامه‌هایی درنظر داریم اما فعلا این فیلم برای جشنواره‌ سینما حقیقت و جشنواره تلویزیونی مستند ارسال شده است و باید ببینیم که بازخورد دریافتی به چه صورت است. از این رو پس از پخش در جشنواره‌ها، چه داخلی و چه بین‌المللی، حتما برای دریافت پروانه نمایش عمومی اقدام خواهیم کرد. همچنین در باب دریافت مجوز، فکر نمی‌کنم که مساله خاصی وجود داشته باشد تا از پخش این مستند برای عموم مردم جلوگیری شود چراکه ما موظف بودیم در محدوده‌ای که به ما اجازه داده شده بود، حرکت کنیم.

وی در پایان از ساخت ۲ مستند جدید خبر داد: در حال حاضر ۲ مستند در مرحله پس‌تولید در دست دارم که یکی از آن‌ها با نام «اتاق آبی» درباره بچه‌های زباله‌گرد و مافیای زباله در ایران و شهر تهران است که فعلا در مرحله اصلاح رنگ و صداگذاری به سر می‌برد. فکر ‌می‌کنم که حدودا تا یک ماه دیگر تمام این مراحل به پایان برسد. دیگری مستندی با نام «متولد بوموسا» به همراهی و کارگردانی مشترک آقای حمید ناصری‌مقدم، است که با انیمیشن تلفیق شده و فضای آن به سبک رئالیسم جادویی است.

عوامل سازنده این مستند عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: میلاد خالقی‌منش، فیلمبردار: سعید قربانیان، تدوین‌گر: سینا اسحاقی، ساحل خالقی‌منش، صدابردار: حمید قربانیان، مدیر تولید: فرشید اکرامی‌طلب و مدیر تدارکات: علی احمدی.

پریسا مقیلان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است