این انسان‌های خوشحال درحال فرار هستند یا رهایی؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۹
گفتگوی صبا با مریم صباغ پور؛

این انسان‌های خوشحال درحال فرار هستند یا رهایی؟

مریم صباغ‌پور می گوید نمایشگاه «خوشحال‌ها»ی او درباره رابطه انسان و دنیای مدرن است.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نمایشگاه انفرادی مریم صباغ‌پور به نام «خوشحال‌ها» تا سه‌شنبه ۲۵ مرداد ماه در گالری اُ برپا است.

این هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: ایده این مجموعه مانند نمایشگاه قبلی من به نام «روزی که من خرگوش بودم» درباره انسان است و قصد داشتم تا نقدی به وضعیت اجتماعی خود وارد کنم که آیا مدرنیسم ما را سعادتمند کرد یا با آن وارد استکباری جدیدی شدیم؟

او درباره تفاوت‌های این ۲ مجموعه‌ گفت: مجموعه قبلی من دایره‌وار بود اما در این‌ مجموعه که از احساس شخصی الهام گرفته شده است، خواستم خوشحالی را بکشم و ناخودآگاه قصد داشتم این را نشان دهم که همه این آدم‌ها درحال‌ رفتن هستند و به نوعی لحظه فرار همه خوشحال‌‌اند.

این هنرمند تصریح کرد: هدف من از نشان دادن رفتن آدم‌ها، مهاجرت نبود البته گاهی مخاطبان این برداشت را داشتند اما منظور من رها شدن بود و نشان دادن یک دوگانگی که شاید این‌ انسان های درحال فرار خیلی هم مظلوم نیستند و دارند فرار می کنند یا شاید مظلوم و درحال رهایی هستند. این مجموعه نگاهی انتقادی به زندگی مدرنیستی داشت که آیا انسان‌ها با آن به خردمندی رسیدند؟ قابل ذکر است که برای خلق این آثار نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت را که در مقابل نظریه مارکس بود مطالعه کردم و از آن بهره گرفتم.

او درباره نشان دادن زمان در این نقاشی ها توضیح داد: سعی کردن زمان گذشته را با لباس‌های قدیمی نشان دهم و همچنین اِلمان‌هایی از زندگی معاصر و صنعتی ما مانند چراغ راهنمایی و رانندگی یا ابزار و ماشین‌آلات در این نقاشی‌ها به چشم می‌خورد. برای نشان دادن آینده هم‌ با حالتی پیش‌گویان سعی داشتم نشان دهم که آیا انسان ها ماندگار می‌شوند یا به فروپاشی می رسند.

این نقاش با بیان اینکه مخاطبان از این نقاشی ها نتیجه قطعی نمی گیرند، گفت: کارها تضاد دارند و ایده‌های من اینگونه است که در مخاطب شک ایجاد شود تا به نتیجه قطعی نرسند. این شک در دل مخاطب ایجاد می‌شود که آیا این‌ها واقعا خوشحال هستند یا خیر؟ من همین به نتیجه قطعی نرسیدن را دوست دارم چون به نظرم منجر به طرح پرسش‌های متعددی می شود و باعث می‌شود این چرخه همچنان ادامه داشته باشد.

صباغ‌پور در پایان درباره مجموعه سوم خود بیان کرد: ایده‌های من به صورت ناخودآگاه بروز پیدا می‌کنند. اکنون هم یکسری تصویر در ذهنم دارم و شاید مجموعه اینگونه باشد که انسان ها را از نجات دهم.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000