عدالت و احترام به خانواده محور «بی نشان» است/ بدون متن خوب اثر خوب ساخته نمی‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۶
مرتضی رزاق کریمی در گفتگو با صبا:

عدالت و احترام به خانواده محور «بی نشان» است/ بدون متن خوب اثر خوب ساخته نمی‌شود

«بی نشان» درامی عاشقانه و اجتماعی که در این روز ها از آنتن شبکه سه سیما پخش می شود به همین منظور مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده این سریال از جزییات ساخت اثر گفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، سریال «بی‌نشان» به نویسندگی مشترک آزیتا ایرایی و مهدی حمزه، کارگردانی راما قویدل و تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق کریمی این شب ها از شبکه سه سیما پخش می شود.

مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده این سریال در گفتگو با صبا درباره فرآیند تولید عنوان کرد: پیش تولید مجموعه «بی نشان» از تابستان ۱۳۹۸ آغاز شد و از طرح اولیه، نگارش فیلمنامه و سه مرحله بازنویسی ۲سال و نیم طول کشید. فیلمبرداری در شهرها و شهرک های نزدیک تهران و در نهایت کربلا معلی انجام شد و در پایان اسفند ۱۴۰۰ توانستیم پس از ۷ ماه مرحله تولید را پشت سر بگذاریم البته از ماه سوم فیلمبرداری تدوین آغاز شده بود.

او درباره داستان سریال گفت: خبرنگار پیشکسوتی در جستجوی حقیقت و رسیدن به عدالت در جامعه است. او از طریق سایت های خبری و امکاناتی که در اختیار دارد برای رسیدن به حقیقت تلاش می کند و در این راه مشکلاتی در مسیر زندگی شخصی و حرفه اش به وجود می آید. همچنین این سریال یک درام عاشقانه است و خانواده ای در آن وجود دارد که بازتاب شرایط اجتماعی، اقتصادی جامعه امروز در آن نمایان می شود.

رزاق کریمی از دغدغه شخصی اش برای برعهده گرفتن تهیه کنندگی این اثر اینگونه بیان کرد: سابقه من نشان می دهد شاید آدم پرکاری نباشم اما سراغ کارهایی که می تواند اهداف بلندمدت را برآورده کند، می روم مثل سریال ها، مستندها و فیلم های سینمایی که تا اکنون تولید کرده ام. من همیشه چیزی را که در باورم نهادینه شده است کار می کنم و در این اثر رسیدن به حقیقت، عدالت و احترام به خانواده دغدغه من بود که در تولید کارهای متفاوت دیگر نیز همین دغدغه ام بوده است.

این تهیه کننده درباره مشکلات و سختی های ساخت «بی نشان» اظهار کرد: مشکلاتی که در طول زمان داشتیم تاثیر خود را در بودجه و هزینه ها گذاشت، از طرفی شبکه های نمایش خانگی الان شرایط بهتری برای تولید دارند و خیلی از عوامل را با مبالغ بالاتر جذب می کنند. برای تهیه کننده اگر کیفیت، دغدغه باشد کار دشوارتر می شود. ما در این مجموعه با همکاران ماهر، گروه های فنی و هنری که دغدغه شان فقط اقتصادی نبود کار کردیم که اگر غیر از این بود، احتمال حضورشان در این اثر کم می شد. آنها با گذشت و دغدغه های فرهنگی کار را شکل دادند و با کمک همدیگر بر مشکلات غلبه کردیم.

او درباره همکاری با بازیگران چهره در این سریال و بازگرداندن آنها به تلویزیون عنوان کرد: سوابق و پیشینه همکاری با این دوستان، علاقه و لطف آنها با وجود محدودیت های تلویزیونی، متن خوب، پژوهش و طراحی درست اثر در حضور آنها تاثیرگذار بود. به نظر من هرچه بر متن سرمایهگذاری شود در نهایت به کیفیت کار کمک خواهد کرد.

رزاق کریمی درباره وجه تمایز این مجموعه با دیگر سریال های تلویزیون خاطرنشان کرد: راما قویدل بهترین اثر خودش را تولید کرده است، این اثر علاوه بر نگارش متن با دقت بالا، به دلیل همکاری بیش از حد کارگردان با دیگر نویسندگان و ظرافتی که به خرج داد ما را به نتایج خوبی رساند.

او برای ارتقای سطح کیفی آثار تلویزیون پیشنهاد داد: معتقدم مدیران حاضر تلویزیون از جزئیات و شرایط تولید به ویژه در عرصه تولید سریال مطلع هستند و اگر به تجارب گذشته هم مراجعه ای شود، اوضاع خوب تر خواهد شد. اگر با عجله به خصوص برای مناسبت ها در کوتاه مدت بخواهید اثری تولید کنید به نتیجه مطلوب نمی رسید و حتما آن کار دچار آسیب خواهد شد. برای متن خوب باید فرصت کافی به تهیه کننده و نویسندگان بدهند. همچنین ما در پژوهش ضعیف هستیم که اگر این موضوع جدی گرفته شود حتما به نتیجه بهتری می رسیم. با متن ضعیف احتمال ساخت فیلم و سریال خوب وجود ندارد. بودجه هم اگر براساس واقعیت ها باشد و با نظارت دقیق صورت بگیرد، کیفیت کار را ارتقا می دهد و اسراف را از بین می برد.

رزاق کریمی در پایان تصریح کرد: اگر به مثلث تهیه کننده، کارگردان و نویسنده قداری اعتماد شود و از آنها پاسخ های لازم را بگیرند از مشکلات کاسته می شود. گذاشتن موانع در جزییات تولید، میزان خلاقیت گروه را پایین می آورد. تهیه کننده باید عنصری فرهنگی باشد نه صرفا عنصری برای مدیریت مالی و کمی، تهیه کننده باید نگاهی کلان و آشنا به اجزای کار از مرحله ایده و طرح تا مراحل پس تولید داشته باشد و امکانات و اعتماد در کیفیت کارش تاثیر زیادی خواهد داشت.

پرویز فلاحی پور، نیوشا ضیغمی، قاسم زارع، مجید واشقانی، مریم کاویانی، سعید زارعی، نسرین نکیسا، مالک سراج، توماج دانش بهزادی، رضا مولایی، نیلوفر پارسا، پویان گنجی، امیر سفیدی، مهری آل آقا، رهام تدریسی، نیما توکلی زاده، با حضور اکبر رحمتی، رضا ایران‌منش، اتابک نادری، مهدی فقیه، کاظم هژیرآزاد، سوسن مقصودلو و با هنرمندی رضا توکلی، احسان امانی، حسن اسدی و بهار نوحیان در این اثر ایفای نقش می کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است