هرگز موجب اختلاف در خانواده عروسکی نمی‌شوم/ کارگردانان در شیوه اجرایی محدودیت ندارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۶
هادی حجازی‌فر در گفتگوی زنده اینترنتی مطرح کرد:

هرگز موجب اختلاف در خانواده عروسکی نمی‌شوم/ کارگردانان در شیوه اجرایی محدودیت ندارند

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک گفت که سعی داریم جشنواره‌ای حرفه‌ای برگزار کنیم و کارگردانان در شیوه اجرایی خود هیچ محدودیتی ندارند.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، گفتگوی زنده اینترنتی هادی حجازی فر دبیر جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک با موضوع ارائه گزارش وضعیت آثار ثبت‌نام شده و جزئیات انتخاب نمایش ها، عصر روز سه شنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۰ در صفحه رسمی اینستاگرام نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک برگزار شد.

هادی حجازی فر در سخنان ابتدایی خود عنوان کرد: خسته نباشید می گویم به همه کسانی که در این رویداد شرکت و ثبت نام کردند. با توجه به ترافیک سایت، مهلت ارسال آثار یک روز تمدید شد و در حال حاضر سایت بسته شده است.

او افزود: با توجه به کرونا و غیرحضوری برگزار شدن دوره پیشین، وقفه‌ای چهار ساله اتفاق افتاد و امکان داشت در صورتی که دوره حاضر و با این فشردگی زمانی برگزار نشود، دیگر نتواند برگزار و در نهایت، به یک جشنواره داخلی تبدیل شود.

وی تعداد آثار دریافتی را ۵۱۳ اثر رسیده عنوان و تصریح کرد: تعداد آثار ارسالی نسبت به سال قبل، ۴۰ درصد رشد داشته است و ۱۶۷ اثر در بخش بزرگسال، ۲۱۹ اثر در بخش کودک، نوجوان و خانواده و ۱۲۷ اثر در بخش فضای باز متقاضی شرکت هستند که ۵۵ درصد کارگردان ها را آقایان و ۴۵ درصد آن‌ها را خانم ها تشکیل می دهند علاوه بر اینکه ۲۱۹ نفر از کارگردانان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، ۱۲۱ نفر دارنده مدرک کارشناسی ارشد و ۱۷ کارگردان فارغ التحصیل مقطع دکترا هستند، همچنین، بیشترین رشد در آثار ارسالی مربوط به بخش کودک، نوجوان و خانواده است.

او در توضیح گلایه های بهروز غریب پور درباره جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک گفت: عمدی یا سهوی اطلاعات اشتباه به ایشان داده شده چون مبارک تبدیل به لوگوی رویداد شده است زیرا قرار نیست هر بار یک طرح یکسان در طراحی هنری یک رویداد استفاده شود و جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک طراح هنری دارد در نتیجه، با مشورت گروه اجرایی تصمیم گرفته شد تا مبارک تبدیل به لوگوی اصلی رویداد شود، هرچند می توانست کلمه «مبارک» اینجا درج شود. در سفری که به تبریز داشتم حرف‌های عجیب و غریبی زده شد و گفتند که می خواهند «تکم» نماد عروسکی شود و اینقدر این حرف‌ها را گفتند که استاد عصبانی شد و خواست به یونیمای جهانی نامه بنویسد در صورتی که فراخوان به سه زبان در سایت یونیما وجود دارد و «مبارک» حذف نشده است.

دبیر جشنواره افزود: این همه تلاش کردیم که جشنواره را برگزار کنیم تا دو سال دیگر به تعلیق دچار نشود و گروه اجرایی تا به حال بدون هیچ قراردادی و بدون هیچ چشم‌داشتی در حال فعالیت هستند. ما سعی کردیم یک فراخوان آبرومند داشته باشیم و فراخوان به صورت چاپ شده و در ابعاد و طرحی مناسب منتشر شد در صورتی که می شد یک صفحه باشد. دنبال این هستیم فضای درجه یکی برای اهالی نمایش عروسکی فراهم کنیم و تمام امکانات را بسیج کردیم تا میزبان خوبی برای آن‌ها باشیم چنانکه دنبال این هستیم که گروه ها بتوانند دو اجرای عمومی قبل از اجرای اصلی داشته باشند.

این بازیگر سینما خاطرنشان کرد: من هرگز وسیله ای برای ایجاد اختلاف در خانواده عروسکی نخواهم شد و وقتی دوستان زنگ زدند توضیح دادم علاوه بر اینکه من از استاد بهروز غریب پور برای ابراز نگرانی که داشتند ممنون هستم.

هروقت با مدیران به اختلاف بخورم، اعلام می‌کنم

دبیر رویداد یادآور شد: هر اختلاف کوچکی می تواند موضع من را در مذاکرات به عنوان دبیر تضعیف کند و من به فکر منافع جمعی اهالی تئاتر عروسکی هستم. تحصیلات من عروسکی است و کسانی که در ۲۰ سال گذشته اجرا داشتند با من آشنا هستند. سر منافع جشنواره عروسکی هر موقع با مدیران به مشکل بخورم به صورت عمومی اعلام خواهم کرد اما تا به حال، مدیران حمایت کرده‌اند.

او درباره بودجه دوره نوزدهم این جشنواره بیان کرد: بودجه جشنواره ها هر سال حداکثر ۲۰ درصد امکان افزایش دارد که با کمک کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، محمود سالاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با جلساتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بودجه به ۱۰ میلیارد تومان رسید و در تلاش هستیم تا نزدیک به ۴ میلیارد تومان دیگر هم تامین کنیم تا جشنواره ای در شان بچه های عروسکی برگزار شود. امیدوارم این جشنواره مطالبات خانواده عروسکی را بالاتر ببرد.

حجازی فر افزود: وظیفه مرکز هنرهای نمایشی فارغ از مدیرانی که می آیند و می روند، حمایت از خانواده نمایش عروسکی است. قرار است یک سالن تئاتر در مجموعه تئاتر شهر به نمایش های عروسکی اختصاص داده شود و به زودی، تفاهمنامه امضا می شود.

او شیوه اجرایی رویداد را اینگونه توصیف کرد: این یک جشنواره حرفه ای و دارای تعهدات حرفه ای است از این‌رو هیچ فرقی بین گروه های تهرانی و شهرستانی نیست و حتی میزان حمایت از گروه های شهرستانی، اندکی بیشتر از تهرانی ها است و این حمایت بیشتر هزار دلیل دارد که مهم‌ترین آن‌ها دسترسی نداشتن شهرهای دیگر به امکانات است.

تمام بازبینی‌ها ازطریق فیلم است

این هنرمند تئاتر درباره فرآیند بازبینی آثار تشریح کرد: طبق فراخوان صریح اعلام شده است که برای بازبینی، فیلم اثر فرستاده شود و تمام بازبینی ها از طریق فیلم ها خواهد بود که این کار چند دلیل دارد و مهمترین آنها برقراری عدالت برای گروه های تهرانی و شهرستانی است. گروه های نمایشی می توانند ۲۰ دقیقه یا فیلم کامل اثر را به همراه عکس عروسک ها در صورت کامل بودن یا عکس عروسک تمرینی در صورت آماده نبودن یا طرح نهایی عروسک ها به همراه طرح دکور بفرستند. در صورتی که اثری کمتر از ۲۰ دقیقه باشد نیز امکان شرکت دارد و بازبین ها نظر نهایی را خواهند داد. بلافاصله بعد از اعلام نتایج دبیرخانه تماس می گیرد و با گروه های نمایشی صحبت می کند چون تلاش می کنیم فردای بازبینی قراردادها بسته و پیش پرداخت اولیه به گروه ها پرداخت شود. در قرارداد ذکر می شود و کارگردان‌ها تعهد می دهند در صورت دریافت پیش‌پرداخت اولیه و نرسیدن اثر به رویداد، گروه ها موظف به پرداخت دوبرابر خسارت هستند زیرا حق گروه دیگری که می تواند شرکت کند و امکان شرکت نمی یابد، پایمال می شود. بازبین‌ها به صورت گروهی آثار را تماشا می کنند و در صورت نیاز برای رفع ابهام تماس گرفته می شود و در صورتی که کارگردان‌ها نیاز به توضیح داشته باشند، می توانند یک فایل ویدئویی کوتاه بدون سلام، احوالپرسی و تعارفات مرسوم یا یک توضیح نوشتاری به همراه ۲ دی وی دی ارسالی به دبیرخانه ارسال کنند تا بازبین ها نکات گفته شده را مدنظر قرار دهند و حقی از گروهی ضایع نشود. هر اثر ۲ دی وی دی باید ارسال کند زیرا گاهی برخی کارگردان ها دی وی دی سوخته می فرستند که یک هفته زمان اضافه برای تمرین بیشتر داشته باشند. در صورتی که هر دو دی وی دی اثر سوخته باشد، اثر از مرحله بازبینی حذف می شود.

او ادامه داد: با توجه به اسامی و رزومه ها به جشنواره امسال خیلی امیدواریم. دنبال ایده‌ها، نسل جدید و خلاقیت هستیم تا جشنواره‌ای پربار برگزار شود و برای ما ملاک کیفیت است. تا ۱۲ شهریور فرصت ارسال آثار وجود دارد از این رو ستاد جشنواره فعال است و ۲ روز دیگر آدرس و دیگر توضیحات مربوطه در صفحه رسمی اینستاگرام ارائه می شود، همچنین جشنواره خودش را موظف کرده است از طریق سازوکاری به گروه ها مشورت برساند که در همه شاخه ها از عروسک‌گردانی تا مشاوره در بازنویسی نمایشنامه می شود. رویکرد کلی رویداد حمایت از آثاری است که بتواند مخاطب داشته باشد و در اجرای عموم موفق عمل کند هرچند حمایت از گروه های تجربه‌گرا از دستور کار حذف نمی شود.

این کارگردان تئاتر در ادامه از اهالی تئاتر در دو بخش داوطلب اجرایی رویداد و همچنین، داوطلب آماده به کار برای همکاری با گروه های نمایشی شرکت کننده در رویداد در بخش های مختلف هنری دعوت به همکاری کرد و گفت: در دو بخش نیاز به کمک داوطلب است؛ ابتدا داوطلبان اجرایی رویداد و دوم داوطلبان اجرایی برای گروه های نمایشی و از همه علاقه‌مندان می خواهم اسم، مشخصات و رزومه مختصری از خودشان را به شکل «داوطلب جشنواره» و «داوطلب آماده به کار» در دایرکت به صفحه رسمی اینستاگرام رویداد ارسال کنند تا بعد از بررسی با آن‌ها تماس گرفته شود.

او درباره برپایی کارگاه های آموزشی تشریح کرد: در حال رایزنی با استادان خارجی برای حضور در کارگاه ها هستیم و به زودی، اسامی آن‌ها اعلام خواهد شد، همچنین تلاش می کنیم کارگاه‌ها در ساعتی غیر از زمان برگزاری اجراها باشد.

استفاده از شخصیت‌های خارجی منعی ندارد

دبیر رویداد راجع به محدودیت های شیوه اجرایی کارگردان‌ها گفت: هیچ منعی برای کارگردانی مشترک وجود ندارد علاوه بر اینکه جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک دخالتی در نوع انتخاب عروسک برای گروه های نمایشی نمی کند و در انتخاب شیوه کارگردانی کارگردانان مختار هستند. شیوه کارگردانی، نوع عروسک ها و زمان‌بندی اجرا برعهده کارگردان است و دبیرخانه در این‌باره هیچ محدودیتی ندارد چون مثل این است که بچه خودتان را بیاورید و بگویید که من برایش اسم انتخاب کنم. استفاده از شخصیت های کارتونی خارجی هم هیچ منعی ندارد.

او افزود: در نمایش های عروسکی، فقط نگاه عروسکی کارگردان و گروه نمایشی مهم است و هیچ محدودیتی در نسبت زمانی و تعداد شخصیت ها چه در مقام عروسک و چه بازیگران انسانی وجود ندارد.

حجازی فر درباره بخش فضای باز یادآور شد: در همه بخش ها باید فیلم بازبینی ارسال شود و فقط در قسمت کمک هزینه امکان افزایش در بخش فضای باز را نداشتیم وگرنه در بخش جوایز با دیگر بخش ها یکسان است. همچنین، برای گروه های نمایشی فضای باز تدبیری اندیشیده شد و دیگر لازم نیست برای اجرا به آن سوی شهر بروند از این‌رو قرار است همه اجراها به صورت متمرکز در یک محدوده مشخص اجرا شود و سعی می کنیم حتی هزینه ایاب و ذهاب برای آنها در نظر گرفته شود.

او درباره خصوصیات فیلم های ارسالی و نحوه ارسال آن‌ها گفت: گروه‌های شهرستانی می توانند با پست پیشتاز فیلم اثر را به دبیرخانه ارسال کنند که حداکثر ۲ روز طول می‌کشد تا به دست دبیرخانه برسد و مهمترین دلیل برای اتخاذ چنین تصمیمی این است که برخی شهرستان‌ها دسترسی مناسبی به اینترنت ندارند. از آنجا که این رویداد حرفه ای است، تنها تا ۱۲ شهریور ماه مهلت ارسال نهایی اثر به پست است. در ضمن، هنرمندان تهرانی لطفا آثار را به شکل حضوری به دبیرخانه تحویل بدهند. در فیلم های ارسالی امکان کات و تدوین وجود دارد تا جزئیات اجرا به خوبی برای هیات بازبینی مشخص شود و همچنین، هیچ منعی برای ضبط فیلم اثر با تماشاگران وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» راجع به تعداد آثار پذیرفته در مرحله نهایی بازبینی گفت: در نهایت، ۱۵ نمایش در بخش بزرگسال، ۱۵ نمایش در بخش کودک، نوجوان و خانواده و ۱۰ نمایش در بخش فضای باز انتخاب خواهند شد هرچند در صورت صلاحدید هیات بازبینی، امکان انتخاب چند اثر نسبت به این تعداد اعلام شده وجود دارد. همچنین، همچنین اثر مشروط شده‌ای از سوی بازبین ها نخواهیم داشت و آثار یا رد یا پذیرفته می شوند و تعداد معدودی اثر به شکل رزرو انتخاب خواهند شد. علاوه بر اینکه به ۲۰ اثری که در مرحله بازبینی رد می شوند، با نظر هیات بازبینی ۵ میلیون تومان کمک هزینه اهدا خواهد شد.

هادی حجازی فر در پایان تاکید کرد: لطفا اتفاقات و اخبار رویداد را از طریق صفحه رسمی اینستاگرام نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک دنبال کنید.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000