فیلم‌کوتاه یک لحظه و یک آن است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۹
اسما ابراهیم‌‌زادگان:

فیلم‌کوتاه یک لحظه و یک آن است

فیلم‌کوتاه یک لحظه و یک آن است که باید مثل تیری به قلب مخاطب برخورد کند و بر دلش بنشیند. این ضربه باعث موفقیت فیلم‌کوتاه می‌شود و تماشاگر را جذب می‌کند.

اسما ابراهیم‌‌زادگان
فارغ‌التحصیل رشته تئاتر است و ساخت تیزرهای تبلیغاتی و صنعتی را در کارنامه خود
دارد. او از فیلمسازان جوان و فیلم اولی‌هایی ا‌‌ست که در اولین تجربه فیلمسازی
جدی خود در عرصه ساخت فیلم‌کوتاه در سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه
تهران موفق به دریافت تندیس کارگردانی و فیلم برگزیده گروه هنروتجربه برای فیلم
«حفره مشترک» شد و بعد از آن با همین فیلم در چندین جشنواره معتبر داخلی و خارجی
شرکت کرد و موفق شد تا جوایزی کسب کند که می‌شود به نامزد بهترین فیلم به مفهوم
مطلق و دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی از هفتمین جشن خانه سینما،
جایزه بهترین فیلمبرداری و جایزه بزرگ پنجاه‌و‌چهارمین جشنواره منطقه
ای(کومش)، کسب رتبه سوم در بخش کتاب و سینما، بهترین
فیلمنامه اقتباسی اشاره کرد. به‌خاطر این موفقیت‌ها با او به گفت‌وگو نشستیم تا از
تجربیات خود از حضور در جشنواره‌ها بگوید.

از تجربه ساخت
«حفره مشترک» برایمان بگویید که این ایده را چگونه به ساخت نزدیک کردید تا فیلمتان
واقع‌گرایانه دیده شود؟

این فیلم ایده
درخشانی دارد و به‌دلیل اقتباسی که از ادبیات صورت گرفته کمی ثقیل است. فیلم به
خود واقعی‌ام بسیار نزدیک است اما قصد دارم در کارهای بعدی‌ام کمی از خودم فاصله
بگیرم و فیلمی نزدیک‌تر به زندگی واقعی بسازم. تجربه مدل‌های مختلف فیلمسازی برایم
مهم است و در یک مدل فیلمسازی نماندن برایم دغدغه مهمی ا‌ست که تمام تلاشم را برای
ساخت فیلم‌های متفاوت خواهم کرد.

شما سال گذشته
موفق به دریافت تندیس کارگردانی و فیلم برگزیده گروه هنروتجربه برای فیلم «حفره
مشترک» شدید؛ از تاثیر گرفتن این جایزه برای خودتان و کارهایتان بگویید که چقدر
این جایزه در عرصه ساخت فیلم‌کوتاه بر شما تاثیر گذاشته است؟

من تئاتر
خوانده‌ام و قبل از ساخت این فیلم، تئاتر کار می‌کردم و تیزر می‌ساختم؛ موضوع
«حفره مشترک» ذهنم را تا آن حد درگیر کرد که فیلمش را ساختم و با این ایده که ترسم
بریزد آن را ساختم؛ اما جایزه سخت‌گیری‌ام را بیشتر کرد. جایزه باعث می‌شود زیر
ذره‌بین بروی به‌همین دلیل آزادی دفعه اول را نداری و محتاط‌تر می‌شوی. برای من
جذابیت جایزه به‌غیر از جنبه مالی، این بود که زحمتم به نتیجه رسید. البته عدم
دریافت جایزه باعث نمی‌شود مسیر را ادامه ندهی، اما به‌نوعی تقویت انگیزه می‌کند.

از تجربیات
خود در اولین حضور جشنواره‌ای‌تان که منجر به دریافت جایزه هم شد بگویید؟

در جلسات نقد
و بررسی‌ای که در طول جشنواره برگزار می‌شد به بسیاری از عیوب فیلمم واقف شدم.
متوجه شدم که کجای فیلم اشکال داشته و کجا مخاطب آن را پس زده است. اعتقادم بر این
است که تضارب آرا باعث می‌شود اشتباهت را بفهمی و در ادامه مسیر درست‌تر گام
برداری.

شما به‌عنوان
یک فیلمساز فیلم‌کوتاه تا کی قصد ساخت فیلم‌کوتاه دارید و آیا تصمیم برای ساخت
فیلم بلند در سر ندارید؟

تا چند سال
آینده قصدم ساخت فیلم‌کوتاه است و اعتقادم بر این است که فیلمساز با ساخت فیلم‌کوتاه
خوب نیمی از مسیر فیلمسازی حرفه‌ای را می‌پیماید. با ساخت فیلم‌کوتاه در زمان کمتر
و هزینه کمتر می‌توان بهترین تجارب را به‌دست آورد، در صورتی‌که در فیلم بلند به
دلیل هزینه‌ بالای تولید، اجازه تجربه‌کردن وجود ندارد و به‌همین دلیل جسارت فیلمساز
کم می‌شود.

به نظر شما یک
فیلم‌کوتاه می‌تواند چه تاثیراتی داشته باشد و چگونه می‌تواند موفق باشد و دیده
شود؟

فیلم‌کوتاه یک
لحظه و یک آن است که باید مثل تیری به قلب مخاطب برخورد کند و بر دلش بنشیند. این
ضربه باعث موفقیت فیلم‌کوتاه می‌شود و تماشاگر را جذب می‌کند. پرورش یک ایده
درخشان و چگونگی پرداخت و وارد شدن به موضوع مهم است و مدیومش تفاوتی ندارد. وی
ادامه داد: درواقع در آثار فیلمسازهای کوتاه ایرانی لحظه‌های نابی که مخاطب را خلع
سلاح کند، کمتر دیده می‌شود و از آن‌جا که استانداردهای جهانی یکی است، فیلم‌هایی
در جشنواره‌های خارجی موفق می‌شوند که این آیتم را رعایت کرده باشند.

به نظر شما
بهترین بخش‌ها و جوایزی که در یک جشنواره فیلم‌کوتاه داده می‌شود چه جوایزی می‌تواند
باشد؟

جایزه بخش
استعدادیابی و کمک هزینه‌ ساخت فیلم بعدی که توسط ایسفا اهدا شد، جذاب‌ترین بخش
جشنواره سال گذشته بود؛ زیرا باعث می‌شود فیلمساز فیلم بعدی‌اش را بدون دغدغه مالی
بسازد. استعدادیابی کار خوبی ا‌ست که در جشنواره سال گذشته شاهد آن بودیم و
امیدوارم ادامه‌دار باشد.

عده‌ای از
فیلمسازان، فیلم‌کوتاه را پله‌ای برای ساخت فیلم بلند می‌دانند و به‌سراغ فیلمسازی
فیلم‌کوتاه می‌آیند تا بتوانند در آینده فیلم بلند خود را بسازند به نظر شما این
مسیر درست است یا خیر؟

این قانون
اشتباه، باعث ورود فیلمسازانی به این حیطه شد که تنها کمیّت برایشان اهمیت داشت و
به فیلم‌کوتاه به‌عنوان دستاویز نگاه می‌کردند. البته به‌تازگی این قانون برداشته
شده که امیدوارم موجب اتفاق‌های خوبی برای فیلم‌کوتاه شود.

پس به نظر شما
چه مشکلی در فیلم‌کوتاه وجود دارد که سازنده فیلم‌کوتاه بعد از مدتی فیلمسازی
کوتاه دنبال آن است که وارد عرصه سینمایی و بلند شود؟

فیلم باید
برای سازنده‌اش بازگشت سرمایه داشته باشد. تهیه‌کننده یکی از دلایلی ا‌ست که فیلمسازان
کوتاه سراغ فیلم بلند می‌روند. اکران هنروتجربه اتفاق خوبی ا‌ست اما برگشت مالی
چندانی ندارد و فیلمساز به‌سراغ فیلم بلند می‌رود تا بتواند از چیزی که دوست دارد
پول دربیاورد.

حضور مردم را
در جشنواره‌های فیلم‌کوتاه که در کشور برگزار می‌شود چگونه می‌بینید؟

خوشبختانه در
این چند سال حضور مردم در جشنواره‌ها به‌شدت افزایش داشته است و حضور پرشوری برای
دیدن فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌ها داشته‌اند و این موضوع نشانگر این است که فیلم‌کوتاه
می‌تواند جمع کثیری از مردم را در بربگیرد و برای مردم ذائقه‌‌سازی و سیاستگذاری
کند. فرهنگ‌سازی در فیلم‌کوتاه سلیقه مخاطب را ارتقا می‌دهد و مردم متوجه می‌شوند
می‌توان مدل دیگری هم فیلم دید.

در پایان اگه
صحبتی مانده که اشاره‌ای به آن نشده، بفرمایید؟

امسال در
جشنواره فیلمی ندارم و مشغول نگارش فیلمنامه‌ هستم، اگر تعریف مسیر حرفه‌ای،
جشنواره فیلم فجر و سینمای بلندی است که ما در کشورمان شاهدیم امیدوارم که هیچ
جشنواره‌ای هیچ کمکی به فیلم‌کوتاه نکند.

رضا پورزارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است