۸۰ درصد انیمیشن های سینمایی ایران برای کودکان نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۵
کیانوش عابدی:

۸۰ درصد انیمیشن های سینمایی ایران برای کودکان نیست

متاسفانه همچنان هدف مان را مشخص نکردیم که انیمیشن را برای کودک می خواهیم بسازیم یا بزرگسالان؟

کیانوش عابدی کارگردان انیمیشن در خصوص وضعیت پیشرفت انیمیشن روز دنیا به صبا گفت: انیمیشن از لحاظ کمی و کیفی ،به دلیل همراه شدن با تکنولوژی بسیار پیشرفت داشته است. درگذشته حوزه انیمیشن به دلیل سختی کار و پرهزینه بودن گسترش کمی داشت و کشورها و شرکت های محدودی می توانستند دست به تولید انیمیشن بزنند. با آمدن تکنولوژی و کامپیوتر درکنار انیمیشن زمان کوتاه تر شد و هزینه ها پایین تر آمد . برای همین کشورها و شرکت های بیشتری دست به تولید انیمیشن زدند.
وی ادامه داد: درگذشته شاید تنها بیش از ۳ کشور توانسته بودند در این حوزه سینمایی کارکنند ، ولی درحال حاضر خیلی از کشورها مانند چین، هند، ترکیه و بسیاری از کشورهای درحال پیشرفت دارند انیمیشن سینمایی تولید می کنند و به گیشه رسیده ، زمانی که به گیشه برسد یعنی به پویایی رسیده است. البته برخی مشکلات در کشور ما وجود دارد که امیدوارم حل شود و انیمیشن روی پای خودش بایستد و خرج خودش را در بیاورد.
این کارگردان انیمیشن در پاسخ به این سوال که فیلم های انیمشین خارجی هرساله در جهان اکران شده و با استقبال خوبی روبرو می شود، چرا این اتفاق در سینمایی ایران نمی افتد ،گفت: متاسفانه یکی از دلایل این است که شرکت های ما هنوز شبه دولتی یا دولتی هستند. این شرکت ها یک سری دغدغه ها و خط مشی هایی دارند که باید طبق آن پیش بروند. به همین خاطر در دهه ۶۰ یک دوره فیلم کودک خوبی داشتیم،البته انیمیشن نبود و کار ارزشمند خانم برومند بود که اکران شد و فروش خوبی داشت. 
وی با تاکید براینکه ۸۰ درصد فیلم های انیمیشن سینمایی که در ایران ساخته شده برای  کودکان نیست، گفت: متاسفانه شرکت های سرمایه گذاردر حوزه انیمیشن سینمایی معمولا دغدغه ها و خط مشی های شان  گفته می شود، بنابراین فیلمنامه به یک سری  فیلم های خاص محدود می شود. 
وی ادامه داد: متاسفانه همچنان هدف مان را هنوز مشخص نکردیم که انیمیشن را برای کودک می خواهیم بسازیم یا بزرگسالان؟ تاکنون چندین اکران فیلم داشتیم که با شکست مواجه شده، به همین خاطر شهرداری ها و سینماداران رغبتی به اختصاص دادن سینما های شان برای اکران فیلم های انیمیشن ندارند.
این کارگردان انیمیشن درباره علل فروش پایین فیلم های انیمیشن گفت: نبود خط فکری و هدف مشخص از دلایل اصلی است. به طورمثال فیلم «رهایی از بهشت» که درباره دکتر شهید چمران است، کار خوش ساختی و سه سال هم برای آن زحمت کشیده شده. خود بنده که کودکی ۹ ساله دارم قطعا فرزند خودم را برای دیدن این فیلم نمی برم. اگر برای گروه سنی بزرگسال هم باشد نمونه این فیلم را ابراهیم حاتمی کیا ساخته ،دلیل این تکرارها چیست؟ درنتیجه گیشه ندارد و سینما ضربه می خورد. 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است