تقلید صدای جوانی هاشمی‌رفسنجانی دشوار بود/ ماجرای عکس گرفتن با لباس روحانیت

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، سریال «راز ناتمام» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امین امانی با مضمونی تاریخی سیاسی از 22 مرداد ماه روانه آنتن شبکه یک سیما شده است.

رامین راستاد بازیگر این سریال در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره بازی در نقش اکبر هاشمی رفسنجانی و همذات پنداری با چهارمین رییس جمهوری ایران در زندگی واقعی عنوان کرد: چندسال پیش از شروع سریال «راز ناتمام» در پروژه ای دیگر با امین امانی همکاری می کردم. یک روز صبح که برای گریم زودتر از بقیه بازیگران آفیش بودم، داخل اتاق گریم رفتم و لباس شخصیت روحانی کار را دیدم. دلم خواست که لباس را بر تن کنم و خودم را در آن ببینم، عبا و عمامه را به تن کردم و در آینه عکس گرفتم، چند روز بعد متوجه شدم چقدر شبیه هاشمی رفسنجانی شدم به ویژه که ریش هم نداشتم. آن عکس را به امین امانی هم نشان داده بودم تا اینکه چند سال بعد امانی تماس گرفت و گفت آن عکس را داری؟ من هم برایش فرستادم و او پیشنهاد بازی در نقش هاشمی رفسنجانی را به من داد.

او درباره قبول کردن این نقش اظهار کرد: سال‌ها پیش در گفتگو با خبرنگاری گفته بودم که اگر بخواهم نقش یک شخصیت سیاسی را ایفا کنم، دوست دارم نقش هاشمی رفسنجانی را بازی کنم، زیرا ارادت خاصی به او دارم.

رامین راستاد درباره تجربه ایفای نقش در این ژانر تصریح کرد: «راز ناتمام» روایتگر تاریخ معاصر است و در قالب کاراکتری که در تاریخ معاصر بوده است ایفای نقش کردن خیلی سخت تر از بازی کردن نقشی در تاریخ باستان است، زیرا کسانی که شاهد آن دوران بوده‌اند، همچنان وجود دارند و باید به گونه ای به شخصیت پرداخته شود که این افراد نیز باورش کنند.

بازیگر سریال «نجلا» از چالش های خود در طول نقش آفرینی گفت: چالش‌های مهمی در این اثر داشتم ازجمله تقلید صدا و بیان مرحوم هاشمی. من از همان ابتدا به امین امانی هم گفته بودم که اگر قرار باشد صرفا در گریم شبیه سازی شوم و دوبلوری بخواهد جای من حرف بزند، من اصلا کار خاصی نکرده‌ام اما اگر بتوانم خودم به بیان مناسبی برسم، با کمال میل این نقش را قبول می‌کنم.

راستاد درباره تقلید صدا و بیان هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: از لحاظ شباهت ظاهری خیالم راحت بود اما چیزی که وجود داشت این بود که همه ما خیلی از افرادی را می شناسیم که می توانند صدای هاشمی رفسنجانی را تقلید کنند اما به نظر من تمام این دوستان بیان سن ۷۰ سالگی او را تقلید می کنند. سخنرانی های نماز جمعه 1358 را که نگاه می کردم، می دیدم بیان و گویش او هیچ ربطی به تقلید های هنرمندان ندارد. من باید ۳۰ سالگی او را بازی می کردم و با کمک دیدن فیلم های متنوع از او و پیدا کردن گویش افعال و لهجه خاص کرمانی هاشمی رفسنجانی توانستم صدا و بیان او را به خود نزدیک کنم.

یازیگر سریال «زیرخاکی» در راستای ارتقای سطح کیفی تولیدات و مخاطبان عنوان کرد: من کارشناس نیستم بلکه هنوز مخاطب تلویزیون هستم و آرزویی دارم آن هم این است که تلویزیون مثل دهه ۸۰ پر شود از سریال های خوب و خاطره ساز، به گونه ای که مردم کار و زندگی را مثل قبل رها کنند تا سریال ها را ببینند. تلویزیون این پتانسیل را دارد و آدم های حرفه ای هم وجود دارند که می توانند تلویزیون را تبدیل به یکی ازبهترین تلویزیون های دنیا کنند.

راستاد در پایان از کارهای جدید خود خبر داد و گفت: در روزهای پایانی فیلمبرداری «آزادی مشروط» به کارگردانی مسعود ده نمکی هستم. همزمان درحال تمرین نمایشی ترسناک هستیم که از ۱ تا ۶ مرداد ۱۴۰۱ در شیراز اجرا می رود و آبان در تهران به صحنه خواهد رفت، البته سریالی هم در شبکه نمایش خانگی به من پیشنهاد شده است تا ببینیم چه می شود.

سریال تلویزیونی «راز ناتمام» شخصیت بزرگان انقلاب اسلامی از جمله آیت‌الله سیدمحمد بهشتی، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، شهید محمدعلی رجایی را بازسازی کرده و روایت‌هایی از وجوه مبارزاتی این شخصیت‌ها و حزب جمهوری اسلامی و وقایع دهه‌۶۰ و فتنه‌انگیزی و جنایات منافقان را به تصویر کشانده است.

عوامل این پروژه تلویزیونی عبارتند از طراح اولیه: سیدجلال‌الدین دری، نویسندگان: امین امانی، هدایت کریم‌زاده و سمانه میرعابدینی، مشاور فیلمنامه: رحمان سیفی‌آزاد، تصویربردار فاز ۱: عباس عسگری، تصویربردار فاز ۲: محمد سجادیان، تصویربردار فاز ۳: مهرداد افراسیابی، تدوین: حامد بردبار، صداگذار: علی نوری، آهنگساز متن: مرتضی شفیع، مشاور رسانه‌ای: امین اعتمادی‌مجد، جلوه‌های ویژه بصری: امین ملک‌زاده، برنامه‌ریز فاز ۱: محمد شریفی، دستیار اول کارگردان فاز ۱: حمیدرضا الیاسی، برنامه‌ریز فاز ۲ و ۳: سیدرضا آل‌احمدی، دستیار اول کارگردان فاز ۲: محمد حسن‌زاده، منشی صحنه: لیلا مربی، صدابردار: جعفر علیان، طراح گریم فاز ۱ و ۲: محسن دارسنج، گریم فاز ۳: پژمان بیوک، طراح صحنه و لباس فاز ۱: رامین غفوری، طراح صحنه و لباس فاز ۲: حمید بخشی، صحنه و لباس فاز ۳: محسن عباسپور، مدیر تولید فاز ۱: سعید شرفی‌کیا، مدیر تولید فاز ۲ و ۳: علیرضا یگانگی، مدیر تدارکات فاز ۱: مهدی شهرباف و عکاس: محسن بیده.

فرهاد جم، سیدجواد هاشمی، مسعود رحیم پور، علیرضا مهران، بهرام ابراهیمی، شهرام عبدلی، نگین معتضدی، مریم کاویانی، مریم خدارحمی، مهدی امینی خواه، مسعود رحیم پور، مهدی کوشکی، محمدرضا علیرضایی، ابوالفضل همراه، لیلا بوشهری، مرتضی کاظمی، مجید شهریاری، فرهاد طوفان، هدایت‌الله سجادی، کیاوش زارع‌طلب و بهنام شعبانی سایر بازیگرانی هستند که در سریال تلویزیونی «راز ناتمام» ایفای نقش کرده‌اند.

«راز ناتمام» از شنبه ۲۲ مردادماه ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما رفته است. این سریال در ۲۵ قسمت در صدا و سیمای مرکز کرمان و به سفارش مرکز سیمای استان‌ها تولید شده است.

انتهای پیام/