مدیرکل هنرهای نمایشی: با تماشاخانه خاطی برخورد می‌شود/ نیاز باشد مساله به دادگاه می‌رود | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۶
در پی اتفاقات جنجالی در عمارت سیمرغ؛

مدیرکل هنرهای نمایشی: با تماشاخانه خاطی برخورد می‌شود/ نیاز باشد مساله به دادگاه می‌رود

حامد شیخی به شرح ماوقع شب آخر اجرای نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکارستم» پرداخت و کاظم نظری از پیگیری اتفاقات رخ داده در عمارت سیمرغ در شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی خبر داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، برنامه «دیالوگ»، شامگاه روز شنبه، ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۱ با اجرای سعید اسلام زاده و با حضور حامد شیخی نویسنده و کارگردان تئاتر و سرپرست گروه‌ هنری‌ تندیس روی آنتن زنده رادیو نمایش رفت و کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی از طریق گفتگوی تلفنی در بخش «گفتگوی روز» برنامه با موضوع تئاتر خصوصی و ماجراهای آن حاضر شد.

حامد شیخی در توضیح روند اجرای نمایش «داش‌آکل به روایت نوچه‌ کاکارستم» گفت: «داش‌آکل به روایت نوچه‌ کاکارستم» براساس روایت واقعی که در شیراز اتفاق افتاد و صادق هدایت در «داش‌آکل» طور دیگری تعریف کرد، ساخته شد که من نویسندگی، کارگردانی و بازیگری را بر عهده داشتم. این نمایش از ۲۶ تیر ماه تا ۱۴ مرداد ماه به مدت ۱۸ شب در عمارت سیمرغ اجرا رفت که در هجدهمین شب، ماجراهای حاشیه ای برای آن به وقوع پیوست.

او افزود: در ساعت ۱۶ که اعضای گروه هنری تندیس برای گریم رفته بودند، متوجه شدند که سرایدار اجازه ورود نمی دهد بنابراین به مدیریت محمدحسن عبدالرحیمی مدیر عمارت سیمرغ زنگ زدیم که گفتند آتش سوزی شده‌است ولی علامتی نبود. در تماس با فرهاد شریفی عضو شورای نظارت‌ و‌ ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی گفتند باید صورت‌جلسه باشد که نبود، از این‌رو داخل شدیم و مشاهده کردیم که صحنه سازی های کوچک اتفاق افتاده و در حد آتش زدن دو تا گلدان بوده‌است.

حامد شیخی طریقه مواجهه با کاظم دانشی از سهامداران عمارت سیمرغ را اینگونه بیان کرد: کاظم دانشی کارگردان سینما که در آنجا شراکت دارند، گفتند من سهم باقی مانده را خریدم و از حالا، من مالک هستم. کاظم دانشی مخالفتی با اجرای این نمایش نداشت.

وی عادل تبریزی، عادل بزدوده و ناصر آویژه را مهمانانی معرفی کرد که قرار بود در شب آخر تماشاگر اثر باشند و عنوان کرد: تماشاگران و مهمانان زنگ می زدند که گفتند اجرای شما کنسل شده‌است؟ می گفتیم نه، برقرار است. تمام تماشاگران از راه دور‌آمده و بخشی از آنها خانواده و بستگان بازیگران بودند که با برنامه ریزی قبلی می خواستند در شب آخر اجرا تماشاگر اثر باشند. حتی این سالن تئاتر بدون هماهنگی با گروه نمایشی و با هماهنگی سایت فروش بلیت تیوال، پول بلیت شب آخر اجرا را به تماشاگران برگردانده بودند و ما به طور رایگان میزبان آنها شدیم چون تئاتر و مخاطبان حرمت دارند.

کارگردان نمایش «جهنم» ادامه داد: وقتی گریم بازیگران خاتمه یافت، متوجه شدیم سیستم صوتی و نوری اتاق فرمان از جا کنده شده‌است. در صحبت با فرهاد شریفی که قبلاً ذکرش رفت گفتند بدون نور و موسیقی هم برای احترام به تئاتر و مخاطب اجرا کنید. در نتیجه، به یکی از عوامل گفتم که برود و بلندگو بیاورد و ترجیح دادیم بدون نور سالن اجرا برویم. ما در حال آماده شدن برای ورود بودیم که یکی از کارمندان آنجا به نام رضا رضایی گفتند شما حق اجرا ندارید. گفتم قرارداد داریم و باید طبق قانون اجرا برویم و او در پاسخ گفت من می خواهم کار غیرقانونی کنم و نگذارم اجرا بروید. سپس من از سالن تئاتر بیرون رفتم و ماجرا را برای تماشاگران توضیح دادم و از طرف عمارت سیمرغ از آنها عذرخواهی کردم. آنها گفتند چه کسی اجازه نمی‌دهد؟! با توجه به اینکه تماشاگران راضی به لغو اجرا نبودند، برای حفظ حرمت تئاتر و تماشاگر، اجرا رفتیم.

در را قفل و نور و تهویه سالن را قطع کردند

بازیگر نمایش «قصه قرن» راجع به اتفاقات رخ داده در سالن تئاتر ‌و پس از ورود تماشاچیان گفت: با حضور ۱۰۰ نفر عوامل و تماشاگر در را قفل و نور و تهویه سالن را قطع کردند. از آنجا که شاید فرد مسنی در تماشاگران حضور می داشت و دچار مشکل قلبی می شد، به یکی از عوامل گفتم، او به سرعت رفت و در را از پشت باز کرد. تماشاگران زمانی که متوجه نبودن نور شدند، نور چراغ قوه تلفن های همراه‌شان را روشن کردند که به افتخار آنها دست زدیم. در نهایت، به هر شکل که شد برای حفظ حرمت تماشاگران و تئاتر اجرا رفتیم و بعد ۱۵ دقیقه برق وصل شد.

او درباره اقداماتش برای استیفای حقوق از دست رفته اش اظهار کرد: در چند روز گذشته که تعطیلات رسمی عاشورا بود و بس از پایان تعطیلات پیگیری کردم. در پیگیری ها فهمیدم که آقای عبدالرحیمی در اداره کل هنرهای نمایشی گفته اند با ویدیویی که پخش شد، آبروی ما را بردند. من مراتب را برای استحضار و پیگیری به مدیرکل هنرهای نمایشی و همچنین، شورای نظارت و ارزشیابی و خانه تئاتر ارائه کردم از این رو هیچ روند قضایی نداشت هرچند شاید بعداً داشته باشد.

بازیگر نمایش «قصه شهرزاد به روایت سنمار» ادامه داد: آنچه که برای من مهم است و شاید از طریق مراجع قضایی اقدام کنم، این است که ۱۰۰ نفر تماشاگر داخل سالن بودند و آنها در را از پشت قفل کردند که می توانست منجر به مرگ شخصی شود و عملی مجرمانه محسوب می شود در نتیجه باید پیگیری شود که چه کسی و براساس چه دستوری این عمل را انجام داده‌است.

حامد شیخی در سخنان پایانی درباره مشکلات پیش آمده به علت انتشار ویدیوی اعتراض او به مسئولان عمارت سیمرغ در مقابل تماشاگران گفت: بعد از این جریان ها، فرهاد شریفی در صحبت با من انتقاد کرد که نباید اجرا می رفتید در صورتی که همه اتفاقات اجرا با هماهنگی ایشان پیش رفت. او می گفت رسانه ای که ویدیوی اعتراض ها در آنجا منتشر شده رسانه رسمی و موثقی نیست. اعتراض ها به محتوای منتشرشده در حالی است که من سال هاست راحله شمس آبادی را می شناسم، او کارگردان و از اهالی تئاتر است بنابراین اشکالی به کار او وارد نیست.

و اما کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی که گفتگوی تلفنی با برنامه «دیالوگ» ارتباط برقرار کرده‌بود، گفت: اداره کل هنرهای نمایشی موظف به حفاظت از کیان هنرمندان و کسانی است که با مشقت اثر تولید می کنند و باید پشتیبان آنها باشد. اتفاقی که افتاد، هنرمندان را ناراحت کرد. مسئولان عمارت سیمرغ در پیگیری های بعدی اعلام کردند که به گروه های نمایشی گفته بودیم که اجراها کنسل است.

حامد شیخی در پاسخ تاکید کرد: دو ساعت مانده به اجرا و پس از تماس اعضای گروه نمایشی با جناب عبدالرحیمی ایشان گفتند امکان اجرا نیست در صورتی که بلیت ها خریداری شده و مهمانان در حال راه افتادن برای تماشای اثر بودند.

اجازه نخواهیم داد این رفتارها صورت بگیرد

کاظم نظری افزود: نباید زمانی که یک گروه نمایشی اجرا دارد، بی اخلاقی صورت بگیرد و تهویه خاموش شود زیرا تماشاگران بلیت تهیه کرده بودند و از نظر من، عملی غیرحرفه‌ای بوده‌است. از سالن تئاتر مذکور جواب خواهیم خواست و اجازه نخواهیم داد این رفتارها صورت بگیرد.

او خاطرنشان کرد: تماشاخانه ها بدون گروه های نمایشی امکان ادامه فعالیت نخواهند داشت همانطور که حیات گروه های نمایشی به بودن سالن های تئاتر وابسته و یک رابطه دوسویه است. تماشاگران سرمایه اصلی تئاتر هستند و تماشاخانه داری قواعد و فرهنگ مشتری مداری دارد که باید رعایت شود. در غیراین‌صورت، هنرمندان و تماشاگران دیگر به سراغ آن تماشاخانه ها نمی روند. تماشاخانه ها باید از هنرمندان مراقبت کنند که سرمایه اصلی آنها هستند

این کارگردان تئاتر راجع به نبود فرهنگ‌سازی در زمان آغاز ساخت تئاتر‌ خصوصی گفت: برخی ساختمان ها که در شرف خراب شدن بودند، با تغییر کاربری، تبدیل به سالن های تئاتر شدند از این‌رو هیچ وقت قوانین خاصی برای آنها تعیین نشد و فرهنگ‌سازی صورت نگرفت. هر چیزی ‌فرهنگ خاص خودش را می خواهد.

او شورای نظارت‌و‌ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی را تنها مرجع نظارت بر تماشاخانه ها نام برد و همچنین، از تلاش های انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی ایران برای فعالیت هایش در زمینه ساماندهی تماشاخانه ها قدردانی کرد.

اگر تخلف ها استمرار پیدا کند، مجوز آن تماشاخانه خاطی تمدید نمی‌شود

نظری ادامه داد: این بی اخلاقی‌هایی که پیش آمده است، در جلسات و نشست ها با طرفین پیگیری و در صورت نیاز به دادگاه فرهنگ و رسانه ارجاع خواهد شد. اگر تخلف ها استمرار پیدا کند، مجوز آن تماشاخانه خاطی تمدید نمی‌شود و حتی اگر گروه های نمایشی خواستار اجرا در چنین سالن‌های تئاتری باشند مجوز اجرا برای آنها صادر نخواهد شد.

او در پایان گفت: آن مشکلی که پیش‌آمد، یک مشکل درون‌سازمانی بوده که باعث این اتفاقات شده‌است در نهایت، تماشاخانه های خصوصی با وجود همه مشکلات در حال فعالیت هستند و باید مورد حمایت قرار بگیرند. همچنین، من از طرف خودم برای اتفاقات پیش آمده از حامد شیخی و گروه هنری تندیس عذرخواهی می کنم.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است