لایحه جامع رسانه‌ای در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شد/ خبرنگاران اولویت دارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۸
در آیین بزرگداشت روز خبرنگار مطرح شد:

لایحه جامع رسانه‌ای در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شد/ خبرنگاران اولویت دارند

آیین بزرگداشت روز خبرنگار صبح یکشنبه ۲۳ مردادماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، مراسم بزرگداشت روز خبرنگار صبح یکشنبه ۲۳ مردادماه با حضور سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن، تجارت، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری و جمعی از اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

شهرام شکیبا اجرای این برنامه را برعهده داشت.

فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم‌ عنوان کرد: تقارن ۱۷ مرداد و روز خبرنگار امسال با عاشورا و ماه محرم فرصتی برای یادآوری پیامبرگونه مسئولیت انتقال پیام بر دوش رسانه‌هاست.

او ادامه داد: ما در معاونت مطبوعاتی تلاشمان را متمرکز بر نقطه ابتدایی چرخه تولید محتوا کردیم و در این راستا تمرکز ما بر خبرنگاران است که روایت اول را خلق می‌کنند.‌ اگر در این دوره ضوابط قدیمی‌تری را به اجرا گذاشتیم به این دلیل بود که اهالی رسانه از امنیت شغلی بهتری برخوردار شوند.

مهدی‌پور در پایان تصریح کرد: بسته حمایتی رییس جمهوری و وزیر ارشاد بخش دیگری از این اقدام حمایتی است. از این حیث بود که خانواده رسانه را به سمت سامانه جامع رسانه ها هدایت کردیم تا تمام حمایت‌ها به صورت شفاف و یکپارچه در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

در اوکراین به قدرت رسانه پی بردم

سپس حامد هادیان از خبرنگاران میدانی که در بحران‌هایی ازجمله جنگ اوکراین حضور داشته است، روی صحنه آمد و عنوان کرد: سمتی در سازمان‌های مختلف کشور وجود دارد به نام روابط عمومی که وظیفه دارند اخبار مربوط به سازمان خود را رسانه‌ای کنند اما در سال‌های اخیر این روابط عمومی‌ها به‌خصوص در بحران‌ها جای خبرنگاران را می‌گیرند و با روش‌های مختلف مانند دادن اطلاعات غلط یا ممانعت از حضور، جلوی کار خبرنگاران را می‌گیرند.

او ادامه داد: این مساله برای مدیران ما هم جا افتاده است و پس از وقوع بحران‌ها مدام پی این هستند که حادثه را رفع کنند و مانع حضور خبرنگاران می‌شوند. در اینجا باید بگوییم که بحران یک‌روزه حل نمی‌شود باید بگذارند خبرنگاران کارشان را انجام دهند و از خبرنگاران و انتقادات آن‌ها نترسند.

هادیان در پایان از تجربیات جنگ‌ اوکراین و تاثیر رسانه‌ها گفت: اوکراین درب کشور خود را روی خبرنگاران باز کرد اما روسیه اجازه حضور نداد. همزمان که اوکراین در میدان درحال جنگ‌ بود، رسانه‌ها، خبرنگاران، عکاسان و… نیز به اندازه سلاح‌های جنگی، افکار عمومی را با این کشور همراه کردند. آنجا بیش‌از پیش به اهمیت رسانه‌ها برای همدلی و همراهی با اهداف کشور پی بردم. به نظرم در کشور ما به این ارزش خیلی بها داده نمی‌شود.

در ادامه با حضور علیرضا شیروی مدیرکل رسانه‌های خارجی، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و حامد هادیان یاد و خاطر شهیده شیرین ابوعاقله خبرنگار فقید فلسطینی گرامی داشته شد.

در ادامه این مراسم چندتن از خبرنگاران ‌کشور به نمایندگی از جامعه رسانه‌ای روی صحنه آمدند و سخنانی مطرح کردند. صادق امامی روزنامه‌نگار روزنامه فرهیختگان اظهار کرد: نسبت به چند سال قبل امروزه خبرنگاران کم‌تر به جرم جاسوسی دستگیر می‌شوند. ما دچار تحولاتی شدیم و به تبع همین امر کارهای میدانی افزایش پیدا کرده است. بنده همین الان هم‌ به قید وثیقه از زندان آزاد هستم و در سال چندین شکایت بابت گزارش‌هایی که نگارش می‌کنم، دارم.

مشکلات معیشتی آزادگی را از دوربین و قلم می‌گیرد

حمید فروتن عکاس خبری و معاون اداره عکس ایسنا نیز عنوان کرد: ما عکاسان معمولا با عکس‌هایمان صحبت می‌کنیم. رسانه امروزه نقش خود را در جامعه مدنی به خوبی ایفا نمی‌کند و رسانه باید رابط بین جامعه مدنی و قدرت باشد. سال‌هاست اهالی رسانه‌ درگیر معیشت خود هستند اما بی‌توجهی نهادهای مربوط به این قشر گاها حُریت را از صاحب دوربین و قلم می‌گیرد. متاسفانه مراقبت‌ها برای اینکه مردم رسانه را صدای خود بدانند، بسیار کم. حال رسانه با دستور و بخشنامه خوب نمی‌شود بلکه باید نیاز آن‌ها درک شود.

او خاطرنشان کرد: عکاسان خبری مشکلاتی حادتر از خبرنگاران دارند و بیمه عکاسان به دلیل اینکه حق‌التصویر کار می‌کنند، رعایت نمی‌شود. گرانی تجهیزات عکاسی، دستمزد پایین، دعوت نکردن از عکاسان در برنامه‌های خبری مهم، تعطیلی سرویس عکس روزنامه‌ها ازجمله مشکلات و چالش‌های خبرنگاران است.
آناهیتا یاوری نماینده رسانه‌های آنلاین تصریح کرد‌: خانم‌ها در پوشش مراسم‌ها بسیار با مشکل روبه‌رو رو می‌شوند و همچنین ما با فقدان بانک اطلاعات رسانه مواجه هستیم.

ساسان شیخی نماینده رسانه‌های محلی نیز خاطرنشان کرد: بحث بیمه دوستان در شهرستان‌ها بسیار جدی است. تعریف رسانه در سازمان تامین اجتماعی و بحث تجهیزات و به‌روز بودن خبرنگاران در شهرستان‌های دور مساله مهمی است، هدیه خبرنگاران در ردیف بودجه دولت تعریف شده است و این هزینه در استان‌ها در جای دیگری مصرف می‌شود.

آرش شفایی نماینده خبرنگاران فرهنگی و هنری نیز در این برنامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات امروز ما سیاست‌زدگی شدید ساختار رسانه‌ای کشور است زیرا رسانه‌های ما در سیطره حوزه سیاست و اقتصاد قرار دارند. در نتیجه روی جلد آمدن یک‌ کارشناس درجه سه کشور تعجبی ندارد اما اگر یک هنرمند بزرگ روی جلد بیاید استثنا است. متاسفانه حوزه فرهنگ و هنر به حوزه حاشیه‌ای رسانه‌ها تبدیل شده است.

ارتباط کیفیت شیوه حکمرانی و مطالب رسانه‌ها

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت در این مراسم عنوان کرد: مهم‌ترین موضوعی که باید این روزها در کشور بر آن متمرکز شویم شیوه حکمرانی است و در این راستا نقش رسانه‌ها چیست؟ معتقدم کیفیت رسانه‌ها در کیفیت حکمرانی کشور بسیار موثر است. اگر رسانه‌ها کیفی و عمیق باشند آن وقت کسانی که در سمت‌های حکمرانی قرار دارند، فرصت کمی برای ماندن پیدا می‌کنند و آن‌ها هم روی مسائل عمیق متمرکز می‌شوند.

او در ادامه خطاب به خبرنگاران گفت: اگر شما دقیق و حرفه‌ای عمل کنید ما نیز حرفه‌ای عمل می‌کنیم و اگر شما به حاشیه بروید به تبع آن مدیران ما نیز به حاشیه می‌روند.

وزیر صمت در پایان مطرح کرد: یکی از نکات برای جلوگیری از حاشیه رفتن رسانه‌ها این است که افراد حرفه‌ای و اندیشمند مرجع و تحلیلگر اخبار شوند و نظام حرفه‌ای در رسانه‌های کشور ایجاد شود که دسانه‌های غیرحرفه‌ای ناخودآگاه کنار زده شوند و خبرنگاران و رسانه‌های حرفه‌ای محبوبیت پیدا کنند. به جای اینکه افراد صاحب قدرت و دست چندم منابع خبری ما باشند، افرادی که اطلاعات دقیقی از مسائل دارند، منابع خبری شوند.

در ادامه این مراسم اعلام شد که از سوی وزیر صمت برای جامعه رسانه‌ای کشور کمک‌هزینه پنجاه میلیون تومانی برای خرید لوازم منزل درنظر گرفته است.
این آیین بزرگداشت همچنین با اجرای مراسم تعزیه‌خوانی نیز همراه بود.

همچنین وزیر صمت، وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد روی صحنه آمدند و از خانواده‌های روح‌‌الله رجایی، علی اکرمی، مایا شرفی و یاسمن علی‌اکبرلو خبرنگاران فقید تجلیل کردند.

لایحه جامع رسانه‌ای در هیات دولت

سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: این جلسه تجلیل نمادین از جامعه رسانه‌ای پرتلاش کشور است. در این فاصله عزیزان بسیاری را ازدست دادیم به ویژه زنده‌یاد محمود دعایی که آخرین بار هم در همین تالار وحدت در مراسم پاسداشت زبان و ادبیات فارسی شرکت داشتند.

او ادامه داد: در طول یک سال گذشته در حوزه رسانه تلاش کردیم آنچه مقدور انجام دهیم. شاید مهم‌ترین اقدام هم لایحه جدیدی است که در کمیسیون فرهنگی مجلس مصوب شد و اکنون طرح آن در هیات دولت است.

اسماعیلی تصریح کرد: دهه‌ها این مطالبه از سوی اهالی رسانه مطرح بود اما به پیش نرفته بود اکنون این طرح به تصویب کمیسیون فرهنگی دولت رسیده است. بیش از سه ماه جلسات فشرده‌ای در کمیسیون داشتیم و تلاش کردیم همه مطالبات رسانه‌ای در این لایحه بگنجد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از وزیر صمت تشکر می‌کنم که این هدیه را برای همه فعالان رسانه تدارک دیدند. آقای رییس جمهوری نیز در جلسه هیات دولت از جایگاه خبر و خبرنگاران تجلیل کردند. من نیز از ایشان برای حضور در این جلسه دعوت کردم اما حضورشان میسر نشد و اما سلام گرمی به همه شما ابلاغ کردند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است