«روایت معیار» منبع کاملی برای مطالعه عملیات‌های دفاع مقدس است/ ۱۰۰ قسمت انیمیشن وطنی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۰
اسماعیل یوسفی در گفتگو با صبا:

«روایت معیار» منبع کاملی برای مطالعه عملیات‌های دفاع مقدس است/ ۱۰۰ قسمت انیمیشن وطنی

اسماعیل یوسفی کارگردان انیمیشن 100 قسمتی «روایت معیار» می گوید در این مجموعه سعی شده روایتی همه جانبه از عملیات های دوره دفاع هشت ساله مقابل حمله عراق به ایران ارایه شود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، «روایت معیار» پویانمایی ۱۰۰ قسمتی از عملیات های دفاع مقدس به کارگردانی اسماعیل یوسفی و تهیه کنندگی اسدالله دیانتی در دست تولید است که اولین قسمت آن درباره عملیات طریق القدس ساخته شده است.

اسماعیل یوسفی کارگردان «روایت معیار» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره این مجموعه پویانمایی عنوان کرد: اولین بار است که در ایران چنین انیمیشن رئالی ساخته می شود. انیمیشن های مستند که از سوژه های واقعی فیلمبرداری می کند، در کارهای صنعتی استفاده می شوند که ما هم برای شبیه سازی موقعیت های جنگی از آن استفاده کردیم.

این کارگردان درباره سختی‌های کار توضیح داد: چالش پیش روی ما این بود که باید ۱۰۰ قسمت را با کیفیت درخواستی تحویل می دادیم و تنها روشی که ما را به کیفیت مطلوب می رساند، استفاده از موشن گرافی، کمیک موشن و طراحی سه بعدی و دو بعدی بود. البته از این سه تکنیک پرکاربرد انیمیشن استفاده کردیم اما مشکل در آن بود که اگر می خواستیم برای کل انیمیشن از تکنیک سه بعدی استفاده کنیم زمان می گرفت و حداقل ۹ سال ساخت مجموعه طول می کشید و ما نمی توانستیم به موقع اثر را تحویل دهیم، برای همین ساخت را بخش بخش کردیم و با المان های گرافیکی حرکات دو بعدی را طراحی کردیم، موشن گرافی را هم تبدیل به نقشه سه بعدی کردیم اما در مقیاس کوچکتر مدلسازی آنها انجام شد تا مخاطب خسته نشود و در کیفیتی که می خواستیم کار را تولید کنیم.

یوسفی درباره مناسب بودن این انیمیشن برای همه اقشار و سنین تصریح کرد: در طرح اولیه و قرارداد، مطالب و محتوای اثر، همچنین رده سنی هم مشخص می شود. رده سنی این مجموعه A در نظر گرفته شده بود یعنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می توانند این مجموعه را ببینند. البته همه چیز مربوط به کارفرما است و ما نمی توانیم بگوییم این اثر برای کودک مناسب است یا نه. ناگفته نماند با توجه به محدودیت های رسانه درگیری های به نمایش درآمده در انیمیشن بدون خونریزی است و بیشتر به عمق اصلی این عملیات ها پرداختیم.

او افزود: این اثر سفارش بنیاد حفظ آثار و ارزش دفاع مقدس و ستاد کل نیروهای مسلح است که می خواست همه عملیات های دفاع مقدس را در قالب انیمیشن های ۳۰ دقیقه ای کار کند. بنیادها با ساخت این مجموعه اهداف بلندتری را دنبال می کنند و خوشبختانه همه معتقد بودند که حتی در سینما هم انیمیشنی باکیفیت این اثر ساخته نشده است. این روایت ها به گونه ای ساخته شده اند که منبع محتوای دفاع مقدس باشند زیرا عملیات ها و جزئیات آنها را به تصویر کشیده است و داستانک هایی هم روایت می شوند که همه به دست کارشناسان سپاه و ارتش تحقیق شده اند.

یوسفی درباره شخصیت ها و فضای اثر گفت: ما شخصیت قهرمان و ضدقهرمان نداریم و کار ما روایت عملیات مهم است و اگر قرار باشد قهرمانی هم باشد آن اتحاد سپاه و ارتش است. ارتش در هنگام جنگ به تجهیزات خود و حریف نگاه می کند اگر فکر کند که تجهیزات کافی نیست وارد عمل نمی شود، اما بسیج و سپاه حتی اگر هم تجهیزات نداشته باشند با راهکارهای نوآورانه وارد مبارزه با دشمن می شوند، مثلا آنها در یک عملیات ۳۰ کیلومتر از داخل رمل عبور کردند تا از پشت، دشمن را غافلگیر کنند. همچنین در عملیات «والفجر۸» راهکارهای دفاع آنها آنقدر خوب بود که در دانشگاه های نظامی خارج از کشور تدریس می شود.

کارگردان «سلام بر ابراهیم» در پایان درباره سختی و توجه بیشتر به انیمیشن اظهار کرد: تولید فیلم های سینمایی عادی که در ژانر تاریخی نباشند ۶ ماه طول می کشد، انیمیشن حداقل ۴ سال زمان می خواهد تا کاری خوب از آب دربیاید. متاسفانه هنوز انیمیشن در کشور ما با نام کارتون شناخته می شود و برایش ارزش قائل نمی شوند. سازمان های دولتی اطلاعات کافی ندارند و فضای کار را نمی شناسند. ژاپن وزارتی برای انیمیشن دارد، برایش هم پول ساز است. در هر یک دقیقه ۳ میلیارد تومان حقوق می دهد، اما ما در اینجا تامیین نمی شویم. فقط هم بحث حقوق نیست، همه تجهیزات کار انیمیشن تاریخ مصرف مشخصی دارند و بعد از سه سال قابلیت به روز شدن ندارند. نیروی انسانی حرفه ای هم دیگر نمانده است زیرا خیلی ها به دلیل درآمدسازی به کشورهای دیگر رفته اند. البته خدا را شکر در مرکز پویانمایی صبا اتفاقاتی در حال رخ دادن است و سعی بر رقم زدن اتفاقات خوب در این صنعت دارند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است