«مرور» از جشنواره تئاتر فجر حذف شد/ دعوت از بزرگان برای تولید اثر/ با جشنواره فیلم فجر تداخل نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۴
در نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد؛

«مرور» از جشنواره تئاتر فجر حذف شد/ دعوت از بزرگان برای تولید اثر/ با جشنواره فیلم فجر تداخل نداریم

نشست خبری و مراسم رونمایی از فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، نشست خبری و مراسم رونمایی از فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و رییس جشنواره و کورش زارعی دبیر این دوره از جشنواره صبح دوشنبه ۲۴ مردادماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی شد.

سپس کاظم‌ نظری طی صحبت‌های کوتاهی عنوان کرد: روز خبرنگار را خدمت شما تبریک می‌گویم و امیدوارم این رویداد، هنرهای نمایشی کشور ما را به بهترین شکل ممکن جلوه دهد.

او در ادامه به دلیل جلسه‌ای که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت، جلسه را ترک کرد اما برای برگزاری یک نشست خبری با رسانه‌ها وعده داد.

کوروش زارعی تصریح کرد: ما در این روزهای اخیر جلسات هم‌اندیشی متعددی برگزار کردیم که در این جلسات نه تنها با اصحاب رسانه بلکه با کارگردانان، بازیگران، پیشکسوتان، دوستان خانه تئاتر، انجمن‌ها در سطح کشور نیز گفتگو کردیم زیرا دوست داریم از افکار و پیشنهادات همه در جشنواره استفاده کنیم تا انتقادات و پیشنهادات شما راهگشای ما باشند.

بخش «مرور» حذف شد

او در ادامه درباره فراخوان جشنواره امسال گفت: فراخوان چهل و یکمین جشنواره تغییر کوچکی دارد و چند بخش حذف شدند و نام یک بخش تغییر کرد. باتوجه به تحقیق و پژوهش دوستان تئاتری و هنرمندان استانی، جشنواره در سال‌های اخیر شور و هیجان زیادی نداشته است. من خود به شخصه محصول جشنواره تئاتر فجر هستم و حدود دو دهه در این رویداد حضور داشته‌ام و هرچه یاد گرفتم از این جشنواره بوده است. ما سال های گذشته بخشی داشتیم به نام «مرور» که کارهای اجرا شده طول سال در آن‌ بخش حضور داشتند و به همین دلیل اجراها تازگی نداشتند و اکثر هنرمندان، منتقدان، اهالی رسانه کارها را دیده بودند و تمایلی به تماشای مجدد نداشتند. درنتیجه حس رقابت و شوروحال در جشنواره بسیار کم بود. برای بازگشت تازگی و شوروحال به جشنواره سعی کردیم کارها به سمت آثار تازه و تولیدی بروند که در جشنواره از آن‌ها رونمایی شود و انگیزه دیدن در مردم و علاقه‌مندان نیز بیشتر شود.‌

دبیر جشنواره اظهار کرد: تمام آثاری که امسال در بخش مسابقه هستند آثار تولیدی جدیدند یا به شکل ارسال متن، بازخوانی و بازبینی به جشنواره ارسال شده‌اند.

او درباره اجراهای بخش ویژه توضیح داد: امسال بخشی به نام «بخش ویژه» داریم که کارهای بزرگان و استادان یا کارهایی که ما در طول سال در سالن‌ها دیده‌ایم به فراخور جشنواره انتخاب و به شکل غیررقابتی در جشنواره حضور پیدا می‌کنند. همان‌طور که سینمای ایران هرسال در جشنواره فیلم‌ فجر آثار جدید خود را رونمایی می‌کند، ما نیز قرار است از کارهای جدیدی رونمایی کنیم که بعد از جشنواره اجرای عمومی دارند.

این هنرمند بیان کرد: امسال همچنین برای اولین‌بار در فرخوان نام بازخوان‌ها، بازبین‌ها و داوران برخی بخش ها را معرفی کرده‌ایم و مخاطبان و شرکت کنندگان از ابتدا می‌دانند که چه کسانی داور و بازخوان است.

بودجه جشنواره هنوز مشخص نیست

او با بیان اینکه بودجه جشنواره امسال هنوز مشخص نیست، گفت: هنوز بودجه جشنواره اعلام‌ نشده است و یکی از دلایلی که فراخوان را دیر اعلام کردیم، همین موضوع بود. فراخوانی که طراحی کرده‌ایم بسیار به مسائل مالی وابستگی دارد به همین دلیل اکنون سعی کرد‌ه‌ایم یکسری مسائل را مطرح نکنیم زیرا هنوز هم‌ بودجه ما مشخص نیست.

زارعی ادامه داد: برای اسکان گروه های بین‌المللی هزینه زیادی لازم است و امیدواریم این مسائل به زودی رفع شود و دوستان وزارت ارشاد به ما کمک کنند تا جشنواره‌ای باکیفیت داشته باشیم، وگرنه در بخش بین‌الملل نمی‌توانیم از آثار درجه یک دعوت کنیم، ازطرفی اگر بخش بین‌المللی را تعطیل کنیم که اصلا باب میل ما نیست.

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره حمایت از گروه‌های استانی گفت: مانند سال های گذشته تئاتر و هنرمندان شهرستان اولویت ما هستند و سهم آن‌ها در بخش مسابقه بزرگ‌ نمایش‌های صحنه‌ای بیشتر خواهد بود. یکی از نقدهایی که خودم به جشنواره داشتم این بود که گروه‌های شهرستان فقط یک روز روی صحنه هستند و بعد به شهر خود بازمی‌گردند. باتوجه به مشکلات بودجه قول نمی‌دهم اما امسال سعی داریم گروه‌های شهرستان کمی بیشتر در جشنواره حضور داشته باشند.

او اضافه کرد: تلاش داریم از چند استاد برجسته تئاتر از کشورهای مختلف دعوت و ورکشاپ‌های آموزشی برگزار کنیم. جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر کشور است و برگزیدگان جشنواره‌های مختلف نیز اگر آثارشان به لحاظ فرم و محتوا باکیفیت باشند، می توانند در جشنواره حضور داشته باشند.

آثار تکراری پذیرفته نمی‌شوند

زارعی درباره اجرای کارهای جدید در جشنواره تاکید کرد: قاطعانه می‌گویم که هیچ کار تکراری حتی اگر روزهای نزدیک جشنواره اجرا رفته باشد، به جشنواره راه پیدا نمی‌کند حتی اگر بهترین تئاتر دنیا باشد. کار باید تازه باشد و در جشنواره تئاتر فجر رونمایی شود مگر اینکه به دلایلی آثار بزرگان و آثار پرمخاطب در «بخش ویژه» حضور داشته باشند.

او درباره حضور افراد با عقاید مختلف گفت: جشنواره فجر محل تلاقی افکار مختلف است و قرار است شیوه‌ها و نگاه‌های مختلف مطرح شود زیرا تنوع ذات جشنواره است و ما پذیرای هر سلیقه‌ای که در چارچوب جشنواره کار کند، هستیم.

دبیر جشنواره درباره دعوت از بزرگان تئاتر برای ساخت اثر در جشنواره توضیح داد: طبق فراخوان جشنواره حضور برای همه آزاد است، همچنین در شورای سیاست‌گذاری نیز از آقای مسعود دلخواه دعوت کردیم اما به دلیل هجمه های موجود ایشان قبول نکردند. از دوستان و بزرگان تئاتر نیز دعوت خواهمی کرد اما اگر برای ساخت اثر سراغ استادان بزرگ برویم باید هزینه آن را نیز بپردازیم که در اینجا مشکل بودجه نیز مطرح می‌شود و ما باید از پس تولید کار این بزرگان هم بربیاییم. به طور مثال وقتی از افرادی مانند علی رفعی و هادی مرزبان دعوت می‌کنیم باید شرایط حداقلی را برایشان مهیا کنیم.

او از اجرای گروه‌های تئاتری کشورهای عرب در اهواز خبر داد و گفت: قرار است در بخش بین‌الملل جشنواره، گروه‌های کشورهای عربی در اهواز اجرا کنند و کارهای عرب زبان را برای مردم عرب روی صحنه ببریم.

این هنرمند درباره صدور مجوز اجراها پس از جشنواره تصریح کرد: متن و محتوا اگر در جشنواره پذیرفته شده باشد، مشکلی نیست و قطعا مانعی برای اجرای عمومی ندارند.

زارعی در پایان تاریخ برگزاری جشنواره را اعلام کرد: جشنواره امسال ۲۵ دی ماه با رادیو تئاتر شروع می شود و افتتاحیه ۱ بهمن است. ۱۱ بهمن نیز اختتامیه خواهد بود. سعی کردیم جشنواره ای دوره با جشنواره فیلم فجر تداخل نداشته باشد تا علاقه‌مندان سینما نیز از جشنواره تئاتر بهره ببرند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است