هدف کانون رشد فکری نسل آینده است/ کانون و آموزش و پرورش مکمل یکدیگرند

به گزارش خبرنگار صبا، آیین تکریم و معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صبح امروز سه شنبه، ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، حامد علامتی مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حامد جعفری تهیه کننده فیلم سینمایی «فیلشاه»، مقصود نعیمی ذاکر مدیرعامل خانه تئاتر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علیرضا منادی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، چنگیز صیاد، الهام حمیدی، مریم کاظمی، فرهاد قائمیان، عادل بزدوده، اردشیر منظم، امیر غفارمنش، سعید امیرسلیمانی، مریم سعادت، بهرام شامحمدلو، لیلا بلوکات، ابراهیم شفیعی، مجید قناد، حمید گلی، محمد مسلمی، علی فروتن، بیژن نوباوه، افشین علا، علیرضا خمسه، مهدی قلعه، سالار عقیلی، سیروس همتی جمعی از چهره های شناخته شده ادبی و هنری کشور و اصحاب رسانه در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

آیین تکریم و معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با خواندن آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

بهناز ضرابی زاده مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به نمایندگی از مدیران کل استان ها پشت تریبون قرار گرفت و در سخنان ابتدایی راجع به کانونی بودن مهدی علی اکبرزاده گفت: یک سال و چند ماه است که مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و چون بخش اعظمی از فعالیتش را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی گذرانده است، با واژه کانونی بودن آشنا هستند که صفت و خصلت است و همه به آن می‌بالند.

او افزود: کانونی بودن به معنی عشق به کودکان و نوجوانان و کوشش برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان آینده ساز جمهوری اسلامی ایران است. از اینکه با روحیه کانونی وارد شدند و برای هدف های فرهنگی جمهوری اسلامی کوشیدند، از ایشان تشکر می‌کنم. هرچند یک سال و چند ماه زمان کوتاهی برای دستیابی به این اهداف است اما خدمات او را ارج می نهیم و ورود حامد علامتی مدیرعامل جدید را خوش آمد می گوییم. امیدواریم که آقای علامتی در امور محوله موفق و پیروز باشند.

ضرابی در سخنان پایانی خود خاطرنشان کرد: همانطور که تاکنون مدیران کل استان ها با عشق و علاقه به جمهوری اسلامی و کودکان و نوجوانان ایرانی تلاش کرده اند، همچنان استوار و پرانگیزه در این جبهه فرهنگی برای نیل به اهداف جمهوری اسلامی کوشا خواهیم بود و از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم.

سپس ویدیویی از تاریخچه کانون از بدو تاسیس تا به امروز پخش شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی روی صحنه آمد و سخنان خود را با ذکر حدیثی از امام علی (ع) درباره آینده اندیشی آغاز و بیان کرد: اگر در اهتمام به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کوتاهی کرده‌ایم، جبران خواهیم کرد.

او کودکان و نوجوانان را عمق استراتژیک این نهضت و جامعه نامید و گفت: آنها باید پرچمدار این کشور باشند و کانونی ها بیش از ما، به این امر واقفند که با شکوفایی کودکان و نوجوانان، آنها می توانند در جامعه پیشرو باشند. برخلاف باورهای نومیدانه ای که این روزها هست، داریم جلوه ای از این بروزها را می بینیم.

قمی در پایان برای همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام آمادگی کرد.

غلامعلی حدادعادل عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی راجع به سابقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نهادهای فرهنگی و تربیتی باسابقه کشور است و نزدیک ۶۰ سال سابقه دارد به طوری که موسفیدهای ما دوران کودکی و نوجوانی شان را با کتاب های کانون سپری کردند. این نهاد باقدمت، مانند درخت ریشه داری است که شاخ و برگش در سطح کشور گسترده شده است.

او سپس مدیرعاملی حامد علامتی را تبریک گفت و از زحمات مهدی علی‌اکبرزاده و تمام مدیران کانون از بعد از انقلاب اسلامی تاکنون تجلیل کرد که خشت روی خشت گذاشتند تا کانون شکوفا باقی بماند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره ادبیات کودک و نوجوان و رابطه‌اش با کانون یادآور شد: توجه به ادبیات کودکان از مظاهر دوران جدید است و در ایران از ۱۹۳۰ هویت و معنا پیدا کرد. در زمان تحصیل من در دبستان، هیچ ناشری در این زمینه سرمایه گذاری نمی کرد و کتاب‌ها از لحاظ کیفی و محتوا نازل و مبتذل بودند و فقط «موش و گربه» عبید زاکانی به همراه چند کتاب دیگر بودند که ادبیات کودک ما را تشکیل می دادند. شهید مرتضی مطهری از نخستین کسانی بود که در این زمینه قدم گذاشت و با نوشتن کتاب «داستان راستان» اهمیت این مقوله را نشان داد.

او آموزش و پرورش را مسئول اجرای آموزش رسمی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را مسئول اجرای فوق برنامه ها نامید و بیان کرد: مدرسه های موفق، به فوق برنامه‌ها همچون برنامه‌های آموزشی اهمیت می دهند زیرا مدرسه‌ها با فوق برنامه جان و جوهر خودشان را نشان می‌دهند. از این‌رو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل کتابخانه های عمومی کشور دو مکمل آموزش و پرورش هستند.

حدادعادل کلیدواژه کانون را تشریح کرد: پرورش فکری کلیدواژه مهمی است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فقط برای سرگرمی نیست چون هدفش رشد فکری نسل آینده است و از این رو پرورش فکر باید محور همه برنامه ریزی ها و فعالیت های کانون باشد.

او از حامد علامتی خواست تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به جایگاه شایسته خود برگرداند و ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید عنایت خاص به جبران مشکلات داشته باشد، همچنین مدیرعامل جدید کانون در صورت نیاز از نیروی خارج از کانون استفاده کند که این امور را در اولویت قرار بدهند و پیش بینی های لازم صورت بگیرد. کانون نها یک ناشر معمولی نیست و در قد و قامت ملی است از این‌رو باید آثارش در سطح جهانی بدرخشد. باید از متخصصان استفاده کند، نه اینکه با مشکل کاغذ یا چاپخانه مواجه شود.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به همکاری کانون با دیگر نهادها اشاره کرد و گفت: کانون باید با همه نهادها دادوستد کاری و فکری داشته باشد و در برخی موارد اقدامات پشتیبانی و زیربناسازی انجام دهد به طوری که برای مهدکودک‌ها الهام بخش باشد.

حدادعادل درباره ورود کانون به حوزه فضای مجازی بیان کرد: کانون باید در فضای مجازی ورود کند، البته می‌دانم که این کار را انجام داده است. از آقای علامتی می‌خواهم که نکات گفته شده در این جلسه را مغتنم بشمارد چون فرصت خوبی است و ممکن است چنین جمع پرباری سالی یکبار هم دور هم جمع نشوند. اکنون خیلی از بچه ها به غیر از کتاب درسی به کتاب دیگری دسترسی ندارند پس به فکر محرومان باشید زیرا این امانتی‌ست که به دست شما سپرده شده است.

سخنان غلامعلی حدادعادل با ذکر خاطره ای از دوران تدریس پایان گرفت.

مربیان کانون رتبه‌بندی شوند

علیرضا منادی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به طور خلاصه جایگاه آموزش در کشور را تبیین کرد و با اشاره به نبود زنجیره آموزشی در نظام آموزشی کشور گفت: بعد از بررسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متوجه شدیم که آموزش و پرورش در طول سالیان با مشکل‌های متعددی مواجه بوده است چون آموزش از بدو تولد شروع می‌شود و اولین زنجیره آموزش خانواده بعد از مهدکودک، در ادامه دانشگاه ها و آموزش عالی است که در نهایت، به شرکت ها و در دوره حاضر، شرکت های دانش بنیان می رسد. برای رفع این نقص ها، سازمان ملی تعلیم و تربیت شکل گرفت.

او از نبود رقابت در میان معلم‌ها و همچنین، ارجحیت نداشتن سابقه کاری در میان معلمان گله کرد، از تصویب طرح رتبه بندی معلمان در هفته آتی خبر داد و از پرورش شخصیت های بزرگی در کانون مثل مجید مجیدی ها و عباس کیارستمی ها سخن گفت و خاطرنشان کرد: خیلی از شهرها کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ندارند که باید حل شود. بودجه سال جاری کانون 15 میلیارد تومان بود که در سال بعد، پیدا می‌کند چون انجام برنامه ها به بودجه نیاز دارد. در وضعیت فعلی کانون باید با دقت پیش رود تا کودکان و نوجوانانی پرورش دهد که آگاه به زمان باشند چون بچه های امروز با نسل های قبل فرق دارند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان از لزوم رتبه بندی مربیان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: مربیان در کانون باید رتبه‌بندی شوند چون کار با کودکان سخت است و مربی کودک باید رفتاری متناسب با بچه ها داشته و تعامل با بچه ها را بلد باشد.

رشد کودکان با انیمیشن‌های ایرانی

حامد جعفری تهیه‌کننده سینما درباره نقش انیمیشن به عنوان رسانه کودک اظهار کرد: در حوزه رسانه کودک باید به این نکته مهم توجه کرد چون ما با قهرمان هایی رشد کردیم که محصول کشور ما نبودند در صورتی که دوست داشتیم مال کشور خودمان باشند. انیمیشن موثرترین رسانه حوزه کودک و نوجوان است که به تربیت نسل کمک می کند. هشت سال قبل رویکرد کانون درباره انیمیشن تغییر کرد تا با مخاطب بیشتری ارتباط پیدا کند و «شاهزاده روم»، «فیلشاه» و «بچه زرنگ» با این رویکرد تولید شدند.

او افزود: کانون در حال ساخت یک سریال است و کالاهای مرتبط نیز درحال تولید هستند. در حال ساخت زنجیره انیمیشن‌هایی هستیم تا کودکان با مجموعه هایی رشد کنند که قهرمانان ایرانی دارند. امیدواریم این مسیر با قدرت ادامه پیدا کند.

در ادامه، گزارش مهمترین فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پخش شد.

با توجه به اینکه مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل سابق کانون در این مراسم حضور نداشت از این‌رو ویدیویی از او پخش شد و حکم مدیرعاملی به حامد علامتی با حضور وزیر آموزش و پرورش، رییس کمیسیون آموزش، حجت الاسلام و المسلمین قمی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی و سالار عقیلی اعطا شد.

نقش‌آفرینی کانون در زیست‌بوم جدید

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش سخنران بعدی این مراسم بود که درباره چهار نوع نگاه انسان‌شناسانه به کودکان توضیح داد: نگاه به کودکان از بُعد انسان شناسی چهار گونه است: ۱- ابژه، ۲- سوژه، ۳- کنشگر اجتماعی، ۴- همراه پژوهشگر و در دیدگاه تکامل یافته اسلامی کودک آزاد است تا خودش کشف کند و هفت سال اول کودکی برای کشف استعدادهای کودک در نظر گرفته می‌شود. من به عنوان یک پدر عرض می کنم که نباید خواسته های کودکان را براساس خواسته خودمان تشویق یا سرکوب کنیم.

او در توضیح نقش آموزش و پرورش در تولید ناخالص داخلی عنوان کرد: ارزش افزوده آموزش و پرورش بعد از معدن بالاترین است و تمرکز بر کودکان ارزش افزوده اقتصادی دارد چون تولید ناخالص را ارتقا می دهد که متاسفانه ما آن را نمی بینیم.

وزیر آموزش و پرورش وظایف کانون را در دوره جدید اینگونه برشمرد: در دوره جدید، کانون باید وارد تنظیم‌گری، حمایت، نظارت و سیاستگذاری شود و در زیست بوم جدید نقش آفرینی داشته باشد. امروزه نظام آموزشی به نظام تربیتی تبدیل شده است و باید انتقال ارزش های جمهوری اسلامی برای نهادینه شدن هویت ملی در اولویت قرار بگیرد و هنر و ادبیات مهمترین نقش را در تحکیم و ارتقای هویت ملی دارند.

سپس ویدیویی از شهید حاج قاسم سلیمانی همراه با سخنان مقام معظم رهبری درباره این شهید پخش شد.

کانون گنجینه‌ای از نیروهای فعال و دغدغه‌مند است

حامد علامتی مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان آخرین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: خدا را شاکرم در ایام منتسب به امام حسین (ع) و حضرت زینب (ع) قرار است در منصبی جدید در خدمت نظام جمهوری اسلامی باشم. در ادامه، از مدیران سابق و اسبق کانون قدردانی می کنم. همچنین خدا را شاکرم که شکل گیری شخصیت من در مسجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان شکل گرفت.

او نیروهای فعال و دغدغه مند کانون را گنجینه ای ارزشمند نامید و افزود: کانون گنجینه ای ارزشمند از نیروهای فعال و دغدغه مند است که زندگی شان را علی رغم کاستی ها وقف کودکان کرده اند، بنابراین تمام تلاشم را به کار خواهم بست که دغدغه مربیان را به حداقل برسانم و دست یاری به سمت همه هنرمندان، بازیگران، ادیبان، فاضلان و هر کسی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با کانون در ارتباط است، دراز می کنم تا همراه ما باشند و کمک کنند.

مدیرعامل کانون در سخنان پایانی از کودکان و نوجوانان به عنوان پایه های شکل گیری تمدن نوین اسلامی نام برد و تصریح کرد: اجرای گام دوم انقلاب اسلامی روی دوش کودکان و نوجوانان است. کودکان و نوجوانان فطرت پاکی دارند و متدین هستند و در عرصه های مختلف مثل سرود «سلام فرمانده» این موضوع را شاهد بودیم. کانون باید نقطه ثقل تولیدات ادبی، فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان باشد و به همین منظور، برنامه های مفصلی تنظیم شده است که در فرصت مناسب ارائه خواهد شد.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/