«آیینه جادو» سانسور ندارد/ اگر شفاف‌سازی نکنیم مخاطبان را از دست می‌دهیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۱
سعید اسلام زاده در گفتگو با صبا:

«آیینه جادو» سانسور ندارد/ اگر شفاف‌سازی نکنیم مخاطبان را از دست می‌دهیم

سعید اسلام زاده مجری «آیینه جادو» درباره جزئیات این برنامه رادیویی و پرداختن به رسانه و سواد رسانه‌ای در آن توضیح داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، برنامه «آیینه جادو» به تهیه‌کنندگی محسن جواهری از ۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ روزهای چهارشنبه ساعت ۲۱ الی ۲۲ در شبکه رادیویی نمایش پخش می شود.

سعید اسلام زاده مجری «آیینه جادو» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره فضای برنامه عنوان کرد: برنامه «آیینه جادو» تحلیلی از احوال رسانه، هنر و فرهنگ امروز است؛ توسعه هویت ایرانی در تولیدات هنری و فرهنگ رسانه ای، سواد رسانه ای و تبیین رویکردهای رسانه، شیوه های تاثیرگذاری و تاثیرپذیری اجتماعی آن، شناخت شناسی رسانه جنگ نرم، علوم شناختی و کارکردهای آن همه از موضعات این برنامه هستند، حتی برخی از رفتارهای اجتماعی مردم هنگام پوشش خبری در فضای مجازی، مانند زمانی که فردی فوت می کند و احساسات مردم غلیان می کند، بخش هایی از سواد رسانه است که باید به آن پرداخته شود.

او ادامه داد: رسانه و سواد رسانه ای در این برنامه هم در معنای توده ای رسانه یعنی روزنامه، تلویزیون، سینما و… مورد بررسی قرار می‌گیرد و هم رسانه ای که آن را به معنی فضای مجازی می شناسیم، چراکه تغییر ماهیت مخاطب به کاربر، کارکرد رسانه ها را تغییر می دهد.

مدیر سابق واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی ضمن اشاره به اینکه مخاطب امروزه باهوش است و همه چیز را در دست دارد، اظهار کرد: نمی توانیم مخاطب را دست و پا بسته فرض کنیم بلکه باید به او آگاهی دهیم و هم‌قدم با او جلو برویم، باید موضوعات را شفاف بیان کنیم تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

مجری «آیینه جادو» درباره نام این برنامه توضیح داد: عنوان «آیینه جادو» ذهن را به سمت برنامه ای با موضوع سینما می برد و این اتفاق درست است زیرا ما در بخشی از برنامه محور اصلی را بر مبنای هنرهای نمایشی به معنای کلان آن یعنی تئاتر، برنامه های تلویزیونی، فیلم های سینمایی و هرآنچه مخاطب امروز تماشا می کند، ازجمله شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های مجازی و… قرار دادیم زیرا این‌ها مجموعه رفتارهای رسانه ای مخاطب را شکل می دهند. همچنین ما براساس آموزه های مرتضی آوینی در زمینه سواد رسانه ای نیز جلو می رویم.

سعید اسلام زاده درباره سانسور در این برنامه خاطرنشان کرد: سانسور در این برنامه اتفاق نمی افتد زیرا خود آقای محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش و کارشناسان رسانه ای در این برنامه حضور دارند، آنها به خوبی فضای کار را می شناسند و می دانند که خط قرمز رسانه کجاست. خودسانسوری را باید کنار بگذاریم زیرا اگر ما شفاف‌سازی نکنیم مخاطبان به سراغ شبکه های دیگر و پادکست ها می روند و از اطلاعات آن‌ها تغدیه می کنند.

مجری «عصرانه هنر» درباره وجه تمایز این برنامه با دیگر برنامه ها گفت: ویژگی اصلی برنامه این است که درمورد مسائل روز صحبت می کند و رادیو هم چندسالی می شود که از این نوع برنامه ها خالی شده است، به جز شبکه رادیویی گفت‌وگو که محور برنامه های آن موضوعات تخصصی و تحلیلی است. با آمدن آقای محسن سوهانی به رادیو نمایش که خودش دغدغه پژوهش دارد و پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه است چند برنامه تحلیلی به کنداکتور شبکه های رادیو اضافه شد که اتفاق خوبی است.

اسلام زاده درباره آثار دیگرش توضیح داد: ۶ سال است در برنامه «تصویر خیال» رادیو سلامت کار می کنم که موضوع آن نقد روانشناسی فیلم های سینمایی است و «صدای پای شب» برنامه ای زنده در رادیو گفت‌وگو با محوریت ادبیات است که در آن حضور دارم، برنامه ای دیگر هم در رادیو سلامت دارم که معرفی کتاب های حوزه سلامت روان و ادبیات را شامل می شود، همچنین برنامه دیگری هم در رادیو فرهنگ دارم که یکشنبه‌ها به صورت زنده پخش می شود که در آن مباحث تئاتر را به صورت خبری جلو می بریم.

راوی برنامه «کتابخوان» در پایان درباره طرحی که برای یک برنامه رادیویی دارد توضیح داد: چند طرح رادیویی دارم که یکی از آنها درباره تاریخ فرهنگ و هنر در قرن گذشته با محوریت ادبیات، هنرهای تجسمی، معماری، شعر، داستان، تلویزیون، روزنامه، تئاتر، سینما و فرهنگ است که تحولات این هنرها در طول زمان را مورد بررسی قرار می دهد. این برنامه یک برنامه پژوهش محور است که بخش عمده ای از پژوهش‌های آن را به طور جسته و گریخته به تنهایی انجام داده‌ام اما نیاز به پژوهش بیشتری دارد تا تبدیل به برنامه رادیویی شود و برای مخاطب جذابیت شنیداری پیدا کند. اگر روند پژوهش این برنامه انجام شود، فکر می‌کنم در نیمه دوم سال جاری بتوانیم تولید اثر را آغاز کنیم. جایگاه اینگونه برنامه ها در رادیو است و رادیو ایران هم باید این مجموعه را پخش کند زیرا می تواند با همه شهر های کشورمان ارتباط برقرار کند. پیشنهاد این را هم دادم که همزمان با تولید به صورت پادکست نیز آماده شود تا مخاطبانی که دسترسی به رادیو ندارند، از آن طریق بتوانند برنامه را دنبال کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است