جزییات ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران اعلام شد/ معرفی داوران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۳
در نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر ؛

جزییات ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران اعلام شد/ معرفی داوران

نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران در موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا وابسته به فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نشست خبری و رونمایی از پوستر ششمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران، صبح روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱، با حضور حمید فروتن رییس و عضو هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، ابوالفضل نسایی دبیر ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران، محمد صیاد، اسماعیل عباسی، سعید صادقی عکاسان پیشکسوت خبری، سیف الله صمدیان عضو هیات موسس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، عکاس و مستندساز پیشکسوت، محسن سلیمانی سرپرست موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا، در سالن کنفرانس حوض خانه موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا وابسته به فرهنگستان هنر برگزار شد.

نشست خبری ششمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره بابک برزویه هنرمند عکاس و اشاره به فعالیت های او در حوزه مطبوعات علاوه بر سینما و تئاتر شروع شد.

سیف الله صمدیان در سخنان ابتدایی عنوان کرد: ایران کشوری است که از صبح تا شب درگیر اتفاق است در صورتی که این اتفاقات در کشورهای دیگر چند سال یکبار اتفاق می افتد و نشان از اهمیت نقش موثر عکاسان مطبوعاتی دارد.

او افزود: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران از معدود انجمن هایی که است که می توان با افتخار کنارشان نشست و طوری پیش می روند که تاریخ از آنها خجالت نکشد و آنها از تاریخ خجالت نکشند چون برای ثبت تاریخ قدم برمی دارند.

وی فعال بودن را صفت بارز بابک برزویه دانست و گفت: بابک برزویه آدم فعالی بود و این فعال بودن متاسفانه به فراموشی سپرده شده است چون حالا آدم ها یا استعداد دارند ولی پیگیری نمی کنند و این منجر به فعال نبودن می شود.

این مستندساز خاطرنشان کرد: بابک برزویه یکی از نمادهای درخشان این حوزه بود و در فعالیت های فرهنگی، هنری و تشکیلاتی حضور مستمر داشت که من خودم به شخصه شاهد آن در انجمن های مختلف بودم. امیدوارم این فعال بودن و حضور نمادین او را بتوانیم در زندگی های خودمان پیاده کنیم.

سیف الله صمدیان در سخنان پایانی گفت: فقدان بابک برزویه آنقدر خبرش داغ است که فراموش نمی شود و متاسفانه هر روز داغ جدیدی می آید و داغ قبلی را از یاد می برد. من با اینجا بودن یاد حبیب صادقی عکاس پیشکسوت خبری افتادم که سالم، صمیمی و صادق در این دوران سیاست زده زندگی کرد.

عکاسان شاغل در رسانه ها با مشکلات زیادی مواجه هستند

حمید فروتن سخنانش را با تسلیت درگذشت بابک برزویه به جامعه عکاسی آغاز کرد سپس نقبی به تاریخچه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران زد و گفت: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران که سیف الله صمدیان از اعضای هیات موسس آن است، ۲۲ سال است فعالیتش را شروع کرده و از قدیمی ترین انجمن صنفی در حوزه عکاسی است. عضوگیری از طریق فعالیت در رسانه ها به عنوان عکاس خبری انجام می شود و نزدیک به ۴۰۰ عضو پیوسته و وابسته دارد.

این عکاس راجع به مشکلات عکاسان مطبوعاتی عنوان کرد: عکاسان شاغل در رسانه ها با مشکلات زیادی مواجه هستند از جمله اینکه عکاسان مطبوعاتی دستمزد کمی دارند و تجهیزات گران قیمتی را حمل می کنند.

وی افزود: در روز خبرنگار به وزیر عرض کردیم که تجهیزات را به شکل ارزان در خدمت عکاسان قرار بدهند.

رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران از تلاش ها برای رفع مشکلات عکاسان خبری خبر داد: بیمه شدن عکاسان مساله مهمی است و رویکرد امسال این انجمن و با صندوق اعتباری هنر جلساتی برگزار و قرار شده این مساله حل شود. عکاسان را رسانه ها بیمه نمی کنند به ویژه اگر حق التصویر باشند.

وی از نبود امنیت شغلی در حرفه عکاسی خبری گفت: عکاسان مطبوعاتی امنیت شغلی ندارند چون هر لحظه ممکن است جایگزینی برای آنها پیدا شود یا وقتی برای پوشش خبری در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و غیره می روند، با آنها برخورد صورت بگیرد.

این عکاس از برگزاری جلساتی با ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات داخلی خبر داد و افزود: در مسائل صنفی با ایمان شمسایی جلساتی داشتیم که مشکلات را حل کنیم. او چون خبرنگار بوده است مسائل را خوب درک کرد.

وی به انتشار تعرفه عکاسان مطبوعاتی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد: تعرفه عکاسان مطبوعاتی هر ساله منتشر می شود هرچند بدون عیب نیست و حاشیه هایی دارد. این تعرفه ها با مشورت دبیران عکس رسانه ها، اساتید و پیشکسوتان تعیین می شود. با اینکه ضمانت اجرایی ندارد، در جلسه با معاونت مطبوعاتی تلاش کردیم تا اقداماتی صورت بگیرد که با تعامل با دبیران رسانه ها آن را اجرایی کنند و امیدواریم رسانه ها همکاری کنند.

رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، تعامل با انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان تهران به منظور برپایی برنامه های مشترک در بحث آموزشی و مسائل صنفی را از دیگر برنامه های این انجمن بیان و ابراز امیدواری کرد: چون هم صنفی هستیم از این رو امیدواریم بتوانیم کارهای مشترک خوبی را انجام بدهیم.

وی درباره روند اداره این انجمن صنفی گفت: انجمن هیات مدیره ای اداره می شود و همه مشارکت دارند و همه برای دستیابی به اهداف تلاش می کنند از این‌رو من از همه آنها برای اینکه پای کار هستند، تشکر می کنم.

فروتن در سخنان پایانی درباره برنامه های افتتاحیه اظهار کرد: ششمین دوره است و خوشحالم به دوره ششم رسیدیم. این دوره برخلاف پنج دوره قبل در خانه هنرمندان ایران نیست و در موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا برگزار می شود. افتتاحیه ۲۸ مرداد ماه با حضور استادان و مسئولان خواهد بود و عکس یادگاری دسته جمعی گرفته می‌شود. من از همه عکاسان می خواهم در افتتاحیه حضور پیدا کنند.

رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران ابراز امیدواری کرد سال های آینده هم با فرهنگستان هنر همکاری داشته باشند.

بعد دو سال شرایط کرونایی نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با شرایط متفاوت برگزار می شود

در ادامه نشست ابوالفضل نسایی صحبتش را با تسلیت درگذشت بابک برزویه شروع و از اینکه این مسئولیت را در کنار این هنرمندان برعهده گرفته است، ابراز خرسندی کرد و راجع به شرایط برپایی رویداد گفت: بعد دو سال شرایط کرونایی نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با شرایط متفاوت برگزار می شود چون دو دوره نمایشگاه نداشتیم. در دوره ششم، ۳۴۷ عکاس، ۲۱۷۵ عکس در قالب تک عکس و مجموعه عکس در بخش های مندرج در فراخوان ارسال کردند.

او از اضافه شدن یک بخش جدید به رویداد خبر داد: بخش پروژه های بلندمدت در دوره جدید اضافه شد تا عکاسانی که پروژه های طولانی مدت برای عکاسی دارند، داستان ها را با ما اشتراک بگذارند. همچنین، در بخش مولتی مدیا، ۲۶ اثر با مدت زمان ۳ تا ۱۰ دقیقه به نمایش درخواهد آمد.

نسایی راجع به برنامه های جنبی عنوان کرد: یک هفته نشست تخصصی در قالب کارگاههای آموزشی و نمایش فیلم از روز بعد از افتتاحیه در موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا برگزار می شود. نمایشگاه آثار تک عکس و مجموعه عکس تا ۶ شهریور برقرار خواهد بود. همچنین، در هر بخش مندرج در فراخوان یک نفر برگزیده معرفی می‌شود.

وی در انتها از داوران رویداد نام برد و گفت: محمود کلاری، رضا معطریان، پیمان هوشمندزاده، علی آقاربیعی، روح الله وحدتی داورانی هستند که در ۲ روز آثار را داورانی کردند. همچنین مثل سال های قبل از سوی کمیته پیشگامان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران از دو عکاس پیشکسوت تجلیل خواهد شد که اسامی آنها اعلام نمی‌شود.

از مهجورترین انجمن ها، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران است

محسن سلیمانی راجع به درگذشت بابک بروزیه گفت: برای از دست دادن بزرگانی که در عرصه هنر داریم که بابک برزویه، حبیب صادقی و هوشنگ ابتهاج از آن جمله هستند، بسیار ناراحت هستم. با هر داغ، داغ قبلی فراموش می شود پس باید قدر همدیگر را بدانیم.

وی افزود: من در انجمن های زیادی عضو هستم و در مطبوعات و رسانه های مکتوب خیلی کار کردم ولی همیشه افتخارم این بوده است که عضو انجمن عکاسان مطبوعاتی هستم.

او خطاب به رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران گفت: شما اینجا مهمان نیستید و خانه خودتان است. من تلاش کردم هر جا بوده ام خدمتی به این مجموعه داشته باشم. امیدوارم با بودن و نبودن من این نشان همیشه اینجا برگزار شود.

این عکاس در انتها، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران را از مهجورترین انجمن ها نامید و گفت: از مهجورترین انجمن ها، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران است. حتی مسئولان زحمات عکاسان مطبوعاتی را کمتر دیده اند؛ برخلاف تاثیرگذاری که دارند. اینجا به عنوان بزرگترین محفل نمایشگاهی کشور سعی می کنیم فعالیت های آنها بیشتر دیده شود.

سعید صادقی عکاس انقلاب در سخنان کوتاهی از لزوم توجه به آثار عکاسان نسل های قبل در دانشگاه ها و محافل هنری سخن گفت تا تاثیرگذاری آن سنجیده شود.

اسماعیل عباسی در مقام آخرین سخنران عنوان کرد: در چهارچوب نشان می خواهم صحبت کنم و نگاهی به نشنال جئوگرافیک بیندازم که بنیانگذار آن گراهام بل بوده و از آن زمان تا به حال منتشر می شود و بخش اعظم آن مدیون پیگیری و همراهی آدم های مختلف بوده است.

او به نشان به عنوان بهانه ای برای اعتباربخشی به حرفه عکاسی خبری اشاره و ابراز امیدواری کرد: امیدوارم این نشان نه به عنوان مسابقه بلکه تجلیل از این حرفه در نظر گرفته شود. آرزوی من این است که نشان عکس مطبوعاتی ایران هر چه بیشتر عمر کند.

با پایان نشست خبری، از پوستر ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با طراحی مرتضی فرج آبادی براساس عکسی از علی خارا از اتفاقات افغانستان و مربوط به طالبان و تحولات اخیر رونمایی شد.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است