نام آیدین آغداشلو بین ۵۰۰ هنرمند پرفروش جهان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۷

نام آیدین آغداشلو بین ۵۰۰ هنرمند پرفروش جهان

نام آیدین آغداشلو هنرمند ایرانی در فهرست 500 هنرمند برتر جهان در زمینه فروش آثار قرار گرفت.

به گزارش صبا، «آرت‌پرایس» مهم‌ترین مرجع مارکت هنر جهان در کنار «آرترون» و پلتفرم تحلیل داده‌های بازار ( AMMA) در گزارش جدیدشان در حالی اسامی ۵۰۰ هنرمند برتر سال ۲۰۲۱ را منتشر کردند که نام آیدین آغداشلو هنرمند ایرانی نیز در این فهرست به چشم می خورد.

در صدر این فهرست ۵۰۰ تایی که دربردارنده هنرمندان ادوار مختلف هنری جهان است، نام هایی چون پابلو پیکاسو، ژان میشل باسکیا، اندی وارهول، کلود مونه، گرهارد ریشتر، ژانگ دای شین، ونسان ون گوگ، بنکسی، سای تومبلی، یایویی کوساما و… دیده می‌شود.

«آرت‌پرایس» به‌عنوان یکی از منتشرکنندگان این فهرست، نقشی راهبردی در ارائه بانک اطلاعات هنرمندان دنیا دارد. مانیتور بازار هنر آرترون (AMMA) نیز که در تهیه این گزارش با «آرت‌پرایس» همکاری کرده، یک پلتفرم معتبر چینی در زمینه خدمات داده بازار است که بر جستجوی داده‌ها در زمینه آثار هنری تمرکز دارد.

چیزی که اهمیت این فهرست را نشان می‌دهد، آن است که این ۵٠٠ هنرمند از بین بیش از ۵٠٠ هزار هنرمند فعال در سراسر جهان انتخاب شده‌اند. این مؤسسه، اطلاعات مورد نیاز برای این رتبه‌بندی را از طریق مؤسسات اصلی حراج، گالری‌های دنیا و مجموعه‌داران تهیه می‌کند. «آرت‌پرایس» با دسترسی به اطلاعات و تصاویر بیش از صد ‌میلیون اثر هنری از سال ١٧٠٠ میلادی به این سو به تحلیل‌ خود در عرصه هنر شهرت دارد.

تحلیل ارائه شده در این گزارش بر اساس نتایج حراج هنرهای زیبا (Fine Art) است که بین یکم ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ جمع آوری شده است. تفاوت این گزارش با گزارش قبلی «آرت‌پرایس» در سال ۲۰۲۱  منتشر شد، آن است که گزارش ذکر شده تنها به معرفی ۵۰۰ هنرمند برتر جهان در شاخه هنر معاصر اختصاص داشت در حالی که گزارش اخیر هنرمندان تمام شاخه‌های هنری از جمله استادان قدیمی، هنرمندان قرن نوزدهم، هنرمندان مدرن، هنرمندان پساجنگ و هنرمندان معاصر را دربرمی‌گیرد. برای جمع‌آوری داده‌های این گزارش، رسانه های مختلفی مانند نقاشی، مجسمه، طراحی، عکس، چاپ، فیلم، اینستالیشن و NFT مورد بررسی قرار گرفته است.

بآیدین آغداشلو در بین هنرمندان ایرانی، کسی است که آثارش بیشترین فروش را در حراج‌ها داشته است. او در این فهرست در رتبه ۴۸۳ قرار دارد. بیشترین قیمتی که برای فروش اثری از او چکش خورده، حدود ۲/۳ میلیون دلار بوده است. مجموع ۲ اثر فروش‌رفته از او ارزشی برابر با سه میلیون و سیصد و هشتاد و شش هزار دلار داشته است. نکته جالب این فهرست آن است که لوکوربوزیه معمار، طراح و نقاش نام آشنای سوئیسی فرانسوی در رتبه ۴۶۷ قرار دارد.

شاخص قیمت آثار آغداشلو از حراج‌های لندن و تهران به دست آمده است. حراج‌ لندن معمولا محل خوبی برای عرضه آثار گران‌بها و فروش آثار با قیمت‌های نجومی است. برخی هنرمندان ایرانی که در حراج‌ تهران حضور مستمری داشته‌اند، شاخص قیمت فروش بیشتری را از آن خود کرده‌اند. حراج تهران نیز اکنون یکی از حراج‌های قدرتمند منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید که هرچند بین المللی نیست و تنها روی هنرمندان ایرانی تمرکز دارد اما فروش‌هایش مورد استناد مؤسسات و مراجعی چون «آرت‌پرایس»، «آرترون» و «فیاک» قرار می‌گیرد. مبنای «آرت‌پرایس» و «آرترون» برای این رتبه‌بندی، حجم فروش آثار هنرمندان تمامی ادوار هنری جهان حدفاصل یکم ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ بوده است و درعین‌حال بیشترین رقمِ حاصل از چکش‌خوردن آثار این هنرمندان هم در این رتبه‌بندی دخیل بوده است.

در صدر فهرست ۵٠٠ هنرمند پرفروش تمام شاخه‌های هنری سال ۲۰۲۱، نام نقاش اسپانیایی پابلو پیکاسو به چشم می‌خورد. پیکاسو با حجم کلی فروش ۶۷۱ میلیون‌دلار بابت ۳۴۵۲ اثر در حراج‌های بین‌المللی از اول ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، پرفروش‌ترین هنرمند این سال محسوب می‌شود. گران‌ترین اثر او در حراج‌های جهانی به مبلغ ۱۰۳ میلیون دلار به فروش رسیده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است