نقدنویسی نیازمند شناخت قوانین و قواعد نقد است/ یاریگری اهل اندیشه و علم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۶
محمدعلی نویدی در گفتگو با صبا:

نقدنویسی نیازمند شناخت قوانین و قواعد نقد است/ یاریگری اهل اندیشه و علم

کتاب «نقدپژوهی و نقد اثربخش» جدیدترین اثر محمدعلی نویدی در انتشارات دایره دانش به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، کتاب «نقد پژوهی و نقد اثربخش» جدیدترین اثر محمدعلی نویدی نویسنده و استاد اندیشه ورزی است که در انتشارات دایره دانش منتشر شده و به موضوع و مقوله نقد و نقادی پرداخته است.

این نویسنده در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: این کتاب حاصل پژوهش و تدریس و تجربه بنده در طول چندین سال گذشته است، در واقع، برای پاسخ به نیاز جامعه علمی ایران به مساله نقد پژوهی و نقد اثربخش به نگارش در آمده است. این کتاب در مسیر اندیشه‌ورزی، پرسشگری، سنجش متون و مطالب یاریگر اهل اندیشه و علم است.

او ادامه داد: نقد و بررسی، با عیارشناسی و اعتبارسنجی محصولات و محتوای اندیشگی و علمی سر و کار دارد. آموزش و تمرین و ممارست نقد نیازمند شناخت قواعد و قوانین نقادی است زیرا نقدپژوهی، خود بخشی از تولید اندیشه و علم است و بدین دلیل این کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است.

این نویسنده فصل‌های کتاب را شرح داد: این کتاب در چهار فصل تحقیق و تنظیم و تدوین شده است؛ «کند و کاوی در معانی نقد و نقادی»، «ضرورت نقدپژوهی»، «ویژگی های نقادان اثربخش» و «قواعد پیشنهادی برای نقادان و نقدپژوهی.»

او افزود: به یاد داشته باشیم، اندیشه ورزی و عقل پروری بنیان و اساس زندگی واقعی انسان و پیشرفت یک جامعه است. بدین سان، نقدپژوهی و نقادی یک مرحله اصلی در فرآیند عقلانیت و اندیشه ورزی و خردمندی است.

نویدی در پایان درباره مخاطبان این کتاب توضیح داد: مخاطب این کتاب در وهله‌ اول جامعه علمی کشور و اهل دقت و نظر و علاقه‌مندان به ژرف‌نگری و نقدپژوهی است‌ در مرحله‌ بعد علاقه‌مندان به مطالعه و پژوهش و اهل کتاب مخاطب این کتاب هستند. در پایان باید تاکید کنم که نقدپژوهی و نقادی، در اصل، یک دانش و هنر است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است