طیفی از سینماگران درگیر سود و طمع خود شده‌اند/ ترجیح می‌دادم فقط نقش سهراب را بازی کنم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۲
کارگردان «رویای سهراب» در گفتگو با صبا:

طیفی از سینماگران درگیر سود و طمع خود شده‌اند/ ترجیح می‌دادم فقط نقش سهراب را بازی کنم

علی قوی‌تن با انتقاد از سینماگران و خانه سینما درباره فیلم «رویای سهراب» توضیحاتی را ارائه داد.

علی‌ قوی‌تن کارگردان٬ تهیه‌کننده و بازیگر فیلم «رویای سهراب» که به تازگی نمایش آن در سینماهای کشور شروع شده است٬ در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا با بیان اینکه در سینمای ایران به طور شایسته به زندگی مفاخر ایرانی توجه نمی شود٬ توضیح داد: وجود دو دلیل باعث شد تا من فیلمی را درباره سهراب سپهری بسازم؛ اول اینکه مثل بسیاری از افراد دیگر که از نوجوانی علایق خاصی دارند و آن ها را دنبال می‌کنند٬ بنده نیز علاقه خاصی به سهراب سپهری و شعرهایش داشتم و رفته رفته در برهه‌ای از زمان فرصت مطالعه درباره زندگی تعدادی از شعرا و مفاخر ایرانی و آشنایی بیشتر با آن‌ها پیش آمد و بر حسب نیازی که حرفه ما دارد٬ این شرایط ایجاب می‌کرد تا به عنوان یک سینماگر٬ نویسنده و حتی نقاش به زندگی مفاخر میهنمان بپردازم و اینجا بود که تمایلم برای شناخت سهراب بیشتر از پیش شد و آن چه که از زندگی٬ دیدگاه و نوع تفکراتش نسبت به این دنیای فانی فهمیدم باعث شد تا علاقه من نیز به این شاعر عزیز بیشتر شود.

این نویسنده درباره نکته دوم گفت: اکثرا دوستانی که با بنده در رفت‌و‌آمد بودند به من میگفتند که به لحاظ چهره شباهت زیادی با سهراب دارم و همچنان اصرار داشتند که با وجود این شباهت٬ به عنوان یک نویسنده و فیلمساز چرا هیچ اقدامی در این باره نمی‌کنی؟  که البته بنده بیشتر مایل بودم تا یک کارگردان دیگری برای ساخت چنین اثری پیش‌قدم شود و من صرفا به عنوان یک بازیگر در این پروژه حضور داشته باشم اما سینمای شاعرانه ما چندان مخاطب ندارد و تماشای اینگونه آثار بین مردم خیلی رایج نیست و آشنایی با آن ندارند چراکه سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت نمی‌گیرد و فیلمسازان و تهیه‌کنندگان به نوعی نگران آن هستند که استقبال خوبی صورت نگیرد و دچار ضرر و زیان مالی شوند بنابراین تمام تلاششان بر این است که یک فیلم معمولی با تعدادی از بازیگر صرفا برای سرگرمی مردم نولید کنند و به همین دلیل فیلم خوبی در این حوزه ساخته نمی‌شود تا مردم با این نوع از آثار آشنایی پیدا کنند و علاقه‌ای نشان بدهند.

او افزود: تمامی این دلایل باعث شد تا به این نتیجه برسم که اکنون توانایی آن را دارم که زمان و سرمایه‌ام را به همراه دوستانی که دوست داشتند برای این کار سرمایه‌شان را به خطر بیندازند و نه با امید کسب سود و درآمد بیشتر بلکه با این انگیزه که اثری خوب و باکیفیتی را درباره یک شاعر ملی به عرصه تولید برسانند٬ برای ساخت فیلم «رویای سهراب» در نظر بگیرم.

قوی‌تن در پاسخ به این پرسش که تجربه کار کردن همزمان بازیگر٬ کارگردان و تهیه‌کننده به چه صورت است٬ تشریح کرد: دشواری‌های همزمان کار کردن با سه عنوان بازیگر٬ تهیه‌کننده و کارگردان بی‌شمار است و از سوی دیگر کسی هم حاضر نبود تا برای این پروژه سرمایه‌گذاری کند و یا به بیان دیگر تهیه‌کنندگی این کار را برعهده بگیرد اما به هر حال بنده در گذشته نیز فیلم‌هایی با مضامین فرهنگی ساخته بود و به همین دلیل با این شیوه کار کردن آشنا بودم و تجربه کافی داشتم و وجود چنین چیزی به من این اطمینان را داد که می‌توانم چنین کاری را انجام بدهم اما همانطور که قبل‌تر گفتم بیشتر دوست داشتم تا صرفا به عنوان یک بازیگر در این فیلم نقش داشته باشم تا کارگردان و اکنون نیز اگر چنین کاری به عنوان یک مجموعه و یا سریالی برای ساخت در نظر گرفته شود٬ حاضر هستم تا در این پروژه به عنوان یک بازیگر فعالیت داشته باشم.

وی درباره دلایل مراجعه کم به سینمای بیوگرافی در ایران گفت: به صراحت می‌توان گفت که دلیل اصلی که مانع از رشد این سبک از فیلمسازی شده است٬ صنف خودمان و خانه سینما است. خانه سینما همیشه به دنبال مقصر اصلی میان وزارت فرهنگ و ارشاد و دیگر سازمان‌های مربوطه می‌‌گردد اما تا حدود قابل توجهی بسیاری از اختیارات به خانه سینما سپرده شده است مانند جدول پخش که در حال حاضر در اختیار خانه سینما درآمده است و از زمانی که این قابلیت به دست آن‌ها افتاد٬ اوضاع به هم ریخته شد و از سویی نیز اهمیت به خواسته‌های کارگردانان و فیلمسازان داده نمی‌شود. حتی در این باره سینماهای مطرح کشور هم مایل به همکاری و ازخود‌گذشتگی نیستند و تلاشی برای معرفی فیلم‌هایی این چنینی نمی کنند فقط به خاطر اینکه نگران فروش و سود خودشان هستند.

این کارگردان سینما اضافه کرد: مشکل اصلی خودمان هستیم نه مردم و ما این اجازه را به مردم نمی‌دهیم که با ژانرهای متفاوت آشنا شوند و درواقع وجود همه این موانع به دلیل طمعیست که اعضای صنف ما به آن مبتلا هستند. متاسفانه سینمای ما دست افرادی افتاده است که فقط ادعای سینماگر بودن٬ می‌کنند. اگر سینماگری روزی فیلمی فقط برای مردم و نه به دنبال سود٬ بسازد و قدمی برای هموطنان خودش بردارد٬ آن وقت است که می‌توان گفت ما با یک هنرمند فاخر روبه‌رو هستیم. تعدادی از تهیه‌کنندگان سعی داشتند تا با اقتصادی‌تر کردن این فیلم به هدف خودشان برسند اما من مانع از این اتفاق شدم زیرا تمام هدفم این بود که خود واقعی سهراب سپهری را به مردم نشان دهم و مردم عزیزمان را با دیدن این فیلم با همان لطافت و فسلفه نگاه سهراب آشنا کنم. قطعا هیچ آدم عاقلی جز من چنین خطری را نمی‌کند که در سال ۱۳۹۷ سه میلیارد سرمایه‌اش در معرض خطر بگذارد؛ همان سرمایه‌ای که اگر آن زمان یک ملکی را تهیه می‌کردم قطعا سود بیشتری دریافت می‌کردم و من وقت و سرمایه‌ام را به خطر انداختم تا بتوانم لطف سهراب را جبران کنم.

این کارگردان و تهیه‌کننده جزئیات بیشتری را درباره زمان صرف شده برای ساخت این فیلم بیان کرد: حدودا دو ماه مانده بود به پایان سال ۱۳۹۶ که وارد مرحله پیش‌تولید شدیم و در اوایل سال ۱۳۹۷ وارد مرحله تولید شدیم و تقریبا در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ فیلم آماده شد که بعد از آن متاسفانه جشنواره فیلم فجر هیچ توجهی به این فیلم نکرد و از این رو فیلم را برای جشنواره‌های خارجی ارسال کردیم و با استقبال خوبی برخورد کردیم.

سازنده فیلم «پل سفید» اظهار کرد: بنده مدام در تلاش بودم تا به سهراب نزدیک‌تر شوم و به درک بهتری از او برسم و آن چیزی باشد که خود سهراب است چراکه همواره در قبال او احساس مسئولیت می‌کردم و به همین دلیل من مانع خودم بودم اما با وجود همه این‌ها بازی کردن به عنوان کسی که همیشه در زندگی الگوی من بوده است٬ احساس بسیار خوبی داشت.

علی قوی‌تن پیش‌بینی‌اش را در باب بازخورد مخاطبان مطرح کرد: دو موضوع می‌تواند باعث موفقیت این فیلم شود٬ اول اینکه اطلاع‌رسانی خوبی صورت بگیرد چراکه متاسفانه مردم ما در حال حاضر غرق در مشکلات هستند و گاه متوجه یک سری از پدیده‌ها نمی‌شوند از این رو مطلع‌ کردن بسیار مهم است و اگر این اطلاع‌رسانی به شکل درست انجام شود٬ مردم ما قطعا برای تماشای این فیلم به سینماها مراجعه خواهند کرد و از آنجایی که «رویای سهراب» یک فیلم خانوادگی و فرهنگی است٬ می‌تواند هر قشری را به سمت خود جذب کند و نکته دوم اینکه سینماگران ما سلیقه مردم را به سمت فیلم‌هایی کشانده‌اند که صرفا فقط مخاطب را سرگرم می‌کند و هیچ محتوای خاصی را ارائه نمی‌دهد. اگر مردم هوشیارانه و فراتر از این ذائقه‌ای که برایشان ایجاد و به نوعی تحمیل شده است٬ عمل کنند و با این هدف که ۹۰ دقیقه خود را فقط برای شناختن سهراب صرف کنند٬ قطعا این فیلم به موفقیت‌های خوبی خواهد رسید.

او در پایان درباره کارهای جدیدش خاطرنشان کرد: ما نایستاده ایم٬ ما در حال حرکتیم و همچنان کار می‌کنیم و بنده قطعا برای آینده فیلم‌های خاص خودم را در نظر دارم اما البته فعلا قصد ندارم که اول در داخل کشور به نمایش بگذارمشان چراکه فکر می‌کنم٬ ما کارگردانان این رسالت را برعهده داریم تا جهانی‌تر عمل کنیم و افراد خارجی را با هنر سینمای ایران آشنا کنیم.

فیلم سینمایی «رویای سهراب» درباره عاشقانه های زندگی شاعر و نقاش معاصر ایران سهراب سپهری است و علی قوی تن خود به دلیل شباهتش به سهراب سپهری، نقش سهراب را بازی کرده، و ساعد نیک ذات مدیر فیلمبرداری و بهروز شهامت طراحی و ترکیب صدا، بهزاد عبدی موسیقی، تدوین مهدی حسینی وند، طراحی چهره پردازی رحیم مهدیخانی، و مجری طرح برعهده حامد قوی تن بوده است.

مهدی سلطانی، بهاره کیان افشار، لاله اسکندری، ترلان پروانه، فروغ امجدی، حسین محمدیان و غزاله اکرمی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

پریسا مقیلان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000