شرکت‌کنندگان پس از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان رها نمی‌شوند/ امسال برگزیده نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰
در نشست خبری مطرح شد؛

شرکت‌کنندگان پس از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان رها نمی‌شوند/ امسال برگزیده نداریم

نشست خبری بیست‌ونهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان امروز ۳۰ مردادماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نشست خبری بیست‌نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان صبح امروز ۳۰ مردادماه در سالن جلسات معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و رییس جشنواره در ابتدای این‌ نشست خبری عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که ما نمی‌توانیم از شوروشوق فطری سنین جوانی بگذریم و اگر این فطرت جوانی در حوزه هنر به درستی هدایت شود، اتفاقات خوبی رخ می دهد.

او ادامه داد: مهم‌ترین وسیله معرفی فرهنگ و تمدن هر کشوری حوزه هنر است و به بیان مقام‌ ‌معظم رهبری هنر رساترین زبان برای بیان نقاط ضعف و قوت هر کشور و اصلاح آن‌ها است که این اتفاق با استفاده از توانایی و ظرفیت جوانان امکان‌پذیر است. در این راستا رویکردهای رهبری در سند توسعه معطوف به جوانان است و این موضوع تکلیف ما مسئولان را در حوزه اجرا و سیاستگذاری سنگین‌تر می‌کند.

مدیرکل هنرهای تجسمی درباره اهداف جشنواره توضیح داد: هدف اصلی این جشنواره کشف استعدادهای جوان و پرورش آن‌هاست. در این راستا نوآوری‌هایی در این دوره از جشنواره صورت گرفته است و شرکت‌کنندگان بعد از جشنواره رها نمی‌شوند بلکه تازه کار جشنواره شروع می‌شود.

او ادامه داد: این ظرفیت‌سازی موجب کادرسازی هنر اصیل ایرانی – اسلامی خواهد بود که یکی از خصوصیات اصلی این جشنواره همین مساله همراهی هنرمندان جوان با استادان خود است.

سهرابی در پایان تاکید کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان برای اولین‌بار امسال در پایتخت برگزار می‌شود و در سه روز جشنواره در خدمت رسانه‌ها خواهیم بود.

رحیمیان دبیر هنری جشنواره در ادامه این نشست تصریح کرد: نکته قابل اهمیت این دوره ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره است که ترکیبی از مسئولان کشور و هنرمندان و اعضای خارج از دولت است. خوشبختانه باتوجه به ترکیب انتخاب شده، این شورا از بضاعت قابل توجهی برخوردار بوده و هست. شاید تصور این باشد که فعالیت‌های شورای سیاستگذاری تنها به رویکردهای کلی و تحولات اجرایی محدود می‌شود اما خوشبختانه به دلیل ترکیب هنرمندانی که در شورا وجود داشتند و حداقل ۲ نفر از آن‌ها برگزیدگان دوره قبل بودند، بررسی‌های قابل توجهی از ادوار گذشته صورت گرفت و بر این اساس توانستیم به نکات قابل توجهی برسیم.

او ادامه داد: رویکرد جشنواره طی دوران گذشته تمرکززدایی از تهران و رفتن به شهرستان‌ها در تعامل با اداره کل‌های ارشاد در استان‌ها بوده و هست به این‌ صورت که ادارات کل استان‌ها این استعدادها را معرفی می‌کنند تا از امکانات و آموزش استادان بهره‌مند شوند و درعین‌حال تعاملات نیز حفظ شود. ما این اتفاق را باید به مثابه سرمایه فرهنگی مرکز هنرهای تجسمی بدانیم.

دبیر جشنواره از تغییرات این دوره گفت: طی بررسی‌ سال‌های گذشته، رویکرد این دوره کمی تغییر یافت و خوشبختانه این‌ تغییرات منجر به کاهش کمی آثار رسیده به جشنواره نشد. هرچند که ما به دنبال افزایش کیفی آثار جشنواره هستیم. درواقع وجه تمایز این جشنواره با سایر رویدادهای هنری و فعالیت‌های ارشاد آموزش‌محور بودن آن است و ارتباط مستقیمی که میان شرکت‌کنندگان و استادان در یک فضای متفاوت ایجاد می‌شود.

او اعلام کرد: در این دوره بنابر ذوق و سلیقه دوستان دست‌اندرکار، جشنواره در یک باغ در شمال تهران و در اردوگاه شهید باهنر برگزار می‌شود و همین موضوع منجر به این شد که کانسپت این جشنواره با تاکید بر توجه به محیط زیست ایران انتخاب شود.

جشنواره پس از اختتامیه همچنان ادامه دارد

این هنرمند افزود: امسال ما از استادانی بهره بردیم که علاوه‌بر اینکه هنرمندان شناخته‌‌شده‌ای هستند، سابقه تدریس و آموزش نیز دارند. این دوره سه روزه کارگاهی و آموزشی برخلاف دوره‌های قبل خاتمه پیدا نمی‌کند و میان شرکت‌کنندگان رقابتی برای برگزیده شدن وجود ندارد بلکه این شرکت‌کنندگان وارد مرحله سوم می‌شوند و در فضای مجازی که ادامه دوره حضوری آن‌هاست، آموزش خود را پیگیری می‌کنند و این ارتباط میان هنرجویان و کارگروه‌های مختلف پس از اتمام جشنواره نیز ادامه پیدا می‌کند. حتی سفرهایی برای استادانمان درنظر گرفته‌ایم تا درصورت نیاز با تخصیص اعتبارات به مراکز استان‌ها بروند و کلاس‌های حضوری خود را در آنجا برگزار کنند.

رحیمیان درباره انتخاب آثار اظهار کرد: ما سعی کردیم در انتخاب آثار به سمت شایسته‌سالاری برویم و افرادی را انتخاب کنیم که شایستگی آموزش داشته باشند. این جشنواره یک حرکت مقطعی از سوی اداره کل هنرهای تجسمی نیست بلکه یک پروژه بنیادین و پژوهشی است.

دبیر جشنواره در پایان خاطرنشان کرد: یک فضای نمایشگاهی در اختیار استادان و هنرجویان قرار می‌دهیم تا آن‌ها از همین شهریور ماه به سمت تولید اثر هنری بروند که قابلیت ارائه داشته باشد و به امید خدا اواخر آذرماه یا اوایل دی ماه این نمایشگاه برگزار می‌شود. حتی این ارائه‌ها می‌تواند به صورت خلاقانه یا گروهی باشد درواقع نمایشگاه یک کار گروهی‌ حاصل تلاش استاد و هنرجو است.

عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره تجسمی جوانان اظهار کرد: در ادوار مختلف که در استان‌ها شرکت می‌کردیم افراد زیادی متقاضی بودند که جشنواره یک‌بار در تهران به صورت حضوری برگزار شود تا از امکانات پایتخت استفاده کنند که شکر خدا امسال این موضوع محقق شد. در این دوره برنامه ریزی شده است که شرکت‌کنندگان از مراکز هنری خاص تهران مانند موزه هنرهای معاصر تهران بازدید به عمل بیاورند.

او در ادامه به اعلام آمار جشنواره پرداخت و گفت: تعداد کل ثبت‌نام‌ها ۱۲۵۳ نفر و تعداد کل آثار ۷۴۱۷ نفر بوده است. تعداد شرکت کنندگان زن ۹۲۶ نفر و شرکت‌کنندگان مرد ۳۲۷ نفر است از این میان، ۱۳۵ شرکت‌کننده از ۲۶ استان کشور انتخاب شدند. تعداد شرکت کنندگان نقاشی در بیشترین بوده است. در این دوره پس از حدود پنج سال سفال و سرامیک به صورت رشته‌ای در جشنواره شرکت کرده است.

دبیر اجرایی جشنواره تاکید کرد: ما امسال جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را به صورت متداول و متمرکز تا آذرماه ادامه می‌دهیم و ارتباط میان هنرجویان و استادان برقرار است.

او اعلام کرد: به دلیل اینکه جشنواره امسال برگزیده و جایزه نهایی ندارد، مبلغی به تمام شرکت‌کنندگانی که به مرحله سوم برسند، پرداخت می‌شود. همچنین از برگزیدگان ادوار گذشته دستیارانی انتخاب شده‌اند که استادان کارگاه‌ها را همراهی می‌کنند.

امکان حضور در کارگاه رشته‌های مختلف فراهم شد

محمدمهدی رحیمیان در پاسخ به خبرنگار صبا مبنی بر لزوم حرکت جشنواره به سمت بینارشته‌ای شدن، توضیح داد: این مساله اجتناب‌ ناپذیر است. محصول نهایی و نمایشگاه ما می‌تواند شامل آثار بینارشته‌ای باشد اما در مرحله آموزش ما باید از رشته‌های هنری آغاز کنیم. البته این را هم بگویم که امسال امکان جابه‌جایی افراد با هماهنگی استادان کارگاه‌ها میسر است و این امکان گردش در کارگاه‌ها به دلیل اهمیت تجربه کسب کردن شرکت‌کنندگان میسر شده است زیرا این دوره یک دوره آموزشی – تجربی است.

سهرابی درباره امکان حضور در حوزه بین‌الملل و بازار کار با آثار این جشنواره توضیح داد: یکی از موضوعات جدی آقای رحیمیان در این جشنواره ورود هنرجویان به عرصه بین‌الملل است اما ما باید ابتدا در داخل کشور به نقطه قابل قبولی برسیم. درباره ورود به بازار کار باید بگویم که اگر این آموزش مستمر انجام‌ شود خود به خود هنرمندان نیز وارد بازار کار می‌شوند. نگاه اول ما به جشنواره آموزش‌محور بودن است تا در دوره های بعد نسبت به موضوع بازار کار نیز اندیشیده شود.

سپس رحیمیان این نشست خبری تصریح کرد: کاریابی جزو وظایف این جشنواره نیست اما حتی استادان ما نیز این دغدغه را دارند که ما برای ورود این دوستان به بازار کار چه زمینه‌ای فراهم کنیم. ما برای تحقق این امر ابتدا باید یک نمایشگاه آبرومندانه برگزار کنیم و از دست‌اندرکاران دعوت کنیم تا از نمایشگاه بازدید کنند و این زمینه تعاملی ناخودآگاه ایجاد شود. در این مورد با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تعامل داشتیم تا بتوانیم این نمایشگاه یا بخشی از آن را بدون خدشه به آثار، در کشورهای دیگر داشته باشیم.

در پایان این نشست از پوستر بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران رونمایی شد.

بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از ۶ تا ۹ شهریور ماه امسال در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می‌شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است