شماره یازدهم مجله «تجربه» با پرونده‌ای برای ابتهاج | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۳
با تصویری از هوشنگ ابتهاج شاعرِ ایرانی روی جلد؛

شماره یازدهم مجله «تجربه» با پرونده‌ای برای ابتهاج

شماره‌ یازدهم دوره‌ جدید مجله‌ «تجربه» با تصویر جلدی از هوشنگ ابتهاج شاعرِ ایرانی انتشار یافت.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، شماره‌ یازدهم دوره‌ جدید مجله‌ «تجربه» با تصویر جلدی از هوشنگ ابتهاج شاعر ایرانی و یادنامه‌ای برای او منتشر شد.

در این شماره در بخش چهره ماه صفحاتی به یاد هوشنگ ابتهاج که در نود و چهار سالگی در آلمان در گذشت، اختصاص یافته است که مرور نزدیک به یک قرن زندگی، شعر و سیاست در شش تصویر، نگاهی به تاثیر سایه بر موسیقی ایران، وقایع‌نگاری یک رویداد: سایه و نشر کارنامه را در بر می‌گیرد و شامل آثار و گفتاری از سید علی صالحی، فریدون صدیقی، سید مهدی زرقانی، محمود آموزگار، مریم مشر، غفران بداخشانی، محمد رضا ذوالفقاری، سعید برآبادی، پیمان طالبی و … می‌شود.

در بخش گفتگوی ویژه، گفتگوی منتشر نشده شاهرخ تندروصالح با کریستف بالایی ایران‌شناس و مترجم ادبیات داستانی به همراه یاداشتی از حسین اسماعیلی استاد دانشگاه در فرانسه منتشر شده است.

بخش ادبیات به یادنامه‌ احمد گلشیری مترجم و نگاهی به تاثیر او بر ادبیات با آثار و گفتاری از سیامک گلشیری، محمد گلشیری، سیاوش گلشیری، فرهاد کشوری و… اختصاص دارد و گفتگو با حامد حبیبی درباره‌ کتاب تازه‌اش «املاک رابینسون» و نقد و بررسی این اثر و یک تک‌نگاری از میلاد حسینی درباره‌ی شمایل مارادونا و… دیگر قسمت های این بخش هستند.

بخش کتاب‌خانه، دو گفتگو با احمد امینیان و نرگس حسن‌لی به ترتیب درباره ایده‌ میان‌داری در ایران و کتاب «خوش‌بینی ورای نومیدی» دارد.

بخش سینمای ایران پرونده‌ای درباره‌ «شهرک کلیله و دمنه» دارد که به گفتگو با مرضیه برومند به همراه آثار و گفتاری از بهزاد عمرانی، مجتبی اسکندری، کوروش نریمانی، مرجان پورغلامحسین می‌پردازد و تراژدی مهاجران خاموش، یک تک‌نگاری به یاد مسعود اسداللهی دیگر قسمت این بخش است.

بخش سینمای جهان به پرونده‌ای درباره‌ فیلم‌های بلندِ هفتاد و نهمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم ونیز و همچنین، صفحاتی درباره‌ سریال «پیشنهاد» اختصاص داده شده است.

در بخش تئاتر پرونده‌‌ای درباره‌ی تاریخ سانسور تئاتر در ایران با آثاری از پوریا موسوی، غلام‌حسین دولت‌آبادی، فرزاد فره‌وشی، علی قلی‌پور و نرگس هاشم‌پور خواهیم خواند.

بخش تجسمی پرونده‌ای درباره‌ کتاب «شاید بنفش» همراه با گفتگوی رسول رخشا با بهزاد حاتم دارد و همچنین، آثاری از محمد احصایی، غلامحسین نامی، مجید عباسی، سوگل کاشانی، حافظ روحانی و سروناز علم بیگی منتشر شده و گفتگوی زروان روح‌بخشان با کورش ادیم درباره‌ پروژه‌های او و یادداشتی از غزال زار انتشار یافته است.

بخش مطالعات ایرانی به پرونده‌ ساعت‌های تاریخی ایران با گفتگوهایی با یوسف ثبوتی فیزیک‌دان و اخترشناس پرداخته است و یادداشت- گزارش دنباله‌دار علی اتحاد وارثانِ با نام زعفران و نمک دیگر قسمت این بخش است.

در بخش هنر زندگی هم گفتاری از مصطفی ملکیان درباره ویژگی‌های فلسفه‌ی رواقی و گفتگو با بن سالاما کارگردان فرانسوی-الجزایری را خواهیم خواند.

مدیر مسئول «تجربه» کتایون بناساز است و پژمان موسوی سردبیری آن را بر عهده دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است