وزیر ارشاد: برخی متون قاجار و پهلوی را باید به عنوان عبرت در مدارس و دانشگاه‌ها بخوانیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۵
در آیین افتتاحیه هشتمین دوره نمایشگاه «ایران‌نوشت» مطرح شد؛

وزیر ارشاد: برخی متون قاجار و پهلوی را باید به عنوان عبرت در مدارس و دانشگاه‌ها بخوانیم

آیین افتتاحیه هشتمین دوره نمایشگاه «ایران‌نوشت» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رویداد، آیین گشایش هشتمین دوره نمایشگاه «ایران‌نوشت»، پیش از ظهر سه‌شنبه، ۱ شهریور ماه، با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

با تلاش‌ها در حوزه نوشت‌افزار، در این حوزه ورق برگشت

سید احمد عبودتیان مشاور رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی با بیان این که حرکت تولید نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی بیش از یک دهه سابقه دارد، عنوان کرد: تجربه «ایران‌نوشت» نشان داد که چگونه می‌توان یک الگوی درست را اشاعه داد. با فعالیت‌های صورت گرفته در صنعت نوشت‌افزار، در این حوزه ورق برگشت، به همین شکل هم می‌توان ورق را در تمام حوزه‌های فرهنگی دیگر برگرداند. اگر به مردم اعتماد شود و به نیروهای خلاق مردمی بها داده شود، می‌توان به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرد.

این سردبیر و مدیرمسئول نشریات دانشجویی در سخنان پایانی گفت: با فعالیت‌های صورت گرفته در صنعت نوشت‌افزار، در این حوزه ورق برگشت، به همین شکل هم می‌توان ورق را در تمام حوزه‌های فرهنگی دیگر برگرداند اگر به مردم اعتماد شود و به نیروهای خلاق مردمی بها داده شود، می‌توان به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرد.

مجمع ایران‌نوشت وظیفه خود را به خوبی انجام داده است

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: خیلی‌ها باور نمی‌کردند این کار به نتیجه برسد، ولی امروز هشتمین نمایشگاه افتتاح پیدا کرده است و کیفیت و تنوع محصولات به هیچ وجه با نخستین دوره آن قابل مقایسه نیست.

وی دنیای امروز را دنیای نمادها توصیف کرد و ادامه داد: سبک زندگی، گرایش‌ها، تمایلات و زندگی کودکان ما را نمادهایی می‌سازند که از طریق شبکه‌های عظیم سرگرمی در قالب پویانمایی، فیلم، کتاب، تولیدات فضای مجازی و مواردی از این دست، به آنان معرفی می‌شوند.

علامتی با بیان این که استکبار تمام تلاش خود را برای نهادینه کردن ضد ارزش‌های خود در زندگی کودکان ما متمرکز کرده است، تصریح کرد: راهکار اصلی ما در برابر این وضعیت توجه به صنایع فرهنگی و تولید فاخر ایرانی اسلامی است. مجمع «ایران‌نوشت» در حوزه نوشت‌افزار به خوبی وظیفه تولیدات را انجام داده و موفق شده است مدال افتخاری از مقام معظم رهبری دریافت کند، وظیفه ماست که این کار را در سایر حوزه‌ها به انجام برساند.

ایران‌نوشت حاصل دغدغه جوانان گام دومی است

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با تسلیت شهادت امام زین‌العابدین (ع) خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه زمینه‌ساز تشکیل دانشگاهی بود که امام باقر و امام صادق (ع) تاسیس کردند و فارغ‌التحصیلان آن در جهان شاخص هستند.

او وجود عبارت‌هایی هم‌ریشه با ابداع و اختراع را هدایت‌گر انسان خواند و خاطرنشان کرد: در سالی که به عنوان «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده، باید بدانیم که صحیفه سجادیه علاوه بر این که کتابی اخلاقی است، شیعیان را به ابداع و اختراع نیر فرا می‌خواند.

نوری به آغاز هفته دولت اشاره کرد و گفت: شهیدان رجایی و باهنر به عنوان دو معلم به قله‌هایی رسیدند که قابل وصف نیست.

وی امور تربیتی را درختی تناور دانستند و اضافه کرد: این دو بزرگوار پایه‌گذار علوم تربیتی بودند و همین افرادی که در جامعه پیش‌گام هستند و چنین نمایشگاهی ایجاد کرده‌اند، حاصل ابتکار شهیدان رجایی و باهنر هستند.

وزیر آموزش و پرورش شهیدان رجایی و باهنر را پایه‌گذاران دولت مردمی خواند و تصریح کرد: با وجود آن که دولتی مقروض تحویل گرفته شده بود، با عنایت خداوند تبارک و تعالی کارها بسامان شده است و نقش‌آفرینی در زمینه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

نوری «نمایشگاه ایران‌نوشت» را حاصل تلاش جوانان گام دومی و دغدغه‌مندان هویت ملی توصیف کرد و ادامه داد: دشمن با تفنگ نتوانست هویت ملی ایران را از بین ببرد ولی در وسایل عادی تلاش کرد مظاهر ابتذال غرب را به نمایش بگذارد. بعدها زمانی که مقام معظم رهبری از تعبیر «شبیخون فرهنگی» استفاده کردند، متوجه شدیم اثرات این کار از هزاران کلمه بیشتر است به ویژه اینکه در تصاویر متحرک در قالب فیلم، بازی و اسباب‌بازی هم به کشور وارد شده است.

وزیر آموزش و پرورش استفاده از نمادهای ملی و مذهبی برای تولید نوشت‌افزار را ستود و خاطرنشان کرد: امروز ۵۰ درصد تولیدات، ایرانی است، باید تلاش کنیم این میزان را به صد درصد برسانیم تا جوان ایرانی احساس افتخار کند. تا سال گذشته حدود پنج هزار تن کاغذ در داخل تولید و ۴۰ تا ۴۲ هزار تن از خارج وارد می‌شد ولی امسال به همت جوانان گام دومی بدون آن که کارخانه‌ای جدید تاسیس شود، ۳۰ هزار تن از نیاز کشور به کاغذ از تولید داخلی تامین شده و قرارداد تامین پنج هزار تن دیگر در حال انعقاد است.

نوری در سخنان پایانی افزایش اشتغال و جلوگیری از خروج ارز را سیاست دولت دانست و اضافه کرد: وقتی دانش‌آموز ایرانی بداند کاغذی که روی آن می‌نویسد تولید داخلی است، احساس غرور می‌کند.

قرارگاه صنایع فرهنگی در وزارت ارشاد ایجاد شده است

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از مجمع «ایران‌نوشت» برای برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: امروز این کار با اقتدار و امیدآفرینی پیشرفت کرده تا جایی که در بازه زمانی ۱۰ ساله، شاهد تبدیل شدن «ایران‌نوشت» به یک نماد مهم در زمینه استقلال فرهنگی کشور هستیم. استقلال و خودکفایی پیش از آن که مقوله‌ای اقتصادی، صنعتی یا عمرانی باشد، مقوله‌ای فرهنگی است، زیرا به موضوع هویت ملی بر می‌گردد.

اسماعیلی با اشاره به دوره ۲۰۰ ساله‌ای که با ترویج فرهنگ حقارت و انحطاط تلاش می‌شد ایرانی فاقد ایده و ابتکار و محتاج نگاه به الگوهای بیرونی نمایش داده شود، خاطرنشان کرد: این روند از اوایل دوره قاجار و به ویژه پس از شکست‌هایی که در جنگ‌های ایران و روس رخ داد، وارد فرهنگ ایرانی شد.

وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی هویت ملی و نظریه‌پردازی وابستگی را قصه‌ای پر غصه توصیف کرد و افزود: هر چقدر این روند جلو رفت، یک جریان به ظاهر تحصیل‌کرده نظریه‌پرداز وابستگی شدند. برخی متون قاجار و پهلوی را باید به عنوان عبرت در مدارس و دانشگاه‌ها بخوانیم تا بدانیم چطور از پیشرفت غرب یاد می‌کردند و ما را از طی این مسیر ناچار می‌دانستند.

اسماعیلی با اشاره به ادامه این جریان در جامعه امروز اذعان کرد: فرهنگ ما از قدرت آفرینش و پیشرفت برخوردار است و جدال با کسانی که بر پیروی و وابستگی اصرار دارند، هنوز هم ادامه دارد.

وی امام راحل(ره) را آزادکننده ملت ایران از غل و زنجیر وابستگی توصیف کرد و گفت: شعار «ما می‌توانیم» با معجزه انقلاب اسلامی به اثبات رسید و با پایداری ۴۴ ساله آن کتاب قطوری از افتخارات بزرگ بر جای گذاشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جریان «ایران‌نوشت» خاطرنشان کرد: حوزه نوشت‌افزار یک زنجیره است که باید آن را در مجموعه‌ای از علل پیشینی و پسینی دید و برای خلق شخصیت‌های مورد اقبال کودکان، تلاش کرد.

اسماعیلی به حوزه بازی و پویانمایی اشاره کرد و ادامه داد: در این حوزه‌ها علی‌رغم کارهایی که تا امروز انجام شده، شخصیت‌های محبوب، از ما نیستند.

وی رسیدن به جایگاه مطلوب را وابسته به همکاری مشترک بخش‌های مختلف دولت دانست و تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش، وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه رکن اساسی برای تغییر وضعیت فعلی هستند. اطمینان داریم در دوره‌ای کوتاه، کاری که تا این اندازه پیش رفته، به دستاوردهای بیشتری خواهد رسید و از ایده تا دیده، محصولات و فعالیت‌ها را به هم متصل خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: فیلم، سینما، سریال و پویانمایی و دیگر اجزا باید پا به پای هم تا حلقه‌های پایانی به پیش روند تا مجموعه‌ای از نمادهای ایرانی را تا صنعتی‌سازی برسانیم و به اقتصاد فرهنگ کمک کنیم.

اسماعیلی به ایجاد قرارگاه صنایع فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: در هر بخش و معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد، بخش‌هایی در رابطه با صنایع فرهنگی فعالند و تلاش داریم در خود وزارتخانه، این بخش‌ها به مجموعه‌ای هم‌افزا تبدیل شوند.

اسماعیلی در سخنان پایانی به روند خودکفایی کاغذ اشاره کرد و گفت: سال‌ آینده شاهد خواهیم بود که در حوزه نشر، مطبوعات و کتاب مدارس، همه نیاز به کاغذ از تولید داخلی تامین خواهد شد.

در انتهای این آیین که در آستانه دوم شهریور ماه سالروز شهادت شهید اندرزگو برگزار می‌شد، لیلی‌سادات نوه آن شهید بزرگوار، با بریدن روبان افتتاحیه، نمایشگاه را افتتاح کرد.

هشتمین نمایشگاه ایران‌نوشت به همت مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، یکم تا هجدهم شهریور ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۲ در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا خواهد بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است