آشنایی با حیوانات باعث شد گوشتخواری را کنار بگذارم/ حضور در سینماحقیقت با «ورود حیوانات ممنوع» | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۷
دلاور دوستانیان در گفتگو با صبا:

آشنایی با حیوانات باعث شد گوشتخواری را کنار بگذارم/ حضور در سینماحقیقت با «ورود حیوانات ممنوع»

دلاور دوستانیان مستندساز درباره کارهای خود و وضعیت سینمای مستند توضیح داد.

دلاور دوستانیاندلاور دوستانیان مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره کارهای اخیر خود گفت: پخش فیلم داستانی «سگ زرد» که در سال گذشته ساخته‌ام شروع شده است. در این فیلم به یک داستان واقعی پرداخته‌ام که حدود ۱۶ سال پیش در جریان آن بوده‌ام.

وی با بیان این مطلب که در جشنواره سینماحقیقت امسال حضور خواهد داشت، توضیح داد: برای جشنواره سینماحقیقت امسال یک مستند با نام فعلی «ورود حیوانات ممنوع» دارم. در این مستند مانند کارهای گذشته‌ام به سراغ حیوانات و دنیای آن‌ها رفته‌ام. تفاوت این مستند با کارهای گذشته‌ام این است که در شهر می‌گذرد و در آن به رابطه گربه‌های پارک قیطریه و کوچه و خیابان‌های اطراف و برخورد مردم، نگاه و موضعی که دارند، پرداخته‌ام.

از ده سال پیش دنیای حیوانات را زیرنظر گرفته‌ام

دوستانیان درباره نگاه خود نسبت به حیوانات و پرداختن به آن‌ها در مستندهایش توضیح داد: من هم مانند خیلی‌های دیگر زمانی که در سنین کودکی و نوجوانی بودم، شناخت خوب و درستی نسبت به دنیای حیوانات نداشتم و ذهنیتی که داشتم متناسب با حرف‌هایی بود که در همان سنین درباره گربه‌ها، سگ‌ها و سایر حیوانات به ما می‌گفتند، اما زمانی که بزرگتر شدم، اطلاعات بیشتری به دست آورده و مطالعه کردم و شناخت بهتری نسبت به این دنیا پیدا کردم. حتی کشتار حیوانات و تغذیه‌ای که ما از همین کشتار به دست می‌آوریم باعث شد تا کم کم به فکر فرو روم که واقعا چرا باید چنین رفتارهایی با حیوانات داشته باشیم زیرا آن‌ها هم موجود زنده هستند، جان دارند و درد را حس می‌کنند. تمام این مسیر من را به جایی رساند که گوشت‌خواری را کنار بگذارم و این مسایل باعث شد که از همان ۱۰ سال پیش حیوانات و دنیایشان را زیرنظر بگیرم و درباره آن‌ها فیلم بسازم.

کارگردان «آرام و آهسته» درباره ساخت آثار بلند داستانی نیز بیان کرد: من حدودا از سال ۸۰ با ساخت فیلم داستانی کار خود را شروع کردم و بعد مشکلاتی ایجاد شد و به سمت سینمای مستند رفتم. داستان و ایده‌ای که به ذهنم بیاید برایم مهم است و مشخص می‌کند که در کدام ژانر و دسته‌بندی قرار بگیرم و در راستای تولید آن حرکت کنم مانند فیلم «سگ زرد» که اواخر سال گذشته آن را ساختم که یک فیلم داستانی است.

نگاه‌ها نسبت به مستند عوض شده است

این مستندساز درباره وضعیت سینمای مستند کشور گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر نگاه‌ها عوض شده است و مردم بیشتر نسبت به سینمای مستند شناخت پیدا کرده‌اند که فکر می‌کنم این شناخت بهتر و بیشتر به خاطر تعداد جشنواره‌ها و همکاری تلویزیون است. توجه مردم و مسئولان بهتر از قبل شده است اما همچنان مشکل وجود دارد و به اندازه فیلم‌های داستانی به مستند بها داده نمی‌شود. فیلم کوتاه حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون هزینه دارد و سینمایی‌ها هم که چند میلیارد هزینه دارند اما پروسه ساخت مستند طولانی و زمان‌بر است و از مرحله تحقیق و پژوهش تا به پایان رسیدن کار زمان طولانی و حتی چندساله سپری خواهد شد. به این ترتیب بودجه‌ها به اندازه و متناسب با این پروسه نیست. من فعلا تمام مستندهایی که انجام داده‌ام به صورت مستقل بوده است و بودجه آن کار را خودم تامین کرده‌ام. در کار اخیر هم که به امیدخدا در جشنواره امسال سینماحقیقت حضور خواهد داشت، طبق همین منوال پیش رفته‌ام.

دلاور دوستانیان در پایان درباره اینکه به سمت کارگردانی فیلم سینمایی بلند داستانی هم خواهد رفت یا نه، پاسخ داد: درآمد من از سینما نیست و شاید سالی یک بار فیلمی بسازم و امکان دارد این فیلم کوتاه، مستند و یا بلند باشد. مهم داستان است که مرا جذب کند و متناسب با آن کار خواهم کرد. به این ترتیب امکان دارد که در قامت کارگردان فیلم بلند داستانی هم حضور پیدا کنم.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است