لذت شنیدن سروده‌های سهراب با «مینای مهتاب» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۵
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

لذت شنیدن سروده‌های سهراب با «مینای مهتاب»

تازه ترین گزیده صوتی «هشت کتاب» سهراب سپهری همزمان با نودمین زادروزش، معرفی شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، همزمان با نودمین زادروز زنده یاد سهراب سپهری نخستین بخش از آلبوم صوتی «مینای مهتاب» به بازار موسیقی عرضه شد.

اثر «مینای مهتاب» گزیده ای از سروده های این شاعر و نقاش معاصر ایرانی است که با اجرای مهرداد محمدپور، همراه با موسیقی هایی از Zbigniew Preisner  آهنگساز لهستانی و Vassilis Saleas  نوازنده کلارینت اهل کشور یونان منتشر شده است.

مهرداد محمدپور در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره این آلبوم صوتی توضیح داد: اثر یاد شده که به صورت موسیقی گفتار و با هدف ایجاد فضای ذهنی امن و آرام در عموم مخاطبان به ویژه شنوندگان حرفه ای این گونه آثار تولید شده، مجموعه ای شامل دو حلقه لوح فشرده صوتی است که خوانش سی قطعه از اشعار گردآمده در «هشت کتاب» و شعرهایی از دفترهای «صدای پای آب»، «حجم سبز»، «مرگ رنگ»، «زندگی خواب ها»، «آوار آفتاب» و «ما هیچ ما نگاه» سهراب را به دوستدارانش ارایه کرده است.

وی افزود: دومین بخش از این آلبوم صوتی که در آینده نزدیک منتشر می شود، خوانش دفتر «مسافر» به طور کامل و نیز سروده هایی از دفتر «شرق اندوه» را به مخاطبان این شاعر  تقدیم خواهد کرد.

محمدپور در ادامه با اشاره به وجه تمایز آلبوم «مینای مهتاب» با سایر آثار مشابه آن گفت: آنچه «مینای مهتاب» را از سایر آثار مشابهی که در این زمینه تولید شده اند، متمایز کرده است می توان این گونه برشمرد:

۱/ انتخاب و تدوین صحیح موسیقی های متن اثر یاد شده و انطباق دقیق آنها با فضای حاکم بر شعرها که بسیار هوشمندانه صورت گرفته است، به گونه ای که شنوندگان غیرحرفه ای موسیقی و در بسیاری از موارد حتی شنوندگان حرفه ای آن نیز ممکن است تصور کنند موسیقی اثر صرفا برای همین شعرها ساخته شده اند، زیرا مدت زمان هر موسیقی با توجه به این که شعر مورد نظر کوتاه یا بلند باشد، کاهش یا افزایش می یابد. البته مخاطبان حرفه ای موسیقی به جای بررسی کمی و کیفی تغییرات اعمال شده بر موسیقی ها، بیشتر ترجیح می دهند از شنیدن آن لذت ببرند.

۲/ انطباق کامل لحن، زبان و موسیقی درونی شعرها با لحن، زبان و ریتم موسیقی های انتخاب شده برای آنها به گونه ای که تلفیق این دو، به گوش هر شنونده ای خوشایند باشد و هر بار که به آن گوش می دهد، ظرافت های بیشتری از این تلفیق متناسب را درک کند.

۳/ ایجاد حس آرامش روانی و افزایش قدرت تمرکز ذهنی شنوندگان از طریق شعر و موسیقی، به گونه ای که شنیدن مستمر آن، علاوه بر کاهش هیجانات درونی و ایجاد تعادل در ریتم بدن، حس تخیل و قدرت تفکرشان را تقویت کند و استرس ناشی از تنش های روزمره را از آنها دور کند تا برای لحظات کوتاهی هم که شده به خوابی عمیق فرو بروند. هر یک از بیست قطعه ارایه شده در نخستین لوح فشرده صوتی «مینای مهتاب»، دارای این ویژگی هستند.

۴/ ایجاد انگیزه در شنوندگان برای انس و الفت بیشتر آنها با شعر و ادبیات ایران به منظور درک صحیح معانی و مفاهیم عمیق نهفته در آن.

محمدپور در پایان تصریح کرد: آلبوم صوتی «مینای مهتاب» که به منظور ایجاد زبانی مشترک میان شعر و موسیقی تولید شده است، می کوشد تا علاوه بر تحریک قاعده مند حس تخیل و قدرت تفکر مخاطبانش، نویدبخش آرامش روانی پایدار نیز برای آنها باشد و با بهره گیری صحیح از ظرفیت های کمتر شناخته شده این دو عنصر خیال انگیز، ذهن شنوندگانش را به مرور زمان، از تنش های مختلف عصبی پالایش کرده و زمینه ساز کاهش تدریجی آسیب های احتمالی ناشی از اختلالات روانی و رفتاری، ابتلا به افسردگی و نیز موجب کنترل خشم در آن ها شود. بنابراین همه کسانی که برای حفظ و ارتقای هر چه بیشتر سلامت روان خود، گوش سپردن به شعر و موسیقی را برمی گزینند مخاطب همیشگی «مینای مهتاب» خواهند بود.

ریحانه علی محمدی

 

قطعه «آب» از این آلبوم را اینجا بشنوید و دانلود کنید:

 

انتهای پیام/

 

 

 

دانلود

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است