هنرجویان جوان دور هم‌ جمع شدند/ معاون هنری: ناز استادان را کشیدیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۸
گزارش صبا از افتتاحیه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان؛

هنرجویان جوان دور هم‌ جمع شدند/ معاون هنری: ناز استادان را کشیدیم

امروز ۶ شهریور ماه هنرجویان استان‌های مختلف در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان دور هم‌ جمع شدند تا سه روز کارگاه حضوری را تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، بیست‌‌وهفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان عصر امروز ۶ شهریورماه در اردوگاه شهید باهنر افتتاح شد.

کافی‌ست کمی به این اردوگاه عظیم و سرسبز در شمال تهران نزدیک شویم تا گروه جوانانی را که مشغول گفتگو با یکدیگر هستند، ببینیم. گویا برخی افراد از یک دانشگاه هستند و آشنایی و صمیمیت بیشتری با یکدیگر دارند اما برخی تازه مشغول آشنایی‌های اولیه هستند.

شرکت‌کنندگان این جشنواره از نقاط مختلف کشور دور هم‌ جمع شده‌اند و به همین دلیل وقتی کمی به گروه های چندنفره هنرجویان گوش دهی، می‌بینی که هرکس با لهجه و گویش شهر و استان خود مشغول صحبت است‌؛ ترکی، کردی، عربی، گیلکی، اصفهانی و… هرکس با زبانی مشغول گفتگوست.

کارگاه‌های آموزشی در ۱۱ رشته ارتباط تصویری(پوستر)، خوشنویسی(نستعلیق)، سفال و سرامیک، عکاسی، کاریکاتور(کارتون)، مجسمه‌سازی، طراحی، نقاشی، نگارگری(نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب) و رسانه‌های هنری جدید(ویدیو آرت، چیدمان، هنر محیطی) از فردا ۷ شهریور ماه به مدت سه روز آغاز می‌شوند اما صندلی‌ها چیده شده و کارگاه‌ها آماده حضور هنرجویان هستند. این کارگاه‌ها در فضای باز درنظر گرفته شده‌اند.

در این میان مواجهه این جوانان و نوجوانان با استادان رشته‌های مختلف نیز جالب توجه است و عده‌ای مشغول گرفتن عکس یادگاری و گپ‌وگفت با هنرمندانی بودند که با سال‌ها تجربه آمده بودند تا این دانش را در اختیار جوانان قرار دهند.

با چند تن از هنرجویان حاضر در این دوره از جشنواره به گفتگو پرداختیم. دختر جوانی که به نظر لهجه اصفهانی داشت، گفت که دانشجوی نقاشی است و برای اولین‌بار در جشنواره حضور پیدا کرده است. او همچنین با هیجان درباره کارگاه‌هایی که از فردا شروع می‌شوند، صحبت می‌کرد.

همچنین پسر جوانی که اتفاقا اهل تهران بود، بیان کرد: امسال سومین و طبیعتا به دلیل محدودیت‌های سنی آخرین دوره‌ای است که در جشنواره شرکت کرده‌ام. فضای حاضر را به دلیل آشنایی با استادان و بچه‌های دیگر بسیار دوست دارم و هنوز خاطرات خوب دوره‌های قبل در خاطرم هست.

یک دختر دانشجوی گرافیک که مشغول گفتگو در جمع دوستان خود است، گفت: وقتی برای حضور در کارگاه‌ها برگزیده شدم، واقعا خوشحال شدم چون می‌دانستم استادان بزرگی کار من را داوری کردند و از این بابت انگیزه پیدا کردم.

کم کم مراسم رسمی افتتاح این جشنواره آغاز شد. این مراسم ابتدا با حضور محمود سالاری معاون امور هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی، حسین خراسانی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران، محمدمهدی رحیمیان دبیر هنری و عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از استادان کارگاه‌ها در مزار شهدای گمنام برگزار شد. در این تجدید میثاق با شهدا مسئولان فرهنگی و شرکت‌کنندگان با اهدای شاخه گلی مزار شهدا را زیارت کردند.

مراسم افتتاحیه سپس در سالن همایش‌ها ادامه پیدا کرد و با قرائت آیاتی از قرآن کریم و اجرای سید مهدی مفیدی آغاز شد.

محمدمهدی رحیمیان دبیر هنری جشنواره تجسمی جوانان ایران ضمن خیرمقدم به حضار، با اشاره به واژه مهربان در قرآن گفت: به نظر می‌آید واژه مهربان که در برگردان فارسی کلام خدا وجود دارد، بسیار قابل تامل است. شاید قدرتمند‌ترین انگیزه‌ای که مرا بر آن داشت تا دعوت آقایان سهرابی و سیاهکارزاده را برای دبیری این جشنواره لبیک گویم، این بود که بنا داشتیم محور کار را بر عطوفت و ایجاد مهربانی بین گروهی از هنرمندان جوان و آینده‌دار فرهنگ و هنر ایران قرار دهیم.

وی افزود: از ابتدا که مسیر را شروع کردیم، قرار بود امانت‌دار جشنواره در برگزاری باشیم و نقطه قوت، ایجاد مودت و مهربانی و همچنین برگزاری کارگاه‌های تعاملی و هنرمندانه بود.

رحیمیان با بیان اینکه وجه تمایز مردم و فرهنگ ایران به ۷ هزار سال پیش برمی‌گردد، عنوان کرد: پیش از آغاز مراسم، وقتی بر سر مزار شهدای گمنام حضور پیدا کردیم، به این فکر کردم که بخش عمده‌ای از شهدایی که برای این مرزوبوم جان‌شان را فدا کردند، گمنام هستند. هنرمندان نیز طی سالیان سال، گمنام بودند و کسی آنها را نمی‌شناخت. مطابق آخرین مطالعات، از ده هزار سال پیش در ایران مسیر یکتاپرستی وجود داشت و ما در اقلیم گسترده فرهنگی‌مان همواره از سرچشمه‌های عرفانی مایه گرفته‌ایم. امیدوارم با برگزاری این دوره از جشنواره که با اصلاحاتی هم همراه بوده است، بتوانیم در مسیر افزایش اثربخشی پیش برویم.

دبیر جشنواره در پایان با اشاره به کارگاه‌های تعاملی یازده‌گانه رشته‌های مختلف، بیان کرد: بار اصلی جشنواره پس از پایان این مراسم بر دوش دانشجویان و استادان خواهد بود تا اهداف جشنواره را به سرمنزل مقصود برسانیم.

حسین خراسانی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران نیز در این مراسم اطهار کرد: دیروز جلسه‌ دفاع یکی از دانشجویانم بود و به این فکر می‌کردم که باید روی تلاش دانشجو نسبت به خروجی کار تاکید بیشتری شود. به اعتقاد من، نقطه‌ای مغفول در سیستم آموزشی ما وجود دارد که معمولا به تلاش دانشجویان نگاهی نداریم و تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها از همین نقطه آغاز می‌شود که بیش از اینکه یک جشنواره باشد، یک رویداد و فرصتی برای تلاش کردن است.

وی در پایان تصریح کرد: تلاش برای خلق اثر از مهمترین اهداف این رویداد است و اینکه باید مسیر یادگیری با حضور استادان طی شود. امروز در دنیا، فرق بزرگی بین آموزش و یادگیری وجود دارد که این نکته، همان تفاوت است. فرصت هم‌جوشی با استادان امکانی است که در هر رویدادی به دست نمی‌آید و این همان فرصتی است که شما هنرجویان باید آن را از دست ندهید.

عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در ادامه مراسم عنوان کرد: سرمایه جوانی، نعمتی است که خداوند به همه عطا کرده است و اگر قدر این نعمت‌ها را بدانیم قطعا چهل سال دوم انقلاب اسلامی به خوبی و کیفیت چهل سال اول سپری خواهد شد.

وی بیان کرد: قبل از اینکه مراسم را آغاز کنیم، عرض ارادتی بر مزار شهدای گمنامی که در این فضا مدفون هستند، داشتیم. این جوانان، قدر جوانی خود را دانستند و از جان خود برای این مرزوبوم مایه گذاشتند و افتخار بزرگی را برای ما رقم زدند؛ افتخار، امنیت و آرامشی که اکنون در کشور داریم، مرهون جانفشانی همین شهدا است.

سهرابی تصریح کرد: اگر ما در حوزه‌های مختلف عرصه فرهنگ و هنر، قدر جوانان را بدانیم، می‌توانیم نیروهای خوب جوان را کادرسازی کنیم.

وی به زحمات پنج ماهه برای برگزاری بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر رویکرد برگزاری جشنواره، برخی نوآوری‌ها پیش‌بینی شده است که در آینده تکمیل می‌شوند. این جشنواره رقابتی نیست و آموزش‌محور و پژوهش‌محور است و اتمام این دوره، آغازی برای حرکت‌های بعدی است. برنامه‌های مفصلی تا جشنواره بعدی داریم که در جای خود به آنها خواهیم پرداخت.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در پایان ابراز امیدواری کرد که هنرجویان به خلق آثاری بپردازند که برای آینده باقی بماند و ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کند.

در بخش پایانی این مراسم، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار کرد: برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران وظیفه ما و حضور استادان و هنرمندان در این جشنواره افتخار ما است. ما ناز استادان را به خاطر شما هنرجویان عزیز کشیدیم و از تک تک بزرگوارانی که برای حضور در جشنواره قبول زحمت کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم شما هنرجویان عزیز از این فرصت بهره‌برداری لازم را انجام دهید.

معاون هنری با اشاره به حدیث لا یحصل العلم  إلّا بخمسه ، أوّلها: بکثره السّؤال و الثّانی: بکثره الاشتغال و الثّالث: بتطهیر الأفعال و الرّابع: بخدمه الرجال و الخامس: باستعانه ذی الجلال درباره ویژگی‌های هنرمند واقعی برای بروز و ظهور کیفی‌تر آثار، بیان کرد: هنرمند با تزکیه، تلاش و آینه شدن برای مردم، می‌تواند جایگاه واقعی خود را بیابد. مادامی که هنرمند، پاک و زلال نشود، حتی اگر به خلق اثر هنری بپردازد،دربین مخاطبان جایگاهی نمی یابد.  البته که برخی ویژگی‌ها تابع متغیرهایی است که در دست هنرمند نیست اما قابل تغییر است.

در پایان این مراسم، پنل تخصصی با موضوع تبیین رویکرد جدید بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان توسط محمد مهدی رحیمیان دبیر هنری و نگار نادری‌پور داور و استاد رشته مجسمه‌سازی جشنواره بیست و نهم برگزار شد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است