سهم مدیران از شورای سیاست‌گذاری «سینماحقیقت» افزایش یافت/ ۳ سینماگر و ۵ مدیر | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۸
صبا بررسی کرد؛

سهم مدیران از شورای سیاست‌گذاری «سینماحقیقت» افزایش یافت/ ۳ سینماگر و ۵ مدیر

بررسی ادوار مختلف شورای سیاست‌گذاری جشنواره سینماحقیقت نشان می دهد به مرور سینماگران جای خود را به مدیران داده‌اند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، روز دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ طی خبری که مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اعلام کرد با حکم محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی اعضای شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» منصوب شدند. اینجا بخوانید.

این خبر و اسامی اعلام شده در آن (محمدرضا اصلانی، قادر آشنا، سلیم غفوری، مهدی مسعودشاهی، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، امین قدمی و رضا خوشدل‌راد اعضای شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» هستند) بهانه ای شد تا مروری بر ترکیب شورای سیاستگذاری این جشنواره در سال های اخیر و در دوره مدیریت محمد حمیدی مقدم در مرکز گسترش داشته باشیم.

در مرداد ۱۳۹۸ محمد حمیدی مقدم به عنوان مدیرعامل مرکز گسترش معرفی شد و از سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» دبیری این جشنواره مهم سینمای مستند را برعهده گرفت.

در سیزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، تیم هفت نفره متشکل از حسین ترابی، سلیم غفوری، محمد تهامی نژاد، محمد حمیدی مقدم، مرتضی رزاق کریمی، آرش اسحاقی (نماینده انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند) و رامین حیدری فاروقی (نماینده انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند) اعضای شورای سیاست گذاری این دوره از جشنواره بودند. در این تیم هفت نفره، پنج نفر از متخصصان و فعالان حوزه مستند حضور داشته‌اند و یا به تعبیری دیگر تنها ۲ نفر با سابقه و جایگاه مدیریتی حضور داشتند.

در چهاردهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» نیز احمد ضابطی جهرمی (استاد دانشگاه، مستندساز، مولف و مترجم)، مهدی مسعودشاهی (مدیر فرهنگی و عضو هیات اُمنای مرکز گسترش)، ارد عطارپور (تهیه‌کننده و مستندساز)، مرتضی رزاق کریمی (تهیه کننده مستند)، محمد صوفی (نماینده انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند)، محسن یزدی (مدیر شبکه مستند)، آزاده بیزارگیتی (نماینده انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند) و محمد حمیدی مقدم (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) اعضای شورای سیاست گذاری را تشکیل می‌دادند. باتوجه به این لیست متوجه می‌شویم که در این دوره تعداد مدیران حاضر در شورای سیاست‌گذاری بیشتر از دوره گذشته شده است.

بر اساس اطلاعات موجود اسامی شورای سیاستگذاری دوره پانزدهم که مربوط به سال ۱۴۰۰ است، در اخبار رسمی موجود نیست.

در شانزدهمین دوره از این جشنواره که قرار است آذرماه سال ۱۴۰۱ برگزار شود نیز محمدرضا اصلانی (فارغ‌التحصیل رشته نقاشی، سینماگر، هنرپژوه، شاعر و نویسنده)، قادر آشنا (معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی)، سلیم غفوری (قائم مقام معاونت سیما)، مهدی مسعودشاهی (مدیر فرهنگی)، محسن یزدی (مدیر شبکه مستند)، محمد حمیدی مقدم (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی)، امین قدمی (مستندساز و نماینده انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند) و رضا خوشدل راد (مستندساز و نماینده انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند) به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری انتخاب شدند.

با نگاهی به اسامی ذکر شده می‌توان متوجه این موضوع شد که با گذر سال‌ها و دوره‌ها تعداد سینماگران این هیات کمتر و افرادی که جایگاه مدیریتی دارند، بیشتر شده‌اند تا جایی که در شورای سیاست‌گذاری دوره اخیر یعنی شانزدهمین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» از هشت نفر عضو، پنج نفر با جایگاه مدیریتی حضور دارند و تنها چهره شاخص متخصص این شورا محمدرضا اصلانی است که در کنار او امین قدمی و رضا خوشدل راد که سابقه مستندسازی در کارنامه خود دارند، حضور دارند. البته ذکر این نکته ضروری است که دبیر جشنواره در همه دوره ها عضو شورا بوده است که دبیر جشنواره هم طبق تجربه سال های اخیر در جشنواره هایی از این دست مدیرعامل همان نهاد برگزارکننده بوده است.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است