سکوت در قبال فروش میوه در خانه پدری جلال آل‌احمد/ اینجا خانه باستان‌شناسان است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۴
نماینده خانواده جلال آل‌ احمد با صبا مطرح کرد؛

سکوت در قبال فروش میوه در خانه پدری جلال آل‌احمد/ اینجا خانه باستان‌شناسان است؟

خواهرزاده جلال آل احمد پیشنهاد کرد که بازسازی خانه پدری این نویسنده را به شهرداری تهران واگذار کنند.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، روز گذشته ۷ شهریورماه عکسی از خانه پدری جلال آل احمد منتشر شد که توسط خانواده این نویسنده در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار گرفته بود و نشان می‌داد که این مکان به محل میوه‌فروشی تبدیل شده است. همچنین چندی پیش این خانه به خوابگاه معتادان و خلافکاران بی‌خانمان تبدیل شده بود.

این خانه که در خیابان خیام، کوچه شهید کارکن اساسی (گذرقلی سابق) واقع شده، یکی از بناهای تاریخی متعلق به دوره احمد شاهی است و آیت‌الله حاج سید احمد طالقانی (آل احمد) یکی از علمای معروف و متنفذ تهران و پیش نماز مساجد پاچنار و لباسچی، از سال ۱۳۱۰ شمسی تا پایان عمر خود در این خانه‌ به سر برده و فرزندانی چون جلال و شمس آل احمد را در این خانه تربیت کرده است.

محمدحسین دانایی نویسنده و خواهرزاده زنده‌یاد جلال آل احمد در گفتگو با خبرنگار صبا درباره وضعیت این خانه توضیح داد: حدود ۱۲ سال پیش خانه پدری جلال آل احمد به سازمان میراث فرهنگی واگذار شد و در آن زمان تعهد دادند که این مکان را بازسازی کرده و تبدیل به یک مرکز فرهنگی می‌کنند که هم گویای موقعیت تاریخی و اجتماعی دوران قبل خود باشد و هم درعین حال به یک مرکز مدرن برای مطالعه و تحقیق درباره نقش روحانیت در تاریخ معاصر و پرورش نقش های بعدی روشنفکری تبدیل شود، زیرا خود این خانه دقیقا می‌تواند نشانگر این موضوع باشد که چگونه می‌توان از ریشه‌های یک نهاد سنتی در کشور جوانه‌های تازه بزند و رو به سوی مدرنیته برود.

او درباره تبدیل این خانه به «خانه باستان‌شناسان ایران» تصریح کرد: ما نیز امیدوار بودیم که چنین امکانی در این مکان فراهم شود اما وقتی در دوران ریاست جمهوری آقای محمود احمدی نژاد و رحیم مشایی که رییس سازمان میراث فرهنگی بود، این مکان را تحویل دادیم، تنها یک رنگ سطحی زدند و یک مراسم گرفتند و یک تابلو هم سردر خانه زدند به نام «خانه باستان شناسان ایران». آن زمان هم به این موضوع اعتراض کردیم که نه تنها تعمیرات اساسی انجام ندادند بلکه یک رنگ بنفش هم روی تمام دیوارهای آجری کشیدند.

این نویسنده ادامه داد: این مکان هیچ ارتباطی با علم باستان‌شناسی و باستان‌شناسان ندارد و تنها ارتباطش این است که سیمین دانشور همسر جلال آل احمد در گروه باستان‌شناسی دانشگاه ادبیات تدریس می‌کرده است. باور کنید حتی اگر از اهل محل هم سوال کنید، تاکنون هیچ جلسه‌ای برای بررسی مسائل باستان‌شناسی در این مکان برگزار نشده است.

او در بخش دیگری از گفتگو به فروش میوه در مقابل خانه پدری جلال آل احمد اشاره کرد و گفت: چندی پیش اهالی محل با من تماس گرفتند و گفتند که «آقا چه نشسته ای که خانه پدری جلال آل احمد را به میوه فروشی تبدیل کرده اند» آن‌ها گفتند گویا فردی که برای نگهبانی به این خانه آمده، اقدام به فروش میوه کرده است.

خواهرزاده جلال آل‌احمد در ادامه با گلایه از پیگیری نکردن مسئولان اظهار کرد: متاسفانه از زمانی که عکس فروختن میوه در خانه پدری جلال آل احمد رسانه‌ای شده است، تاکنون هیچکدام از مسئولان قضیه را پیگیری نکرده‌اند.

دانایی در پایان پیشنهاد سپردن این پروژه به شهرداری تهران را مطرح کرد: از نظر حقوقی این مکان در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و تنها راه ممکن این است که به سازمان میراث فرهنگی کمک کنیم و پیشنهادی که دارم این است که از شهرداری تهران کمک بگیریم، زیرا خانواده ما یک تجربه خوب با شهرداری تهران دارد و خانه خود جلال آل احمد و سیمین دانشور در تجریش را تبدیل به یک خانه‌موزه آبرومند کردند. با چندنفر از مقامات شهرداری تهران و شورای شهر در این راستا تماس گرفتم و مکاتباتی نیز داشتم که اوایل از این پیشنهاد استقبال کردند و بازدیدهایی داشتند و گفتند که با آقای ضرغامی و معاونان‌شان جلسه می‌گذاریم تا این مکان را بازسازی کنیم یا به طور مشترک این کار را انجام دهیم اما دیگر موضوع را پیگیری نکردند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000