مستندنگاری در سازمان‌های دولتی را پیگیری کنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۳
مدیرعامل مرکز گسترش مطرح کرد:

مستندنگاری در سازمان‌های دولتی را پیگیری کنید

جلسه مشترک محمد حمیدی مقدم و نمایندگان انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند و انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند بعدازظهر دوشنبه هفتم شهریورماه برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، جلسه مشترک محمد حمیدی مقدم مدیر عامل و نمایندگان انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند و انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند بعدازظهر دوشنبه هفتم شهریورماه در مرکز گسترش برگزار شد.

در این جلسه عبدالحسین بدرلو معاون مستند و هومن مرادی کرمانی مسئول مستند مرکز، سیدعلیرضا حسینی، محمد صوفی و آزاده موسوی به نمایندگی از صنف تهیه‌کنندگان و پیروز کلانتری، شراره عطاری و رضا عاطفی نمایندگان صنف کارگردانان حضور داشتند. موضوع جلسه بحث مستندنگاری در سازمان‌ها، راهکارها، موانع و اولویت‌های اجرایی شدن این طرح بود.

محمد حمیدی مقدم بعد از بیان نکاتی درباره اهتمام سازمان سینمایی و محمد خزاعی رییس سازمان به فعالیت‌های صنفی و دغدغه او درباره معیشت سینماگران و مستندسازان و تاکید رییس سازمان بر تشکیل کمیته پیگیری مصوبه دولت درباره مستندنگاری پروژه‌های عمرانی گفت: بحث مستندنگاری در سازمان‌های دولتی نیاز به همکاری صنوف مختلف، تلاش و پیگیری آنها دارد. سازمان سینمایی و مرکز، قرار نیست متولی این امر باشند، برای ما مهم است که با توجه به بضاعتی که سینمای مستند دارد و تعداد سینماگران، سازمان‌های دولتی که بخشی از کارشان، مستندنگاری است، این کار را به شکل حرفه‌ای، باکیفیت به مستندسازان حرفه‌ای واگذار کنند. جامعه مستند ایران، باید خود و بضاعت‌هایش را به سازمان‌های دولتی بشناساند، این وظیفه را باید صنوف انجام بدهند، به این دلیل که هم شناخت کافی از مستندسازان و اعضایشان دارند و توانایی، سابقه و کارنامه حرفه‌ای آنها را می‌شناسند.

وی ادامه داد: آموزش برای اعضای صنف و آگاهی بخشی به آنها در ارتباط با فضای مستندسازی صنعتی بخشی از کار مهمی است که صنوف باید انجام بدهند.

نمایندگان صنوف هم در بخش‌های مختلف این جلسه نظر و پیشنهادهایشان را مطرح کرده و موانع تحقق این همکاری‌ها و استفاده سازمان‌ها از مستندسازان را توضیح دادند.

سیدعلیرضا حسینی در بخشی از این جلسه گفت: ما ۶۰۰ مستندساز عضو صنوف داریم و به نظرم پروژه های سازمان‌های بزرگ آنقدر هست که برای این تعداد مستندساز فرصت کاری ایجاد کند اما متاسفانه روابط عمومی‌های سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها معمولا نگاه حرفه‌ای به موضوع ندارند و اغلب این پروژه‌ها به افرادی سپرده می‌شود که با نگاهی سطحی، تنها گزارش‌هایی تصویری و باب طبع مدیران تهیه می‌کنند. همه اعضای این صنوف به هر حال باید فرصت‌هایی داشته باشند، همچنین مستندسازهایی که به هر دلیلی در دو صنف عضو نیستند، باید شرایط کار داشته باشند. این دغدغه‌هایی است که در صنف وجود دارد. شاید تشکیل یک شورا با حضور نماینده مرکز و نمایندگان صنوف مستندسازان، کارشناسی درباره این که کارها استاندارد و معرفی‌ها منطقی و حرفه‌ای باشد را تسهیل و تسریع کند.

پیروز کلانتری با اشاره به این نکته که ارتباط سازمان‌ها با دو صنف و استفاده از مستندسازان حرفه‌ای می‌تواند زمینه ساخت آثاری را فراهم کند که پیشتر کمتر تولید شده، گفت: این جنس همکاری می‌تواند کیفیت مستندهای صنعتی را ارتقا بدهد، بحث فقط موضوع معیشت نیست بلکه هم مستندساز در این همکاری رشد می‌کند هم ساخت آثار صنعتی در سازمان‌ها حرفه‌ای می‌شود.

شراره عطاری با اشاره به اهمیت اجرایی شدن مصوبه هیات دولت درباره مستندسازی تاکید کرد: حمایت سازمان سینمایی برای اجرای این طرح می‌تواند عملی شدن آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر کند. در غیر این صورت با توجه به موانع موجود، محقق شدن وعده‌ها عملی به نظر نمی‌رسد.

رضا عاطفی گفت: در نظام مهندسی، نگاه حرفه‌ای وجود دارد و به شکل سختگیرانه و دقیق، فضای کار برای همه فراهم می‌شود. شرایط اصناف در سینمای مستند این گونه نیست. ما اگر بخواهیم سوپرمارکت بزنیم باید حتما مجوز داشته باشیم، اما یک نفر که عضو صنف نیست و شغلی غیرمرتبط دارد به راحتی می‌تواند مستند بسازد، مستندش ممکن است جایزه هم بگیرد. این ضعف‌ها را باید رفع کنیم. همکاری موثر و پررنگ اصناف در مستندسازی به قدرت اصناف می‌انجامد.

محمد صوفی گفت: احیای شورا یا کمیته برای پیگیری این طرح مهم است. کمیته راه را برای فعالیت اعضای صنوف یا حتی مستندسازانی که در صنف عضو نیستند باز خواهد کرد. مهم این است که صنف هم اهتمام ویژه برای توجه به این مصوبه داشته باشد و ارتباط با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای به نتیجه رسیدن برنامه‌ها فراموش نشود. حتی می‌شود نماینده ای از وزارتخانه‌ها در این کمیته و جلسات حضور داشته باشد تا روند انجام کارها تسهیل شود.

در ادامه این جلسه آزاده موسوی بیان کرد: با همکاری صنوف و مرکز گسترش می‌شود جلسات مشترکی بین مستندسازان و نمایندگان و روابط عمومی وزارتخانه‌ها و نهادها برگزار کرد، نمونه‌های مستندنگاری‌های باکیفیت و حرفه‌ای را نشان داد و درباره آنها بحث و گفتگو کرد.

محمد حمیدی مقدم با استقبال از این پیشنهاد گفت: ما در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» آماده‌ایم که این شرایط را فراهم کرده و امکان برگزاری پنل‌های آموزشی با همکاری صنف تهیه‌کنندگان و کارگردانان مستند را داریم. همچنین می‌توانیم با دعوت از مدیران روابط عمومی وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها، مسیر این تعامل را هموار کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است