نقاشی‌هایم مانند طبیعت ساده هستند/ مقابل عظمت کوه احساس کوچکی کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۵
مریم بهمن در گفتگو با صبا:

نقاشی‌هایم مانند طبیعت ساده هستند/ مقابل عظمت کوه احساس کوچکی کردم

مریم بهمن گفت که در مجموعه «سکوت و تماشا مادر اندیشه‌هایند...» طبیعت را در نقاشی‌هایی ساده بازنمایی کرده است.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نمایشگاه انفرادی نقاشی مریم بهمن به نام «سکوت و تماشا مادر اندیشه‌هایند…» تا ۱۸ شهریورماه در گالری شیرین برپا است.

این هنرمند نقاش در گفتگو با صبا عنوان کرد: این مجموعه بیشتر براساس سفرها و طبیعت‌گردی‌هایی که داشتم و با توجه به تصاویری که از طبیعت در ذهن من شکل گرفت، ایجاد شد. درواقع ایده این نمایشگاه از مشاهدها ها و تجربه های زیسته من الهام گرفته شد.

او درباره فضای ساده و عینیت‌گرای این نقاشی‌ها توضیح داد: در ذهن داشتم که نقاشی‌ها در وهله نخست مینیمال باشند زیرا وقتی به طبیعت نگاه می‌کنیم، با مختصرگویی همه چیز گفته شده است و ما یک نظمی را درعین بی‌نظمی مشاهده می‌کنیم یعنی وقتی به جنگل‌ها نگاه می‌کنیم، هیچ نظمی در کاشت درختان وجود ندارد اما همه چیز سرجای خود قرار گرفته است و انسان از این همه‌ خلاصه‌گویی شگفت‌زده می‌شود.

بهمن ادامه داد: این خلاصه‌گویی طبیعت من را وادار کرد تا فکر کنم که چگونه می‌شود با حداقل چیزهایی که وجود دارد و با یک خط و درخت یا انهنای کوه یا نمایش یک آسمان ساده این حس ناب طبیعت را به مخاطب منتقل کنم. درواقع طبیعت احساسات من را فیلتر کرد و نتیجه آن را در نقاشی‌ها مشاهده می‌کنید.

او خاطرنشان کرد: من از طبیعت عکس هم می‌گیرم اما هیچکدام از آثارم مانند عکس‌ها نیستند و بیشتر از تصاویر ذهنی خودم استفاده می‌کنم به طور مثال تلفیقی از کوه‌ها، درختان و آسمان‌هایی را که مشاهده کرده‌ام در نقاشی‌ها به تصویر می‌کشم.

این هنرمند درباره انتخاب رنگ‌ این نقاشی‌ها توضیح داد: در انتخاب رنگ نیز به این رویکرد مینیمال و عینیت‌گرایی توجه کردم. گاهی میان تصاویر از رنگ‌های قرمز و بنفش استفاده شده است و غیر از جسورانه بودن این حرکت، این رنگ‌ها می‌توانند نماینده خیلی چیزها باشند، مثلا می‌توانند نمادی از یک مزرعه یا گیاهان پای کوه و درخت باشند. درواقع هر آدمی می تواند از این لکه‌های رنگ برداشت شخصی خود را داشته باشد.

او درباره علت نام‌گذاری این نمایشگاه تصریح کرد: من زمانی طولانی نمایشگاه انفرادی نداشتم و سفر می کردم و به کوه می‌رفتم. در کوه خودت هستی و صدای باد و پرنده‌ها و سکوت و صحنه های تماشایی و این اتفاق موجب می شد که من درباره خیلی مسائل فکر کنم زیرا وقتی به کوه می‌روی، بزرگی و عظمت کوه باعث می شود، متوجه شوی که انسان چقدر کوچک است و این موضوع تلنگری‌ست برای فکر کردن.

بهمن در پایان گفت: فعلا قصد دارم این مجموعه را ادامه دهم زیرا هنوز حرف برای گفتن دارد اما ممکن است مجموعه بعدی را با تجربیات جدیدتری نقاشی کنم.

علاقه‌مندان می‌تواند همه روز به جز دوشنبه‌ها با مراجعه به نشانی تهران، خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک ۵ از این نمایشگاه بازدید کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است