افتتاح ۱۵۰ فضای کتابخانه‌ای و افزایش ۴۵ هزار مترمربعی فضای کتابخانه‌های عمومی | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۳
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گزارش داد؛

افتتاح ۱۵۰ فضای کتابخانه‌ای و افزایش ۴۵ هزار مترمربعی فضای کتابخانه‌های عمومی

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از افتتاح و بهره‌برداری ۱۵۰ فضای کتابخانه‌ای و افزایش بیش از ۴۵ هزار متر مربعی فضای کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افتتاح و بهره‌برداری ۱۵۰ فضای کتابخانه‌ای (در قالب کتابخانه‌ نهادی، مشارکتی، مستقل و سالن مطالعه) و افزایش ۴۵۳۴۱.۲ متر مربعی زیربنای این مراکز فرهنگی در سال اول دولت سیزدهم (از پایان مردادماه ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه ۱۴۰۱)، نشان از رویکرد جدی و عزم ویژه تیم مستقر در این مجموعه اثرگذار فرهنگی دارد.

مروری بر عملکرد یکساله نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

در بخش افتتاح فضای کتابخانه‌ای، استان‌های خراسان رضوی (با ۲۶ مورد)، کهگیلویه و بویراحمد (با ۱۵ مورد)، فارس (با ۱۴ مورد) و خراسان شمالی (با ۱۱ مورد) را در میان استان‌هایی که بیشترین افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای را داشته‌اند، نشان می‌دهد. استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و همدان سایر استان‌هایی هستند که در یک سال گذشته شاهد افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای بوده‌اند.

افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای

شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور پس از مساجد و مدارس، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور است و هیچ رقیبی در این حوزه ندارد. کارنامه آماری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه توسعه کتابخانه ها از مرداد سال ۱۴۰۰ تا مردادماه سال جاری حاکی از آن است که ۶۲ کتابخانه نهادی با ۲۱۸۰۳ متر مربع؛ ۲۱ کتابخانه مشارکتی با ۶۴۷۵ متر مربع؛ ۴ کتابخانه مستقل با زیربنای ۴۷۲ متر مربع، ۶۳ سالن‌ مطالعه با زیربنای ۱۶۵۹۱.۲ متر مربع به فضای کتابخانه‌ای کشور اضافه شده است.

بهره برداری از ۹ کتابخانه سیار و ۲۵ کتابخانه روستایی طی یک سال

یکی از رویکردهای نهاد کتابخانه های عمومی برای توسعه کتابخانه های عمومی در سال های اخیر، استفاده از ظرفیت کتابخانه ها سیار با هدف عادلانه کردن دسترسی همه مردم ایران به کتاب بوده است. در این زمینه تاکنون در ۱۶ استان کشور، کتابخانه سیار راه‌اندازی شده است و در حال حاضر ۳۵ واحد فعال شامل ۳۳ کتابخانه سیار نهادی، ۱ کتابخانه مشارکتی و ۱ کتابخانه سیار مستقل مشغول ارایه خدمات به نقاط محروم هستند.

اما وقتی نگاهی به آمار بهره برداری ها از مرداد سال ۱۴۰۰ تا مرداد ماه سال جاری می اندازیم، به خوبی می بینیم که در این آمار ۲۵ کتابخانه روستایی، ۹ کتابخانه سیار، ۲ کتابخانه مرکزی شهرستان، یک کتابخانه مرکزی استان و ۵ پیشخان خدمات کتابخانه عمومی وجود دارد که با هدف عدالت‌محوری و فراهم ساختن دسترسی اقشار مختلف به اماکن فرهنگی استاندارد در اقصی‌نقاط کشور به چرخه فعالیت کتابخانه‌های عمومی پیوسته‌اند.

یکی از مهم‌ترین رویکردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یک سال گذشته توجه و اهمیت به ارتقای سرانه فضای کتابخانه‌ای و فراهم کردن شرایط و دسترسی عادلانه عموم افراد جامعه به کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها است. کتابخانه‌های عمومی به عنوان بنیادی‌ترین مراکز فرهنگی فعال در سرتاسر کشور، دارای جایگاهی کلیدی برای ایجاد علاقه به مطالعه هستند و گسترده‌تر شدن فضای این مراکز فرهنگی، منبع و مرجعی قابل‌اتکا برای ارتقای فرهنگ، اجتماع و دین به حساب می‌آیند.

بر این اساس تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۱ تعداد ۳۷۲۸ باب کتابخانه عمومی شامل ۲۷۳۵ باب کتابخانه نهادی، ۸۵۴ باب کتابخانه مشارکتی، ۲۷ باب کتابخانه مستقل و ۱۱۲ باب سالن مطالعه در سطح کشور به ارایه خدمات کتابخانه ای می پردازد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500