تاریخچه فوتبال ایران را فردا در یک مستند ببینید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۶

تاریخچه فوتبال ایران را فردا در یک مستند ببینید

نخستین قسمت مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان» به کارگردانی محمدحسن یادگاری از شبکه مستند پخش خواهد شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، نخستین قسمت مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان» به کارگردانی محمدحسن یادگاری تولید جدید شبکه مستند، با روایتی از تاریخچه فوتبال ایران از زمان ظهور تا عصر معاصر، روز پنجشنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد.

کارگردان این مجموعه درباره سوژه «یک ملت، یک ضربان» توضیخ داذ: شبکه مستند با توجه به سابقه کاری‌ بنده و علاقه‌ای که به ساخت مستندهای ورزشی دارم، پیشنهاد داد تا به مناسبت جام جهانی ۲۰۲۲، مستندی درباره تاریخچه تیم ملی فوتبال ایران بسازم. در ابتدا قرار بر این بود تا برنامه را از سال ۱۹۹۶ که مقدمه صعود تیم ملی به جام جهانی ۱۹۹۸ است، شروع کنیم و تا به امروز پیش بیاییم، اما زمانی که چند قسمت از این مستند آماده شد و شبکه مستند کیفیت کار را دید، تصمیم گرفت تا این پروژه ادامه‌دار باشد و از ابتدای ظهور فوتبال در ایران تا امروز را تبدیل به یک مستند کنیم.  برهمین اساس، از ابتدای ظهور فوتبال در ایران تا سال ۱۹۹۶ در ۸ قسمت آماده شده است و دوران معاصر، یعنی از آن تاریخ تا به امروز، در ۳۲ قسمت تولید خواهد شد. پخش این مستند از پنجشنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا برگزاری جام ملت‌های آسیا در سال ۱۴۰۲ ادامه‌ خواهد داشت.

او درباره روند تولید این مجموعه مستند گفت: ساخت این مستند از مردادماه سال گذشته آغاز شده است که چند ماه درگیر جمع‌آوری تصاویر آرشیوی بودیم و به هر جایی که امکان جمع‌آوری تصاویر آرشیوی بود، سر زدیم و بسیاری از تصاویر را از مجموعه‌داران و کسانی که آرشیویست بودند، گرفتیم. این مجموعه در ۴۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای آماده شده است.

یادگاری درباره نخستین قسمت از این مجموعه اظهار کرد: در اولین قسمت از این مجموعه، شکل‌گیری فوتبال  و ظهور آن در ایران را مشاهده می‌کنیم. درست است که فوتبال برای اولین بار در زمان رضا پهلوی وارد ایران می‌شود، اما ایرانی‌ها از زمان قاجاریه با آن آشنایی داشتند.

وی در باب تفاوت این مجموعه با مستندهای پیشین بیان کرد: در مورد تیم ملی مستندهای زیادی ساخته شده است اما این‌ صورت از انسجام و جامع‌نگری در روایت و شخصیت‌پردازی را تا به حال نداشته‌اند. برای مثال، مجموعه «تاریخچه تیم ملی» را داشتیم که حالتی اپیزودیک و آیتمی داشت و قصه‌گو نبود. همچنین مستند «فوتبال ایرانی» که بیشتر مربوط به حاشیه‌های تیم ملی بود و باز هم روایتی در خود نداشت. در مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان» ضمن استفاده از تمام اطلاعات گذشته سعی کردیم شخصیت‌پردازی نیز داشته باشیم.

عوامل سازنده این مجموعه مستند عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: محمدحسن یادگاری، نویسندگان: مهدی مافی، سبحان افشار و داوود طالقانی، مدیرتولید: شیرین معصومی، دستیار کارگردان: مینو فلاحی، راوی اثر: سینا هوشمندی و تدوین: مهدی مسعودیان، امیررضا حسینی و سیامک سازگار.

نخستین قسمت از این مجموعه مستند روز پنجشنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۷ خواهد بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است