موثق بودن داستان‌ها درباره حضرت خدیجه اهمیت دارد/ منابع تاریخی معرفی کردیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۶
داور جشنواره «بانوی بی‌مثال» در گفتگو با صبا:

موثق بودن داستان‌ها درباره حضرت خدیجه اهمیت دارد/ منابع تاریخی معرفی کردیم

داور بخش داستان کوتاه اولین جشنواره ادبی «بانوی بی‌مثال» درباره اهمیت توجه به منابع تاریخی در داستان‌نویسی درباره حضرت خدیجه صحبت کرد.

مریم راهی داور بخش داستان کوتاه اولین جشنواره ادبی «بانوی بی‌مثال» در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا عنوان کرد: اغلب جشنواره‌ها به‌غیر از پرداختن به یک موضوع مخصوص، ترویج ادبیات و نویسندگی و اینکه استعدادهایی در خلال این جشنواره‌ها کشف شوند، در دستورکار دارند. معمولا کسانی در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند نویسندگان جوان و تازه‌کاری هستند و این رویدادها فرصتی‌ست تا خودشان را نشان دهند زیرا اگر امتیازی کسب کنند، احتمال دارد که ورودشان به عرصه حرفه‌ای نویسندگی تسهیل شود.

او درباره موضوع این جشنواره توضیح داد: حضرت خدیجه (س) در صدر اسلام شخصیت بارز و برجسته‌ای هستند اما آنقدری که شخصیت بزرگ و چندبُعدی دارند، در ادبیات آیینی ما به ایشان پرداخته نشده است. وجود چنین جشنواره‌ای با این موضوع اتفاق بسیار لازم و مهم‌ی است زیرا هرچقدر درباره این‌ بانو بیشتر مطالعه و قلم زده شود، ما بیشتر با ابعاد مختلف شخصیتی ایشان آشنا می‌شویم.

داور بخش داستان کوتاه این‌ جشنواره با اشاره به معرفی منابع تاریخی بیان کرد: باتوجه به تاکیدی که ما بر مستند بودن آثار داشتیم، درنتیجه در جلسات و کارگاه‌ها سعی کردیم‌ منابعی برای تحقیق برای شرکت‌کنندگان معرفی کنیم و به نظرم کار بزرگی صورت خواهد گرفت.

نویسنده «به امین بگو دوستش دارم» با تاکید بر استناد داشتن آثار ارسالی تصریح کرد: قدرت قلم نویسندگان در بخش ادبیات داستانی اهمیت دارد اما باتوجه به این موضوع خاص برای داستان‌ها، توجه زیاد و درست به شخصیت حضرت خدیجه (س) نیز موردتوجه است و در اینجا ما در داستان‌هایمان عنصر خیال و شخصیت واقعی داریم که نمی توانیم دستی بر تاریخ ببریم یا چیزی تحریف و بر آن اضافه یا از جریان‌ها و خرافات پیروی کنیم.

نویسنده «فردا مسافرم» ادامه داد: مستند بودن آثار اهمیت زیادی دارد و نویسنده نباید به جعلیات میان افکار عمومی اکتفا کند و حتما باید تحقیق کند. ما هم در داوری آثار منابع را چک می‌کنیم و اگر در داستانی احساس شک و شبهه کنیم از دور مسابقه کنار گذاشته می شود، زیرا ما نمی خواهیم با این جشنواره ضربه‌ای به شخصیت ایشان وارد شود.

راهی در پایان درباره کارگاهی که روز سه‌شنبه ۸ شهریور ماه برگزار کرد، توضیح داد: هدف این کارگاه این بود که به شرکت‌کنندگانی که حضوری و آنلاین در کارگاه آن کردند درباره اینکه چطور برای این جشنواره داستان بنویسند، توضیح دهیم، زیرا این نویسندگان باید وارد حوزه ادبیات آیینی شوند و نوشتن در این حوزه هم ویژگی‌های خاص خود را دارد و نمی‌خواستیم داستان‌هایی به دستمان برسد که اصول را رعایت نکرده باشند و ناگزیر همه کنار گذاشته شوند. درنتیجه با برگزاری کارگاه قصد داشتیم از قبل اعلام کنیم که جشنواره ما این اصول را دارد و باید براساس آن‌ها داستان بنویسند و منابع تاریخی درباره حضرت خدیجه را هم در این کارگاه معرفی کردم.

نخستین دوره مسابقه «بانوی بی‌مثال» با موضوع زندگی حضرت خدیجه (س) با مشارکت مدیریت آفرینش های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه های عمومی کشور با معرفی دبیران بخش‌های مختلف این مسابقه آغاز به کار کرد.

شرکت‌کنندگان در این مسابقه می‌توانند آثار خود را در قالب‌های داستان کوتاه، مینی‌مال و داستان کودک درباره شخصیت و زیست حضرت خدیجه(س) تا پایان شهریور ماه به همراه اطلاعات نویسنده (شامل نام و نام خانوادگی، سن، تحصیلات و شماره تماس) با مراجعه به سامانه مسابقات کتابخوای نهاد به نشانی www.samakpl.ir و یا از طریق نشانی bimesal1401@gmail.com ارسال کنند.

 سیدعلی کاشفی، سارا عرفانی و مریم راهی به عنوان دبیر بخش‌های داستان کودک، داستان کوتاه کوتاه(مینی‌مال) و داستان کوتاه نخستین دوره مسابقه «بانوی بی مثال» معرفی شدند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است