«مسیح عاشورا» روی دیوار حرم امام علی (ع) نقش بست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۳
محمدعلی نادری به صبا خبر داد؛

«مسیح عاشورا» روی دیوار حرم امام علی (ع) نقش بست

نقاشی «مسیح عاشورا» اثر محمدعلی نادری روی دیوار حرم امام علی (ع) چاپ شده است.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نقاشی «مسیح عاشورا» اثر محمدعلی نادری هنرمند جوان بوشهری است که در ماه محرم سال ۱۴۰۱ توسط او رونمایی شد.

این اثر هنری با الهام از شعر «ای شش ماهه گل من اصغر من چرا نمیخوابی/ بنما رحمی به دلم هستی من چرا تو بی تابی/ای همه هستی من کودک دل خسته من/ علی علی لای لای» نقاشی شده است و صحنه تیرخوردن حضرت علی اصغر (ع) روی دست امام حسین (ع) در روز عاشورا را به تصویر کشیده است.

به گفته این هنرمند، پس از نقاشی این اثر جواد محمدزمانی شعر «حنجر شد از سه‌ شعبه مشبک، ضریح شد/ بخشید جان به حادثه از بس مسیح شد» را سروده است و براساس این شعر نام «مسیح عاشورا» برای این تابلو انتخاب شده است.

نادری در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا از نقش بستن این اثر روی دیوار حرم امام علی (ع) خبر داد و گفت: این اثر اکنون در باب‌القبله حرم امام علی در نجف اشرف در ابعاد بزرگ‌ چاپ شده است و در پیاده‌روی اربعین که از حرم امام علی شروع می‌شود، افراد می‌توانند این کار را ببینند و بسیار موجب خوشحالی من است.

نادری ازجمله هنرمندان جوانی است که عمده آثار او مضامینی آیینی و روایت‌هایی دینی دارند و چندسالی‌ست در حوزه هنر عاشوا دست به خلق اثر زده است. او شاگرد حسن روح‌‍الامین است و آثارش در سبک باروک هستند که ازجمله ویژگی‌های بارز این سبک نوع سایه‌روشن و نورپردازی در نقاشی است.

او همچنین در ماه محرم امسال از یک تابلوی نقاشی دیگر به نام «والا علی اکبر» با تکنیک رنگ روغن در ابعاد ۱۰۰×۱۵۰ رونمایی کرد.

در توضیح این اثر آمده است: «طبق روایات در کربلا خیمه‌ای بزرگ به نام خیمه دارالحرب بوده است که قبل از روز عاشورا محل نگهداری ابزارآلات و وسایل جنگ همچون سپر، نیزه و شمشیر و… بوده است و در روز عاشورا حضرت اباعبدالله بدن هاى مطهر تمامى شهدا را به آن منتقل می‌کرده‌اند و به خیمه نگهداری شهدا تبدیل شده بود.

اثر «والا علی اکبر» برداشتی احساسی است از برهه زمانی بعد از روضه «جوانان بنی هاشم بیایید، علی را بر در خیمه رسانید» که حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در بحبوحه جنگ در روز عاشورا، چند دقیقه ای را در خلوت خویش بر سر پیکر مطهر حضرت شهزاده علی اکبر(علیه السلام) در خیمه دارالحرب سپری کرده اند.»

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است