برای «پدرخوانده» شفافیت و جذابیت مهم است/ به خواستِ مردم «نقاب» زدیم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۳
سعید ابوطالب در گفتگو با صبا:

برای «پدرخوانده» شفافیت و جذابیت مهم است/ به خواستِ مردم «نقاب» زدیم!

سعید ابوطالب تهیه کننده و کارگردان «پدرخوانده» درباره جزیئاتی از رئالیتی شوی جدیدش و تفاوت آن با «شب های مافیا» گفت.

سعید ابوطالب در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا از به پایان رسیدن فیلمبرداری فصل اول رئالیتی شوی جدیدش با عنوان «پدرخوانده» خبر داد و گفت: این برنامه در مرحله تدوین قرار دارد اما پیش بینی شخصی از زمان پخش آن ندارم و زمان منتشر شدنش به صلاحدید پلتفرم این برنامه یعنی فیلمنت مشخص می شود.

این کارگردان درباره کناره گیری از «شب های مافیا» و ساختن «پدرخوانده» اظهار کرد: به چندین دلیل «شب های مافیا» قابلیت ادامه دادن نداشت؛ یکی از دلایل این است که ضبط این نوع برنامه ها نیازمند فضای بزرگی است و هزینه بالایی را می طلبد که متاسفانه تامین این نیازها از پلتفرم قبلی صورت نمی گرفت. همچنین با حرفه ای تر شدن مخاطب، ممکن بود تماشاگر پس از دیدن نصف بازی نتیجه را حدس بزند، برخی هم فکر می کردند در این بازی تقلب رخ داده است به همین دلیل همه تلاشمان را به کار گرفتیم تا با «پدرخوانده» جذابیت و شفافیت را برای همراهانمان فراهم کنیم.

ابوطالب درباره فرآیند شکل گیری «پدرخوانده» عنوان کرد: ما قبل از «شب های مافیا» در شبکه های نمایش خانگی اثری مشابه نداشتیم و مخاطبان عام این بازی را نمی شناختند؛ گرچه برخی این بازی را در کافی شاپ ها، جمع های دوستانه و خانوادگی بازی می کردند. ما سعی کردیم مدل ساده آن را بسازیم تا ارتباط گیری بیشتری صورت گیرد اما این بار متوجه شدیم تماشاگر این بازی را یاد گرفته است و فکر کردیم که می شود با سناریوی جدید و جذاب تری برنامه بسازیم. در واقع پس از پایان فصل دوم «شب های مافیا» از یک سال پیش، سناریوی جدیدی را طراحی کردیم و اسم آن را «پدرخوانده» گذاشتیم زیرا که «پدرخوانده» قدرتمندتر از بقیه نقش ها است و حتی در این مسابقه جدید قوی تر از سناریوهای مشابه عمل می کند.

کارگردان «رالی ایرانی» درباره تفاوت رئالیتی شوی جدید با «شب های مافیا» گفت: مخاطب دوست دارد بازی حرفه ای تری ببیند و تا ثانیه های آخر پیش بینی ای از نتیجه نداشته باشد، ما هم به همین دلیل تعلیق ایجاد کردیم و نقش های جذابتری اضافه کردیم، همچنین لازمه بازی حرفه ای، تبحر بازیکنان است به همین دلیل اغلب بازیگران قبل از تصویربرداری بیشتر از یک ماه تمرین کردند و در این سناریو پیشرفته شدند.

او با اشاره به اینکه «شب های مافیا» برای مخاطب، عادی شده بود، درباره پیش بینی اش از یکنواخت شدن یا نشدن «پدرخوانده» اظهار کرد: هر بازی‌ای پس از گذشت زمان ممکن است برای بیننده عادی شود و نمی توانیم زود اظهارنظر کنیم. باید چند وقت از پخش آن مانند «شب های مافیا» بگذرد تا ببینم بازخوردها چگونه است.

کارگردان «شام ایرانی» ادامه داد: راه حل مساله عادی شدن می تواند تغییرات جزئی در روند بازی باشد مثل اضافه کردن نقش. «در شب های مافیا» تصور می کردیم مخاطب بعد از یک ساعت خسته می شود اما تجربه ما نشان داد هرچه بازی جذابتر و طولانی تر است مخاطب بیشتر دوست خواهد داشت و به همین دلیل برخی از قسمت های «پدرخوانده» بیش از سه ساعت طول می کشد. مهم این است که شفافیت و سلامت بازی در آن حفظ می شود.

سعید ابوطالب از چالش اصلی اش در «شب های مافیا» گفت: هرچه جلو می رفتیم حساسیت بازی برای بازیگران بیشتر می شد، در فصول اول، بازیگرها تصور می کردند این رئالیتی شو مانند هر شوی تلویزیونی دیگری است که آنها قبلا در آن شرکت کرده اند، اما رفته رفته هرچه بازخوردهای خوب بیشتر می شد، اهمیت بازی برای بازیگران هم مانند مخاطبان افزایش می یافت و این اتفاق باعث بروز تنش هایی در هنرمندان می شد که خوشبختانه در «پدرخوانده» سعی کردیم این مشکل را حل کنیم.

او درباره برطرف کردن اشکالات وارد شده به رئالیتی شوی قبلی در «پدر خوانده» عنوان کرد: برخی معتقد بودند حرکت گرداننده بازیکنان را راهنمایی می کند اما واقعیت این بود که گرداننده در طول مسابقه، بازی های اضافی دارد و مانع از آن می شود که بازیگران وجود او را حس کنند و در هنگام تحویل اسلحه متوجه نقش دیگران شوند. ما در تدوین جامپ زدیم یعنی قسمت های اضافه تر را کوتاه کردیم تا حوصله مخاطب سر نرود.

این مستندساز درباره پرداختش به خواسته مخاطب گفت: مخاطبان علاقه داشتند به بازیکنان ماسک یا نقاب دهیم زیرا خود مردم در بازی هایشان از ماسک استفاده می کنند، علی رغم این که دوست نداشتم این کار را انجام دهم و احساس می کنم بازیگرانی که در مسابقه شرکت کرده اند، تقلب نمی کنند و نباید هم این کار صورت گیرد، در «پدرخوانده» این کار را انجام دادم و برای بازیکنان ماسک طراحی کردیم، البته همچنان هم این اعتقاد را دارم که هیچوقت این اتفاق صورت نگرفته و نمی گیرد.

ابوطالب ضمن تاکید بر اینکه شفافیت و جذابیت از همه چیز مهم تر است، خاطرنشان کرد: برای شفاف سازی بیشتر، دوربین ۳۶۰ درجه را تعبیه کردیم تا در تمام مدت زمان بازی از صحنه فیلمبرداری کند، تا با پخش فیلم آن در آیکونی مشخص داخل پلتفرم، فیلم ضبط شده این دوربین را برای مخاطبان به اشتراک بگذاریم. این حرکت باعث می شود تماشاگران از کل بازی اطمینان پیدا کنند. همه این ها به دلیل این است که اگر بخواهیم فیلم هایی که با ۱۶ دوربین اصلی تصویربرداری شده اند به اشتراک بگذاریم زمان طولانی می گیرد و از جذابیت برنامه به شدت کاسته می شود.

او ادامه داد: گاهی مشکل فنی ای مثل اشکال در نور و صدا داریم، کات می دهیم و عوامل به صحنه می آیند تا آن را درست کنند، قطعا این پروسه جلوه بصری نخواهد داشت برای همین روی فیلم جداگانه دوربین ۳۶۰ درجه ای، تدوین انجام نمی شود و برای اطمینان خاطر مخاطب این قسمت ها را مانند زمان هایی که جابه جایی دوربین انجام می شود و مشکلات دیگری پیش می آید، بدون دخالت چیزی در آن مانند لایو سیوشده اینستاگرامی در معرض دید مخاطب می گذاریم.

سعید ابوطالب درباره سناریو جدید و نوع بازی تصریح کرد: تفاوت سناریوی «پدرخوانده» در این است که قابلیت نقش ها عوض شده و چون می خواستم به سینما ادای دینی کرده باشم، اسامی شخصیت ها را به نام های سینمایی تغییر داده ام. همچنین در «شب های مافیا» گروه های ۱۲ نفره ای داشتیم که افراد این گروه ها ثابت بودند و سه بازی با هم انجام می دادند ولی الان گروه ها ۱۲ نفره است و بازیگرها چرخشی هستند یعنی دیگر این مسابقه در ۳ مرحله با اقراد ثابت انجام نمی شود بلکه بازیگران در گروه های مختلف تغییر می کنند و فضای مسابقه تکراری نمی شود.

او اضافه کرد: قبلا بازیگران حرفه ای تر، بازی را دستشان می گرفتند و متاسفانه بقیه بازیگران تحت تاثیر آن ها قرار می گرفتند و نمی توانستند بازی خودشان را نشان دهند و موثر باشند، برای همین بازیکنان را چرخشی رو به روی هم قرار می دهیم و در بعضی از قسمت ها چند بازیگر در گروه ها تغییر می کند.

این فیلمساز درباره چالشی که در تولید این مجموعه با آن رو به رو شد، اظهار کرد: حقیقتا ما هیچ وقت در ضبط دچار چالش نمی شویم زیرا بازیگران خودشان از قبل تمرین می کنند و جوی صمیمانه بین آن ها حاکم است. تنها مساله ای که وجود داشت این بود که برخی بازیگران از جمله حامد آهنگی و پوریا پورسرخ قرار بود با ما همراه باشند اما متاسفانه به دلیل هماهنگ نشدن برنامه ریزی هایمان نتوانستند به ما در زمان فیلمبرداری ملحق شوند. امیدوارم فصل های دیگر برسند و با هم کار کنیم.

سعید ابوطالب در پایان توضیح جامع تری درباره نقش ها و فضای «پدرخوانده» داد: لوکیشن این رئالیتی شو انبار فرضی قاچاق مافیای سیسیل ایتالیا است و با یک سناریوی ۱۱ نفره شامل دو مافیا و یک پدرخوانده قدرتمند، ۷ شهروند و یک نقش مستقل پیش می‌رود و همانطور که می دانید کامبیز دیریاز گرداننده این بازی است.

مجید واشقانی، امیرعلی نبویان، بهاره افشاری، حسین سلیمانی، بهنام تشکر، ترلان پروانه، پژمان بازغی، امیرحسین رستمی، امیرمهدی ژوله، کامران تفتی، علی صبوری، سمیرا حسن پور، بیژن بنفشه خواه، شکیب شجره، عباس غزالی، سیما تیرانداز، صحرا اسدالهی، امیرحسین مدرس، معین ضد ( زندی)، سید جواد هاشمی، سپند امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی، حدیث میرامینی، فرزاد حسنی، باربد بابایی، علی صالحی، ارسلان قاسمی، السا فیروز آذر، محمد نادری، میثم درویشان پور، شیدا یوسفی، امیر کربلایی زاده، هومن خیاط، نیکی میربها، ابوالفضل همراه، کیمیا بابایان، مجتبی پوربخش و حسام‌ محمودی هنرمندانی هستند که در رئالیتی‌شوی «پدرخوانده» حضور دارند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است