شرح کامل ماجرای انتخابات خانه سینما/ شکاف‌های قبلی هیات مدیره نباید در این دوره باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۱
فرهاد توحیدی در گفتگو با صبا مطرح کرد؛

شرح کامل ماجرای انتخابات خانه سینما/ شکاف‌های قبلی هیات مدیره نباید در این دوره باشد

فرهاد توحیدی درباره اتفاقات اخیر خانه سینما و انتخابات هیات مدیره توضیح داد.

فرهاد توحیدی

فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس و رییس مجمع عمومی انتخابات خانه سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره انتخابات شانزدهمین دوره هیات مدیره خانه سینما گفت: انتخابات با حضور ناظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و صحت انتخابات و روند مجمع عمومی مورد تایید ناظر قرار گرفت و صورت جلسه را نیز امضا کردند. آقای خندان نماینده حقوقی خانه سینما هم حضور داشتند و هرجا که پرسش حقوقی مطرح می‌شد، ایشان براساس متن اساسنامه و قوانین مدنی و مرتبط جواب می‌دادند.

ماجرای پرحاشیه حضور صنف تهیه‌کنندگان

وی درباره حضور صنف تهیه‌کنندگان در انتخابات شانزدهمین دوره هیات مدیره خانه سینما توضیح داد: داستان این مطلب کمی طولانی است اما به اختصار عرض می‌کنم. شورای عالی تهیه‌کنندگان عضو خانه سینما و متشکل از ۴ تشکل تهیه‌کنندگان بود. از این ۴ تشکل، یکی از آنها که اتحادیه صنفی تهیه‌کنندگان و قدیمی‌ترین آن‌هاست در وزارت کشور ثبت شده و ۳ تشکل دیگر نیز در وزارت کار ثبت و صاحب شناسه شدند.

رای مثبت مجمع به حضور اصناف جدید

توحیدی ادامه داد: این ۴ تشکل در تابستان امسال جلسه‌ای برگزار کردند و به تفاهم رسیدند که نماینده آنها در مجمع حضور داشته باشد و نامه نگاری‌های آن توسط آقای غلامرضا موسوی رییس شورای عالی با خانه سینما برقرار شد و بر پایه قوانین و توافق بین چهار صنف، آقای منوچهر محمدی را به عنوان نماینده معرفی کردند که ایشان بعد از مدتی انصراف دادند و در اقدام بعدی آقای محمدمهدی عسگرپور به عنوان نامزد صنف تهیه‌کنندگان برای حضور در انتخابات معرفی شدند. در همین حین، ماجرا و بلوای استعفاها و تایید صلاحیت‌ها و… اتفاق افتاد، وگرنه نامزد را در همان زمان مقرر معرفی کرده بودند. البته در فاصله‌ای کوتاه یکی از این تشکل‌ها به هرحال دچار اختلاف نظر با ۳ تشکل دیگر شد. در این زمان ۳ تشکل ائتلاف می‌کنند و تحت شناسه واحد با نام انجمن صنفی کارفرمایی تهیه‌کنندگان فیلم «اکت» اقدام کردند. بر پایه این تقاضا مجمع عمومی نیز روند این صنف را مورد بررسی قرار داد و رای داد که کماکان عضو خانه سینما هستند و می‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند. برای این دوره چهار صنف دیگر از جمله انجمن منشیان صحنه و مدرسان سینما نیز مورد رای گیری قرار گرفتند و مجمع به اضافه شدن این چهار صنف جدید به عضویت در مجمع عمومی خانه سینما نیز رای مثبت داد. البته این مورد مربوط به آقای عسگرپور به عنوان نماینده صنف تهیه‌کنندگان درباره خانم شمس از صنف منشیان صحنه نیز شکل گرفت و موقعیت مشابهی داشتند.

هیات مدیره خانه سینما دچار رخوت و لکنت شده بود

دبیر چهاردهمین جشن سینمای ایران درباره هیات مدیره جدید خانه سینما گفت: خرد و بلوغ قابل توجهی در اصناف پیدا شده که ناشی از اتفاقاتی است که در ۱۰-۱۲ سال اخیر و از دوره آقای شمقدری و بسته شدن خانه سینما افتاده است. جایی که اصناف برای اینکه بتوانند خانه را حفظ کنند، کنار هم ایستادند. در حقیقت در پایان دولت آقای احمدی نژاد خانه سینما صاحب یک سرمایه اجتماعی شد که آن را آسان به دست نیاورد و آن افکار عموم مردم بود که به دنبال بازگشایی خانه بودند. به گمان من خانه سینما در سال‌های بعد به سبب چالش نداشتن دولت با خانه، آرام آرام راه تعالی را پیش گرفت اما در ادامه، خانه سینما رفته رفته و به دلیل چند صدایی و شکاف‌هایی که در هیات مدیره خانه وجود داشت، در بیان موازین صنفی و اظهارنظرها دچار رخوت شد و در یک سال و خرده‌ای اخیر این لکنت بیشتر هم شده است.

باید صنوف کنار هم قرار بگیرند

وی افزود: کسانی هم سعی در بیشتر کردن این شکاف داشتند و تلاش می‌کردند تا با طرح موضوع‌های مختلف این سرمایه اجتماعی را از خانه سینما و اهالی آن بگیرند و همین افراد با دخالت‌های غیرموجه و رد صلاحیت‌ها در خانه سینما باعث چندزبانی و شکاف بیشتر شدند. امیدوارم با شکل گرفتن هیات مدیره جدید خانه سینما، حرکات مدنی و صنفی که کم رنگ شده بود دوباره احیا شود و صنوف در کنار یکدیگر قرار بگیرند. صنوف باید در کنار هم باشند تا حقوق خود را به دست بیاورند. در مجمع عمومی که برگزار شد این بلوغ و خردمندی را دیدم که تجلی آن در انتخابات به روشنی دیده شد.

رییس هیات مدیره دوازدهمین دوره خانه سینما درباره بلوغ و خردورزی هیات منتخب خانه سینما بیان کرد: قطعا در هیات مدیره دوره شانزدهم نیز اختلاف نظرهایی وجود خواهد داشت اما گمان می‌کنم در افراد حاضر در این هیات آنقدر بلوغ و خرد وجود دارد که برای تفاهم در امر واحد بحث خواهند کرد و امیدوارم در جهت حرکت برای استقلال خانه سینما، منافع صنفی و تامین امنیت شغلی قدم‌های مهمی بردارند.

کمک به رفع مشکلات فعلی سینما یکی از دلایل مهم لزوم حضور صنف تهیه‌کنندگان

فرهاد توحیدی در پایان گفت: یکی از دلایل مهم حضور صنف تهیه‌کنندگان آن هم در شرایط فعلی سینما این است که کمک بیشتری کند و باید با حضور خود تلاش کنند تا به عنوان صنفی که می‌تواند جایگاه پدری داشته باشد، در رفع و حل مشکلات خانه و همه اصناف قدم برداشته و همراهی کند.

بیشتر بخوانید:

ماجرای ورود ناگهانی تهیه‌کنندگان به انتخابات خانه سینما/ قانون‌ها باید بازنگری و کارآمد شوند

مدیرعامل آینده خانه سینما مسایل شخصی را کنار بگذارد/ سینما را نجات دهیم

سهم حداقلی بانوان در همه ادوار هیات مدیره خانه سینما/ صنوف هم زنان را جدی نمی‌گیرند

محمد زکی زاده

عکس خبر از علی جباری است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است