تبلیغات تئاتر در یزد به‌روز است/ تئاتر استان یزد جایگاه آنچنانی در تئاتر کشور ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۴
مجتبی لاله زاری در گفتگو با صبا:

تبلیغات تئاتر در یزد به‌روز است/ تئاتر استان یزد جایگاه آنچنانی در تئاتر کشور ندارد

مجتبی لاله زاری به تشریح وضعیت تئاتر استان یزد پرداخت و خواستار توسعه بحث آموزش تئاتر در این استان شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، مجتبی لاله زاری بازیگر و کارگردان تئاتر هم‌اکنون نمایش «دل‌لرزه» نوشته علی موسویان را تا ۳۱ شهریور ماه در پلاتو تالار هنر شهر یزد روی صحنه دارد به این بهانه گفتگویی با او درباره دومین همکاری با علی موسویان و وضعیت تئاتر استان یزد ترتیب دادیم که مجتبی لاله زاری درباره همکاری دوباره با علی موسویان در نمایش «دل‌لرزه» گفت: علی موسویان نویسنده توانمندی است و من هنگام اجرای «آقا دلبر» از او برای تماشای اثر دعوت کردم که همزمان با حادثه قطار مشهد- یزد شد. متعاقب این حادثه، ایده‌ای به ذهن او رسید و متن جدیدی را نوشتند و به من برای کارگردانی سپردند.

بازیگر نمایش «سیاه بازی ناز کنیز» نمایش‌های کمدی را دارای جایگاهی ویژه در نظر مخاطبان یزدی و همچنین، دیگر شهرها دانست و گفت: نمایش‌های کمدی در شهر یزد جایگاه ویژه‌ای دارد و اتفاقی است که فقط منحصر به شهر یزد نیست بلکه در همه شهرها همینطور است. هرچند استقبال از نمایش‌هایی مثل «دل‌لرزه» نشان داد که تماشاگران به تماشای آثار در ژانرهای دیگر همچون رئالیسم اجتماعی خواهند نشست در صورتی که از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

برای تجهیز امکانات اجرایی و تجهیزات تئاتری استان یزد دارد اتفاق خوبی می‌افتد

کارگردان نمایش «آقا دلبر» کیفیت امکانات اجرایی و تجهیزات تئاتری شهر یزد را اینگونه شرح داد: چند سالن تئاتر خوب بلک باکس و همچنین قاب عکسی در استان یزد وجود دارد. یک مجموعه تئاتری به نام «تالار مرکزی یزد» قرار است در بهمن ماه سال جاری در استان یزد افتتاح شود که چند پلاتویی است. خدا را شکر برای تجهیز امکانات اجرایی و تجهیزات تئاتری استان یزد دارد اتفاق خوبی می‌افتد و روز به روز وضع در حال بهتر شدن است. پیگیری‌ها و حمایت‌های مسئولان تئاتر استان یزد برای توسعه زیرساخت‌ها در کنار بسط مبحث آموزش با اختصاص بودجه‌ای به این موضوع موجب تقویت بدنه تئاتر این استان می‌شود.

وی درباره جایگاه تئاتر استان یزد در میان دیگر استان‌های کشور در سطح ملی گفت: تئاتر استان یزد جایگاه آنچنانی در تئاتر کشور ندارد از آنجا که وقتی جشنواره‌های تئاتری و برگزیدگان را بررسی می‌کنید نشانی از نمایندگان تئاتر استان یزد در رویدادها پیدا نمی‌کنید. برای رفع این مشکل، باید بودجه‌های مناسب در اختیار انجمن هنرهای نمایشی استان یزد قرار بگیرد تا زیرساخت‌ها بهبود یابد و در ادامه، کارگاه‌های آموزشی با حضور مدرسان برجسته تئاتر در این استان برگزار شود تا با آموزش مناسب هنرمندان یزدی، آنها بتوانند مسیر خودشان را در زمینه‌های بازیگری، نویسندگی و کارگردانی پیدا کنند و اتفاقات خوبی را رقم بزنند به صورتی که تئاتر استان یزد بتواند در جشنواره‌های تئاتر کشور حرفی برای گفتن داشته باشد.

کارگردان نمایش «خندنده» در توصیف تاثیراتی که کرونا بر تئاتر استان یزد گذاشت، بیان کرد: تئاتر در یزد چند سالی بود که رونق گرفته بود و داشت در سبد خانوارها قرار می‌گرفت تا اینکه با آمدن کرونا دوباره رونق از تئاتر رفت. در ادامه، کرونا موجب شد جشنواره‌های تئاتر استانی به شکل مجازی برگزار شود به صورتی که گروه‌های نمایشی به سختی تمرین می‌کردند و بدون اینکه تماشاگری داشته باشند، در جشنواره‌ها حضور می‌یافتند. همچنین با تعطیلی سالن‌های تئاتر مواجه شدیم و بعد هم که با ۲۰ درصد یا ۳۰ درصد ظرفیت صندلی‌های تماشاگران اجازه اجرا رفتن به گروه‌های نمایشی داده شد بنابراین در آن مدت، حس واقعی تئاتر کار کردن از بین رفته بود.

بازیگر فیلم تئاتر «جنگ و صلح» راجع به فرآیند تبلیغات تئاتر در استان یزد از گذشته تا به امروز یادآور شد: در ابتدای دهه ۹۰ هجری شمسی، بلیت‌ها را به شکل تراکت در پارک‌ها و مکان‌های عمومی به صورت رایگان پخش می‌کردیم و باز هم مردم استقبال نمی‌کردند. در آن زمان، نمایش‌هایی با حدود ۱۴ بازیگر روی صحنه می‌رفتند که یکی، دو نفر تماشاگر داشتند. همه گروه‌های نمایشی استان یزد آنقدر تئاتر در این سال ها اجرا بردند تا آنکه چراغ تئاتر استان یزد روشن شد. بالاخره فرهنگ بلیت خریدن جا افتاد و سایت‌هایی طراحی شد که تماشاگران بتوانند از طریق آنها بلیت بخرند. فعالیت مستمر گروه‌های نمایشی باعث می‌شود مردم تئاتر را در سبد خانوار بیاورند.

قریب به اتفاق تبلیغات نمایش‌ها در یزد در فضای مجازی صورت می‌گیرد

بازیگر نمایش «هولوگرام تنهایی» در توضیح کیفیت و فرآیند تبلیغات در تئاتر استان یزد گفت: تبلیغات تئاتر در استان یزد به شدت به روز است به طوری که تیزرهایی که برای آثار این استان ساخته می‌شود کیفیت ساختاری بهتری حتی نسبت به نمایش‌های روی صحنه در تهران دارند و از خلاقیت‌های بیشتری برخوردارند. قریب به اتفاق تبلیغات نمایش‌ها در یزد در فضای مجازی صورت می‌گیرد و دیگر بنرهای تبلیغاتی به ندرت در سطح شهر دیده می‌شود. همچنین، گرافیست‌های خوبی در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنند که باعث ارتقای سطح تبلیغات تئاتر این استان شده است.

مجتبی لاله زاری در سخنان پایانی درباره برنامه‌های آتی اش گفت: نمایشنامه‌ای برای جشنواره تئاتر مقاومت آماده دارم که منتظر تایید نمایشنامه از سوی رویداد هستم تا تولیدش را آغاز کنم. همچنین، با علی موسویان برای همکاری دیگری صحبت‌هایی شده است و در صورت امکان، قرار است نمایشی کمدی به قلم او را روی صحنه ببریم.

نمایش «دل‌لررزه» نوشته علی موسویان و کارگردانی مجتبی لاله زاری و با بازی هادی آقابزرگی، سعید خبیری، امین دلپذیر، طاهره هنزایی و مجتبی لاله زاری، از ۱ تا ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ در پلاتو تالار هنر شهر یزد روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان اثر آمده است:«جواد ابویی در پی ماجرایی با هم محله‌ای خود درگیر می‌شود و او را به قتل می‌رساند. حاج مرسل وکیلی که نامزد شورای شهر هست، برای کسب رضایت خانواده مقتول تلاش می‌کند.»

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است