نسبت به جریان‌های هنری موضع داشته باشیم/ موزه باید مکانی فعال با جایگاه جهانی باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۶
در نشست با رییس موزه هنرهای معاصر تهران مطرح شد؛

نسبت به جریان‌های هنری موضع داشته باشیم/ موزه باید مکانی فعال با جایگاه جهانی باشد

نشست رییس موزه هنرهای معاصر تهران با خبرنگاران و بازدید از نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نشست عبادرضا اسلامی کولایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران با خبرنگاران صبح امروز ۱۴ شهریورماه برگزار شد. این نشست با حضور علی‌محمد زارع مشاور عالی موزه و بهرنگ صمدزادگان کیوریتور نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» انجام شد.

اسلامی در ابتدای این نشست خطاب به خبرنگاران عنوان کرد: می‌دانیم که همیشه کنار ما و دوست دار موزه هستید. نقش ویژه شما در ایجاد ارتباط ویژه میان مخاطبان با موزه موثر است. پرسش به موقع داشته باشید و ما را پاسخگو بدانید.

او ادامه داد: خوشحالم که اولین کار نمایشگاهی موزه را کنار هنرمند و پژوهشگری مانند آقای صمدزادگان انجام دادیم. ایده برگزاری چنین نمایشگاهی برای خودشان بود و همکاران عزیز من هم از گذشته برای برپایی این‌ نمایشگاه تلاش کردند.

رییس موزه هنرهای معاصر تصریح کرد: ویژگی مهم این‌ نمایشگاه پاسخگویی به پرسش پژوهشگران است. بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان هنر شاید برای دیدن این آثار هنری راهی کشورهای دیگر می‌شدند و این‌ نمایشگاه می‌تواند پاسخی به این نیاز آن‌ها باشد.

او در پایان خاطرنشان کرد: طبق طرحی که داشتیم ۳۸ اثر برای اولین بار در این‌ نمایشگاه به نمایش در آمد.

در قبال هنرمندان آینده مسئول هستیم

بهرنگ‌ صمدزادگان در ادامه این نشست تصریح کرد: اهمیت این نمایشگاه به دلیل خوراکی است که برای طیف وسیعی از افراد تامین‌ می‌کند و ارتباط با نسل جدید هنرمندان برای من بسیار مهم بود زیرا ما در قبال هنرمندان آینده مسئول هستیم تا خوراک پژوهشی خوبی برایشان تامین کنیم.

او ادامه داد: اولین بار که موزه چنین نمایشگاه کاملی از یک جریان تاریخ هنر برگزار کرد، مربوط به سال ۷۷ بود و جوانانی که در این فاصله متولد شدند فرصت دیدن چنین آثاری را نداشتند.

این هنرمند تاکید کرد: اهمیت دیگر این نمایشگاه از طرفی اهمیت تاریخ هنر است که به دو جریانی می پردازد که در تغییر هنر مدرن به پست مدرن بسیار تأثیرگذار بوده است. در این نمایشگاه آثار افرادی که در بالاترین درجه هنری قرار داشتد و هنرمندان جریان اصلی بودند، به نمایش گذاشته شده است.

او خاطرنشان کرد: از ابتدای این ۲ جریان هنری ما تجربیات خامی داشته‌ایم و این به طور کلی در ارتباط با کل تاریخ هنر نیز صدق می‌کند. چیزی که می‌تواند هنر ایران را جهانی کند و موزه را در عرصه جهانی‌ فعال نگه دارد، این است که هنر معاصر ما ازنظر ساختارهای زیربنایی و بنیادین خود به نقطه حائز اهمیتی تبدیل شود و ما نسبت به هنر معاصر جهان اعلام‌ موضع کنیم. نه از کنار جریان‌های هنری رد شویم و نه ستایشگر آن‌ها باشیم‌، بلکه باید موضع مشخصی داشته باشیم. امیدوارم این‌ نمایشگاه اتفاقا تب داغ مینالیسم و کانسپچوآل آرت در ایران را به موضع انتقادی تبدیل کند. اینجاست که ما نسبت به تاریخ هنر به دیدگاه می‌رسیم. امیدوارم چنین نمایشگاه‌هایی ادامه داشته باشد زیرا ما در گنجینه از تمام جریان های هنری آثار خوبی داریم.

در این سال‌ها موزه کارکرد خود را از دست داده است

این پژوهشگر تاکید کرد: بیشترین‌ مطالبه اهالی هنر از موزه باید این باشد که موزه مکان فعال باشد و چنین نمایشگاه‌هایی برگزار کند. متاسفانه در این سال‌ها موزه کارکرد خود را از دست داده است. تمام‌ افراد یا رویدادهایی مانند بینال ها نباید توقع این را داشته باشند که در موزه نمایشگاه داشته باشند زیرا با این کار موزه جایگاه بین‌المللی خود را از دست می‌دهد.

صمدزادگان در پایان درباره تفاوت موزه تاریخ هنر با موزه هنرهای معاصر توضیح داد: ما در موزه هنرهای معاصر تهران باید به بازخوانی یک جریان که بیش از پنجاه سال از آن می‌گذرد، بپردازیم و اینکه ما موجبات بازخوانی یک جریان را پس از حدود ۶۰ سال فراهم کنیم زیرا روند مرور و بازخوانی تاریخ هنر امروزه اهمیت دارد.

اسلامی در ادامه این نشست درباره افتتاح سایت موزه گفت: ما در تلاشیم تا سایت مجدد در دسترس افراد و محققان قرار بگیرد. تا دو – سه ماه آینده سایت موزه با ظرفیت بیشتر و استاندارهای روز آماده می‌شود.

رییس موزه در پایان درباره گالری‌های دائمی و نمایشگاه بعدی موزه توضیح داد: ما سعی داریم تا به زودی گالری‌های ادواری و گالری های موزه‌ای را مشخص کنیم. رویداد بعدی ما هم در حوزه خیالی‌نگاری و شمایل‌نگاری و مکتب سقاخانه است که آثار درخوری از گنجینه موزه به نمایش گذاشته می‌شود. تا سال آینده حتما سه گالری ۷، ۸ و ۹ موزه دائمی‌ می‌شوند.

در پایان این نشست تور بازدید از نمایشگاه همراه با کیوریتور نمایشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000