آخرین جزئیات سرقت ۶ میلیاردی از انتشارات میردشتی/ سرنخ ماجرا مشخص نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

آخرین جزئیات سرقت ۶ میلیاردی از انتشارات میردشتی/ سرنخ ماجرا مشخص نیست

مهدی میردشتی مدیر انتشارات کتابسرای میردشتی و تولیدات فرهنگسرای میردشتی از دزدیده شدن 6 نیسان کتاب نفیس از انبار انتشارات خبر داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، روز جمعه ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۱ تعدادی از کتاب‌های نفیس در زمینه‌ هنر اسلامی،‌ دیوان‌ها، کتاب‌های فرش، هنر ایران و ایران‌شناسی از انبار انتشارات کتابسرای میردشتی واقع در شهرک صنعتی پاکدشت به سرقت رفت. از این رو مهدی میردشتی مدیر انتشارات کتابسرای میردشتی و تولیدات فرهنگسرای میردشتی در گفتگو با خبرنگار صبا ضمن تایید این خبر از جزئیات این رخداد گفت: ما حدود ۸ ماه پیش انباری را در شهرک صنعتی پاکدشت به طور موقت اجاره کردیم تا زمانی که انبار دائمی انتشارات آماده شود. این اتفاق روز جمعه ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۱ رخ داد و در راستای این رخداد پس از تماس نگهبان متوجه شدیم که قفل‌های درب و خود درب انبار بریده شده و تمامی کتاب‌ها به سرقت رفته است.

او درباره تعداد کتاب‌های به سرقت رفته، گفت: تعداد کتاب‌هایی که دزدیده شده است به تعداد حدود ۵ الی ۶ نیسان می‌رسد و از لحاظ مبلغی نیز ارزش این کتاب‌ها به حدود ۵ الی ۶ میلیارد تومن (با قیمت قبلی) می‌رسد. تمامی این کتاب‌ها در زمینه هنر اسلامی،‌ دیوان‌ها، کتاب‌های فرش، هنر ایران و ایران‌شناسی با کاغذ گلاسه و به صورت چهار و پنج رنگ با جلد گالینگور و قاب کشویی به ‌صورت نفیس و نیمه‌نفیس و چند زبانه (۲ زبان، ۳ زبان، ۴ زبان و ۵ زبان) به چاپ رسیده بودند و حدود ۴۸ عنوان کتاب دستبرد شده است.

مدیر انتشارات کتابسرای میردشتی تصریح کرد: بنده از این موضوع متعجب هستم که چگونه با وجود نگهبانی که ورود و خروج در شهرک را کنترل می‌کند، این اتفاق پیش ‌آمده است و چگونه این ۶ نیسان بدون اینکه کسی متوجه آن باشد از شهرک خارج شده‌اند و نگهبان متوجه آن‌ها نشده است؟ من نیز چون دیده بودم که بر این شهرک نظارت می‌شود و همچنین چون این انبار را به صورت موقت رهن و اجاره کرده بودیم، فکر نمی‌کردم که لازم باشد تا اقدامات امنیتی بیشتری برای نگهداری از این کتاب‌ها صورت بگیرد و یا دوربین‌های مدار بسته نصب شود.

میردشتی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است، توضیح داد: صورت جلسه‌ای با پاسگاه منطقه پاکدشت انجام گرفت و از سوی آنان نیز تایید شد که قفل‌ها بریده شده و کتاب‌ها به سرقت رفته است. من نیز به همراه وکیلم به دفتر خدمات و دادسرا مراجعه خواهیم کرد.

او در پایان خاطرنشان کرد: هنوز به سرنخی نرسیده‌ایم و با توجه به اینکه در حال حاضر تولید چنین کتاب‌هایی که گنجینه‌ای از فرهنگ و هنر ایران هستند، بسیار سخت است، نگران این هستم که ین کتاب‌ها از ایران خارج شوند و یا توسط افراد بی‌خبر که اصلا اطلاعی در این باره ندارد، تبدیل به خمیر شود و در همین راستا نیز در حال اطلاع‌رسانی به کارخانه‌هایی که کاغذ و پوشال را خمیر می‌کنند، هستیم تا در جریان باشند که اگر چنین محموله‌ای به دستشان رسید، به ما اطلاع دهند. همچنین به کتاب‌فروش‌ها و دیگر ناشران نیز اطلاع دادیم تا اگر کتاب‌هایی با این عناوین به دستشان رسید به انتشارات میردشتی و یا فرهنگسرای میردشتی اعلام کنند.

پریسا مقیلان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است