انتظارمان از فروش «خیزش، غرش، آتش» بیشتر بود/ تلاش برای اکران فیلم‌های خارجی همزمان با نمایش جهانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۳
سیدجمال ساداتیان در گفتگو با صبا:

انتظارمان از فروش «خیزش، غرش، آتش» بیشتر بود/ تلاش برای اکران فیلم‌های خارجی همزمان با نمایش جهانی

رییس هیات مدیره شرکت خانه فیلم، فروش فیلم هندی «خیزش، غرش، آتش» را پایین‌تر از حد انتظار خود دانست و از امیدواری نسبت به ادامه روند اکران فیلم‌های خارجی گفت.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، از چهارشنبه ۹ شهریورماه پس از مدت‌ها، یک فیلم خارجی به شکل گسترده روی پرده سینماهای کشور رفت؛ نام این فیلم هندی «خیزش، غرش، آتش» است که شرکت «خانه فیلم» آن را در سینماها به نمایش گذاشت. با این حال بر اساس تعداد پایین سانس و کم‌شمار بودن تماشاگران آن، به نظر می‌رسد درآمد چندانی برای پخش‌کننده نداشته است.

سیدجمال ساداتیان رییس هیات مدیره «خانه فیلم» در گفتگو با صبا درباره گیشه این فیلم هندی گفت: انتظارمان بیشتر از این است و امیدواریم در روزهای آینده شرایط اکرانش بهتر شود.

او درباره پیش‌بینی خود از فروش این فیلم ادامه داد: واقعیتش این است که نسبت به فروش این فیلم چشم‌انداز مشخصی نداشتیم زیرا پس از سال‌ها برای اولین بار قرار بود یک فیلم خارجی اکران شود و در این زمینه هم باید اطلاع‌رسانی خوبی انجام می‌شد و هم مردم آماده می‌شدند تا در سینما فیلم را ببینند. بیشتر می‌خواستیم پای فیلم خارجی به سینماها باز شود تا کم‌کم جایگاه اجتماعی‌اش را پیدا کند.

ساداتیان درباره کم‌تعداد بودن سانس‌های نمایش این فیلم بیان کرد: قرار بود اکران فیلم های خارجی با سانس‌های کم شروع شود تا بر اساس استقبال مخاطب سانس‌ها بیشتر شود. البته این هم خوب نیست که با در اختیار داشتن سانس‌های زیادی شروع کنیم، چون فیلم‌های ایرانی زیادی هم در حال اکران است و بالاخره باید عدالت را هم رعایت کرد.

او اضافه کرد: از اول هم خیلی به سوددهی فکر نمی‌کردیم. بحث‌مان سر این بود که این کار شروع شود و روند تکاملی خود را طی کند. علی‌القاعده یکی دو سال طول می‌کشد که نمایش فیلم خارجی جایگاه اجتماعی‌اش را طی کند.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: ۲-۳ فیلم اول خارجی که اکران می‌شوند، معیار قضاوت نیستند. این‌ها باید بیایند و شرایط اجتماعی‌شان فراهم شود تا برای فیلم‌های پنجم و ششم به بعد، ببینیم مردم استقبال می‌کنند یا نه، البته به نظر من که مخاطبان استقبال می‌کنند.

عضو هیات مدیره «خانه فیلم» در پاسخ به پرسشی درباره سوددهی نمایش این فیلم هندی اظهار کرد: ترجیح‌مان این است که درباره مسایل اقتصادی‌ اکران این فیلم صحبت نکنیم. این کار مثل ساخت یک فیلم می‌ماند و وقتی فیلمی ساخته می‌شود، شاید چشم‌انداز روشنی هم نداشته باشد اما وقتی به گیشه می‌رسد، خودش را نشان بدهد. باید در اجرا نقاط ضعف و قوت آن پیدا شود، مثلا باید شرایط اکران فیلم خارجی را همزمان‌تر کنیم، یعنی به محض اینکه فیلم در دنیا اکران می‌شود، در ایران هم نمایش داده شود.

این پخش‌کننده و سینمادار با اشاره به نمایش تک‌سانس فیلم‌های خارجی در گذشته تصریح کرد: قبلا خودم سینماتک قلهک را داشتم و فیلم‌های خارجی را به صورت تک‌سانس اکران می‌کردم، منتهی فیلم‌ها در دسترس عموم جامعه نبود. مخاطب ما بیشتر بچه‌های اهل سینما بودند و کسانی که قرار بود در آینده وارد تولیدات سینمایی شوند.

او افزود: اکنون تعداد سالن‌های نمایشی کشور در حال افزایش است و شاید فیلم‌های ایرانی نتوانند چرخ اقتصاد این سینماها را بچرخانند. تصور این است که تا ۲ سال آینده، ۴۰۰ سینما به مدار اضافه می‌شود و فکرمان این بود که مثل کشورهای دیگر، ۲۰ یا ۳۰ درصد از ظرفیت نمایشی کشور را در اختیار فیلم‌های خارجی بگذاریم.

ساداتیان در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت پرداخت حقوق اکران فیلم، با وجود نپیوستن ایران به کنوانسیون برن گفت: مبنای ما این نبود که فیلم‌ها را غیرقانونی پخش کنیم. از این به بعد هم اگر بخواهیم فیلم‌ها را همزمان با نمایش جهانی اکران کنیم، باید حقوقش را بخریم تا به فیلم دسترسی داشته باشیم.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000