گزارش آماری عملکرد مجموعه تئاترشهر در سه ماه گذشته اعلام شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۴

گزارش آماری عملکرد مجموعه تئاترشهر در سه ماه گذشته اعلام شد

گزارش آماری عملکرد تالارهای مختلف مجموعه تئاترشهر و فعالیت های دیگر این مجموعه طی سه ماه گذشته منتشر شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، گزارش آماری عملکرد تالارهای مختلف تئاترشهر به همراه سایر فعالیت ها و پیگیری های صورت گرفته در بخش های مختلف دیگر این مجموعه اعم از بازسازی، حریم و موضوعات دیگر به تفکیک تالارها و فعالیت ها منتشر شد.

این گزارش آماری براساس فعالیت های صورت گرفته در سه ماه خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۱ تنظیم شده که جزییات آن به تفکیک فعالیت ها و تالارهای مختلف به شرح زیر است.

تالار اصلی و میزبانی از نزدیک به ۱۴ هزار مخاطب با دو نمایش

تالار اصلی مجموعه تئاترشهر از روز هشتم خردادماه تا دهم تیرماه سال ۱۴۰۱میزبان نمایش «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی بود.

این اثر نمایشی با ظرفیت ۵۷۹ نفری تالار اصلی و قیمت بلیت ۱۰۰هزار تومان، در مجموع ۲۷ اجرا (بااحتساب ارایه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) و میزبانی از ۴ هزار و ۳۳۴ تماشاگر، به فروشی معادل ۲۸۹ میلیون ۵۳۰هزار تومان دست پیدا کرد.

با پایان گرفتن این اثر نمایشی، نمایش «شکوفه های گیلاس» به نویسندگی و کارگردانی سید محمد مساوات در تالار اصلی تئاترشهر روی صحنه رفت که با احتساب ارایه حداقلی بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان، مجموع ۲۱ اجرا و میزبانی از ۹ هزار و ۶۰۹ تماشاگر به فروشی معادل یک میلیارد و ۳۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان فروش دست پیدا کرد.

براین اساس نمایش «شکوفه های گیلاس» با فروش بیش از یک میلیاردی خود در مجموعه تئاترشهر، از پرتماشاگرترین و پرفروش ترین نمایش های به صحنه رفته در تهران لقب گرفت.

تالار چهارسو و رشد آماری در حوزه تماشاگر و فروش

از اول خردادماه سال جاری نمایش «اسب های انباری» به نویسندگی و کارگردانی رضا کرمی زاده در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر روی صحنه رفت. این اثر نمایشی که تا روز دهم تیرماه به اجرای خود در این تالار ادامه داد، با احتساب ارایه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان با مجموع ۲ هزار و ۸۹۲ تماشاگر به فروشی معادل ۱۲۶ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان دست پیدا کرد.

پس از اجرای عمومی این اثر نمایشی بود که نمایش «آلنده نازنین» به نویسندگی محمدصادق گلچین عارفی و کارگردانی محمد برهمنی از روز هفدهم تیرماه روی صحنه رفت. نمایشی که اجرای آن به دلیل استقبال مخاطبان در چند نوبت تمدید شد و در نهایت با ۴۱ اجرا و ۵ هزار و ۲۷۵ تماشاگر به فروشی معادل ۳۸۹ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان دست پیدا کرد.

آنچه از آمارهای منتشر شده احصا شده، تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر نیز از خرداد تا پایان مردادماه سال جاری شاهد رشد کمی حضور مخاطبان بوده است.

تالار قشقایی و میزبانی از سه اثر نمایشی مختلف

نمایش «بی چرا زندگان» به نویسندگی لیلی عاج و کارگردانی الهام شعبانی و «تب» به نویسندگی و کارگردانی رویا کاکاخانی دو اثر نمایشی بودند که طی سه ماهه اول سال جاری بر اساس برنامه ریزی هایی که در این زمینه صورت گرفته بود در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر با ظرفیت ۹۶ نفر روی صحنه رفتند.

بر اساس آمار رسمی احصا شده از واحد فروش مجموعه تئاترشهر، نمایش «بی چرا زندگان» که از روز دوم خردادماه تا بیستم تیرماه سال ۱۴۰۱ روی صحنه رفت، با مجموع ۳۷ اجرا و احتساب ارایه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان، پذیرای ۲ هزار و ۹۵۴ تماشاگر با فروشی معادل ۱۲۹ میلیون و ۶۲۴ هزار تومان بود.

فصل اول اجرای عمومی نمایش «تب» به کارگردانی رویا کاکاخانی نیز که از ۲۴ تیرماه تا ۲۱ مرداد ماه در تالار قشقایی تئاترشهر میزبان مخاطبان بود با احتساب ارایه حداقلی بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان از مجموع ۲۱ اجرا، میزبانی از یک هزار و ۹۰ مخاطب به فروشی معادل ۶۱ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان دست پیدا کرد. این در حالی است که نوبت دوم اجرای عمومی این اثر نمایشی که با درخواست گروه اجرایی و موافقت رییس مجموعه تئاترشهر صورت گرفت از روز ششم شهریور ماه سال جاری در تالار قشقایی تئاترشهر آغاز شده است.

نمایش «بازی بزرگ» به نویسندگی و کارگردانی زهره بهروزی نیا نیز دیگر اثر نمایشی تالار قشقایی است که از روز سی ام مرداد ماه روی صحنه رفته است. این نمایش تا روز یازدهم شهریور ماه (بر اساس تازه ترین آمار هفتگی فروش و تعداد تماشاگران) با ۱۱ اجرا و  میزبانی از ۹۲۳ تماشاگر به فروشی معادل ۶۰ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «بی چرا زندگان» طی سه ماه اخیر تا زمان انتشار این گزارش رسانه ای پرمخاطب ترین نمایش به صحنه رفته در تالار قشقایی طی سه ماه گذشته بوده است.

تالار سایه و رویکرد مدیریت تئاترشهر برای اجرای آثار موضوعی

نمایش «بهشت حکیم الله» به نویسندگی خسرو امیری و کارگردانی ویدا موسوی یکی از آثار نمایشی منتخب هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت بود که بر اساس جدول برنامه تالارهای نمایشی این مجموعه در شش ماهه سال اول ۱۴۰۱ روی صحنه رفت.

این اثر نمایشی از اول خردادماه در تالار سایه تئاترشهر با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان روی صحنه رفت، روز دوشنبه سی ام خردادماه با مجموع ۲۲ اجرا و ۸۸۵ تماشاگر و با احتساب ارایه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان و فروشی معادل ۲۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان به اجرای خود پایان داد.

نمایش «یه روز دیگه» به کارگردانی نادیا فرجی هم که از روز هشتم خردادماه تا اول تیرماه در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان روی صحنه رفت با مجموع ۲۰ اجرا و ۵۴۸ تماشاگر (با احتساب ارایه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل ۲۲ میلیون و ۷۵ هزار تومان دست پیدا کرد.

اجرای این اثر نمایشی از روز پنجشنبه دوم تیرماه از «کارگاه نمایش» به «تالار سایه» مجموعه انتقال یافت که تا روز جمعه هفتم مردادماه همزمان با اجرای پایانی این اثر نمایشی با در نظر گرفتن ظرفیت ۷۲ نفری تالار، قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان، ۲۷ اجرا و یک هزار و ۳۶۸ تماشاگر به فروشی معادل ۵۲ میلیون و ۶۹۵ تومان دست پیدا کرد.

نمایش «الکترا» به کارگردانی فرزاد امینی نیز سومین نمایشی بود که برای اجرای در تالار سایه مجموعه تئاترشهر در نظر گرفته شده بود. نمایش که از روز هفتم مرداد تا بیست و یکم مرداد روی صحنه رفت و طی این مدت با مجموع ۹ اجرا با احتساب ارایه حداقلی بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان، ۴۹۸ تماشاگر و ۲۴ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان فروش داشته است.

براساس این گزارش نمایش «تا اون» به نویسندگی و کارگردانی هادی حوری نیز تازه ترین تئاتر تالار سایه تئاترشهر است که از روز بیست و نهم مرداد ماه پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

طی ماه های پیش رو نیز برنامه ریزی هایی برای اجرای سایر آثار نمایشی مرتبط با موضوعات انقلابی، مقاومت و مذهبی در دیگر تالارهای نمایشی نیز صورت گرفته است که جزییات آن پس از قطعی شدن تاریخ اجراها مشخص خواهد شد.

کارگاه نمایش و پذیرایی از مخاطبان با سه نمایش

فارغ از اجرای نمایش «یه روز دیگه» به کارگردانی نادیا فرجی که پیش از اجرای در تالار سایه در کارگاه نمایش تئاترشهر روی صحنه رفت و در بخش گزارش آماری مربوط به تالار سایه به آن اشاره شد، دو اثر نمایشی دیگر نیز در این تالار نمایشی روی صحنه رفتند. آثاری که براساس سیاست و برنامه ریزی دوره فعلی مدیریت مجموعه تئاترشهر بنا دارد عمده کارهای اجرایی خود را متمرکز بر میزبانی از آثار نمایشی کند که درصد زیادی از کارگردانان آن متشکل از هنرمندانی باشند که برای اولین بار در مجموعه تئاترشهر آثارشان را به صحنه می برند.

در همین راستا نمایش «مجلس شبیه خوانی نسوان» به کارگردانی نسیم مقدم و ارغوان راستی که پیش از این نیز در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه رفته بود، از روز ۲۲ تیر ماه تا روز هفتم مرداد ماه در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر روی صحنه رفت که با مجموع ۱۵ اجرا و میزبانی از ۳۱۵ تماشاگر با احتساب با احتساب ارایه حداقلی بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان به فروشی معادل ۱۴ میلیون ۲۷۵ هزار تومان دست پیدا کرد.

با پایان گرفتن اجرای عمومی این اثر نمایشی، نمایش «جانور» به کارگردانی کیانوش ایازی از روز ۲۱ مرداد ماه روی صحنه رفته است که با موافقت رییس مجموعه تئاترشهر همچنان به اجرای خود ادامه می دهد.

انتشار فراخوان برای اجرای عمومی آثار نمایشی در تئاترشهر

مدیریت مجموعه تئاترشهر بیست و یکم خردادماه سال ۱۴۰۱ بود که با انتشار اطلاعیه ای پیرامون نحوه دریافت آثار نمایشی متقاضی اجرا در تالارهای مختلف این مجموعه اطلاعیه‌ای را منتشر کرد.

در این اطلاعیه هنرمندان فرهیخته و ارجمندی که متقاضی ارسال اثر در بخش «آثار حرفه‌ای» در تئاترشهر بودند، می‌توانستند از تاریخ انتشار اطلاعیه شماره ۲ تا پایان روز دوشنبه ۳۰ خردادماه فرم تقاضای اجرای نمایش در مجموعه تئاترشهر را به همراه «متن کامل نمایشنامه» ارسال کنند.

آن دسته از هنرمندان که متقاضی حضور در بخش «آثار متقاضی اولین اجرا در مجموعه تئاترشهر» بودند نیز می توانستند اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

پس از انتشار این فراخوان بود که بیش از ۳۰۰  اثر نمایشی و طرح به واحد هماهنگی مجموعه ارسال شد و طی آن کارشناسان شورای مشورتی تئاترشهر تمامی این متون را مورد بررسی قرار دادند که به تناوب از طریق واحد هماهنگی مجموعه تئاترشهر به گروه های محترم متقاضی توضیحات لازم ارایه شده است.

آنچه برای اجرای آثار نمایشی مورد دقت و سنجش قرار گرفته است، براساس بالاترین ظرفیت ها در حوزه کیفیت و جذب مخاطب و کمترین مسائل و حاشیه در حوزه های نظارتی است. در این چارچوب توجه به اجرای عمومی آثاری با مضامین مطرح شده در فراخوان نیز مورد توجه بود.

تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر و برگزاری نشست های تخصصی

میزبانی از برگزاری، مجمع عمومی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، برگزاری آیین تکریم و نکوداشت معاون اجرایی و مدیر امور هماهنگی مجموعه تئاترشهر، برگزاری جلسه هم اندیشی مدیرکل هنرهای نمایشی با کارکنان مجموعه تئاترشهر، برگزاری جلسه نقد و بررسی نمایش «پروین» با همراهی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، برگزاری جلسه نقد و بررسی نمایش «تب» با همراهی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، برگزاری افتتاحیه رویداد صاحبدلان با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبانی و اجرای نشست رسانه ای نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک با حضور دبیر جشنواره و مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری جلسه نمایشنامه «میرزا شوقی» به کارگردانی صادق خاتم پور، برگزاری و اجرای نشست رسانه ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور دبیر جشنواره و مدیرکل هنرهای نمایشی، برگزاری نشست خبری دست اندرکاران نمایش «پدر»، میزبانی از نشست خبری جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت از جمله برنامه هایی بوده که طی هفته های گذشته در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شده اند.

آنچه در دورنمای فعالیت های این تالار از مجموعه تئاترشهر طی ماه های آینده مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گرفته، تاکید بر استمرار و افزایش برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی و اجراخوانی در قالب احیای ویژه برنامه های «عصری با نمایش» است که اجرای  جلسات نمایشنامه خوانی هنرمندان پیشکسوت تئاتر ایران در همکاری با موسسه هنرمندان پیشکسوت و همچنین جلسات نمایشنامه خوانی دیگر از جمله آنهاست و طی روزهای پیش رو جزییات آن اعلام خواهد شد.

فعالیت های انجام گرفته در حوزه بازسازی و ترمیم ساختمان مجموعه تئاترشهر

تئاترشهر یکی از مهم ترین مجموعه های فرهنگی هنری کشورمان است که طی سال های اخیر در معرض آسیب ها و بحران ها متعددی قرار گرفته است. شرایطی که موجب ظهور و بروز مشکلاتی شده که هم در محیط پیرامونی و هم در محیط داخلی، مجموعه را با چالش های جدی مواجه ساخته است.

چالش هایی که به دلیل آنچه از آن تاکنون یاد شده اهمیت توجه و تمرکز بیشتر روی این ساختمان تاریخی و دارای ثبت ملی کشورمان را دو چندان ساخته است. در این شرایط توجه به زیرساخت های روبنایی و زیربنایی این ساختمان تاریخی که در حوزه های مرتبط با تاسیسات، معماری داخلی دیگر موارد عمرانی می تواند مورد توجه قرارگیرد، از مهم ترین مباحثی است که می بایست مورد تحلیل، بررسی و اصلاح قرار گیرد. چارچوبی که هم در حوزه نرم افزار و هم در حوزه سخت افزار دربرگیرنده نکات متعددی است که در قالب های مختلف می توان روی آن تمرکز کرد.

خوشبختانه طی هفته های گذشته شاهد حضور موثر و مستمر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مجموعه های ذی ربط در این زمینه برای حل مشکلات مربوط به بازسازی بودیم که امیدواریم دستورات صادر شده در این زمینه سرآغاز اتفاقات موثری باشد. مدیریت مجموعه تئاترشهر هم نظر به ضرورتی که در این زمینه وجود دارد، طی ماه های اخیر مکاتبات و رایزنی های متعددی را با مدیران مجموعه ها و واحد مختلف ذی ربط از جمله دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده که بتوان بر اساس آن نسبت به ترمیم و بازسازی ساختمان مجموعه تئاتر شهر اقداماتی را انجام داد.

حفاظت از حریم تئاترشهر در همکاری با شهرداری تهران

یکی از دیگر موضوعاتی که از ماه های گذشته مورد توجه مقامات عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران، نیروی انتظامی و سایر نهادی ذی ربط بوده، بحث تعیین حریم مجموعه تئاترشهر برای کاهش آسیب ها و بزهکاری های محیط پیرامونی بوده است.

این فرآیند زمانی شکل جدی تری به خود گرفت که در اواخر خرداد ماه ضوابط و مقررات حفاظتی عرصه و حریم تئاترشهر توسط کارشناسان فنی کمیته تعیین حریم آثار تاریخی کشور در وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تعیین و به سید محمد جواد طاهری مدیریت مجموعه تئاترشهر ابلاغ شد.

پس از این ابلاغیه بود که با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه تئاترشهر موضوع حریم تئاترشهر به عنوان یکی از مهم ترین اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

حسب این بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اشاره بر اینکه مجموعه تئاترشهر، تالار وحدت، برج آزادی و دیگر مجموعه‌ها، شناسنامه‌های فرهنگی و هنری شهر هستند که نگهداری و ارتقای آن‌ها رویکرد اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید است، به ضرورت حفظ حریم مجموعه تئاترشهر با در نظر گرفتن بحث محدوده و حفظ حریم تئاترشهر با همکاری شهرداری تهران تاکید کرد.

وزیر فرهنگ در این دیدار عنوان کرد: بحث بازسازی داخلی هم نکته بسیار مهمی است که باید با تمرکز روی بخش عمرانی خودمان و تحت نظارت معاونت هنری انجام شود. ما سعی می‌کنیم تا با طرح مساله در دولت، خارج از بودجه‌های وزارتخانه، بودجه‌ای متمرکز به منظور ارتقای مجموعه اختصاص دهیم. خوشبختانه در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس تئاترشهر، تصمیمات اساسی برای بازسازی و تعمیرات اساسی این مجموعه ثبت شده در فهرست میراث ملی گرفته شده است.

در این راستا طی روزهای گذشته و همزمان با آغاز هفته دولت کارگروهی با حضور رییس مجموعه تئاترشهر (به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، نماینده دادستانی، مدیران ارشد شهرداری منطقه ۱۱ تهران (به نمایندگی از شهرداری تهران)، مدیران سازمان زیباسازی شهر تهران، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، نیروی انتظامی و سایر مجموعه های مرتبط با موضوع تعیین حریم تئاترشهر تشکیل شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    2/880/375/000